proxy na ten34 - vyreseno

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Thu Sep 17 09:49:06 CEST 1998

> Spociva to snad v tom, ze zkusebni provoz probihal na vnitrostatnich
> linkach, kdezto "rutinni" (-nn-) je na zahranicni lince?

Presne tak. Pres transparentni cache nyni prochazeji jine servery
(zahranicni + tuzemske bez peeringu) nez minule (tuzemske s peeringem).
Rutinni provoz se od experimentalniho lisi tim, ze nyni jsme zarizeni jiz
zakoupili a na lince bude osazeno trvale. Pri experimentu jsme je meli
zapujceno a bylo nasazeno jen cca mesic.

Bohuzel na serverech pres NIX zrejme nikdo nekonzumoval sluzby, jejichz
dostupnost by byla omezena IP adresami. Sice se ke mne doneslo brblani o
nedostupnosti nejakych archivu warez ci MP3, ale to jsem z pochopitelnych
duvodu bral spise jako vyhodu  :-)  Netusil jsem (a evidentne ani nikdo z
kolegu), ze existuji i seriozni sluzby na tomto zaklade.

> Navrhuji proto necacheovat _obecne_ urcite IP adresy poskytovatelu
> dotcenych sluzeb, (tedy nikoli podle IP adres klientu, ale podle
> IP adres serveru, pro vsechny klienty). V kazdem novem pripade
> pak postaci jeden klient (organisace), ktery "se ozve", a sluzba
> bude opet zpruchodnena i pro vsechny ostatni.

Ano, to je myslim rozumne. Dokonce nejen z hlediska uzivatelskeho komfortu,
ale i z hlediska technickeho, protoze takto misto N filtrovacich pravidel
postaci pro kazdy takovy zdroj jen jedno. Chtel jsem to spravcum
filtrovacich pravidel navrhnout, ale zatim jsem na to nenasel cas. Nota
bene mozna uz to tak delaji, protoze ta myslenka se celkem nabizi.

> Navic povazuji za velmi zadouci, aby ten, kdo nasadi takovouto
> "transparentni" (umyslne v uvozovkach) cache, udrzoval databazi
> techto poskytovatelu, kteri jsou mu znami, nejen podle IP adres,
> ale i dle domenovych jmen, a pri pripadne zmene IP adresy serveru
> automaticky, tj. bez zadosti uzivatelu, upravoval pravidla pro cache.

To je jiste rozumne. Nicmene si myslim, ze bez zadosti uzivatelu to stejne
nepujde, protoze o pripadne zmene IP se uzivatele jiste dozvedi drive, nez
spravce filtrovacich pravidel, ktery danou sluzbu nepouziva.

> Chapu, ze cache setri prostredky, ale pristup poskytovatele by nemel
> byt pro klienty potupny jako na nekterem urade: Vadi vam, co jsme bez
> vaseho vedomi udelali? Tak az na to prijdete, pozadejte (si) o vyjimku.

Bylo nestastne, ze tiskove prohlaseni bylo distribuovano pouze tisku a
resitelum TEN34 CZ, nikoli spravcum pripojenych siti (pripadne v
rozsirene forme, obsahujici "akcni" dodatek o zpusobu hlaseni problemu).
Uprimne receno jsme se domnivali, ze tito lide informaci ve svych
institucich rozsiri podle potreby, ale zrejme se tak nestalo.

Take nas ponekud pomylily zkusenosti z experimentalniho provozu, kdy na
nas k nasemu nemalemu prekvapeni rval kdekdo krome uzivatelu, kteri se v
podstate vubec neozvali. Ocekavali jsme tedy, ze nasazeni cache engine pro
ne bude i tentokrat stejne transparentni, jako minule. Zkratka at jsme se
otocili, kam jsme se otocili, rana vzdycky prisla z druhe strany.

Prestoze na to nemam zadne oficialni opravneni, chtel bych se jmenem
cache skupiny omluvit vsem, kterym nasazeni transparentnich cache serveru
zpusobilo problemy. Doufam, ze vznikle problemy jiz byly vyreseny nebo k
tomu dojde v nejblizsi dobe. Kontaktni adresa byla uvedena v dopise kolegy
Horaka.

> Poskytovatel by mel byt vstricny a melo by byt v jeho zajmu, aby veci
> fungovaly.

Jiste.

Uprimne receno ten stavajici model nemusi byt definitivni. Uvazujeme jeste
o decentralizovane variante, kdy by v TEN-34 byla vytvorena virtualni sit,
ktera nebude prochazet transparentnimi cache servery. Spravci jednotlivych
pripojenych siti by urcovali, ktere pozadavky budou do teto site
presmerovany. Momentalne zvazujeme vyhody a nevyhody obou pristupu. Z
hlediska uzivatelskeho ma decentralizovany zpusob nepochybne tu zavaznou
vyhodu, ze neni odkazan na sproste E-dopisy, ale muze zodpovednou osobu
fyzicky inzultovat :-)

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2385         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic