Jeste k diskusi o vykonnosti serveru

Pavel Satrapa Pavel.Satrapa at vslib.cz
Wed Aug 4 15:27:17 CEST 1999

Mile damy a panove,

neda mi to a dovolim si pricinit poznamku k nedavne diskusi na tema
vykonnosti operacnich systemu, vysledky testu a podobne. V Computerworldu
cislo 31 (konkretne priloha Technology World, strana 3) jsem totiz zavadil
o dost zajimavy clanek o tom, jakymi technologiemi je realizovan Seznam.

Nejde mi ani tak o to, ze bezi na Linuxu, ale spise o odpoved na otazku,
na jakem hardware bezi. Dovolim si ocitovat: "Jsou to klasicke pocitace s
Pentiem, spise stredni nebo nizsi trida mezi servery."

Pritom srovnavaci testy byvaji casto realizovany na hardware, ktery se
pohybuje na horni hranici toho, co se vubec vyrabi (tedy v dnesni dobe
neco jako 4x Xeon 500 MHz, alespon 1 GB pameti a nejaky obludny RAID). Pak
se snadno dospeje k zaveru, ze Windows NT na tom chodi velmi pekne a
jejich cena je v porovnani s cenou HW v podstate zanedbatelna.

Ja se uz delsi dobu klonim k nazoru, ze v drtive vetsine pripadu potrebam
bohate vyhovi celkem normalni server za nejakych 50 az 100 tisic (pokud
jej realizujete beznym pocitacem) a realna potreba pro vyse uvedena
monstra je miziva. Clanek o Seznamu mne v tom dost utvrdil.

Mimochodem - vyjadreni, ze instalaci serveru s obrazky pro Seznam u
nekolika provideru poklesl peeringovy provoz o 50%, je velmi smutnou
vizitkou o stavu WWW proxy cachingu u nas.

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2385         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic