check algoritm: ICO a rodne cislo

Petr Nachtmann petrnach at natur.cuni.cz
Tue Jan 5 09:03:23 CET 1999

> mam dojem, ze spousta lidi bude mit problem dostat ze statnich a polo-
> statnich institruci penize, ktere jim nalezi. co udela v roce 2001
> zdravotni pojistovna s pediatrem, ktery vykaze osetreni stolete babky?
> myslim, ze kontrola tri nebo ctyr cislic na konci rc bude dost
> problematicka.

???

1) az do cca r. 2060 se budou moci vydavat rc delitelna 11, ktera se budou
prekryvat

2) Rodna cisla lidi narozenych po r. 1960 zrejme nevycerpala vsechny
moznosti, stavajici system "utahne" 909 (vlastne dvojnasobek, zeny maji
jinou cast rc pred lomitkem) lidi pro jedno datum. V celem Ceskoslovensku
na 1 den pripadalo radove polovicni mnozstvi narozenych lidi. Vzdy je ale
koneckoncu mozne rc natahnout o 1-2 cifry, neni take vylouceno zavedeni
napr. nejakeho celoevropskeho ekvivalentu rc, pri kterem tyto problemy
ztrati smysl. Ma nekdo tuseni, jak je jisteno americke Social Security
Number?

3) Ve vetsine pripadu spolu spolu s rc udavate i datum narozeni, i kdyz to
zpravidla je redundantni. Dokonce jsem se myslim setkal s formularem, kde
se vyplnovalo i pohlavi, ktere zpravidla take vyplyva z rc (ale uz jsem
se setkal s panem, ktery mel damske rc).

Spise hrozi, ze IS statnich organizaci (ale i soukromych firem a
jednotlivcu) proste nezvladne rok 2000 - resp. treba jiz rok 1999 -
http://www.theaustralian.com.au/masthead/theoz/state/4114277.htm - a
penize nedostanou ani lide mladsi nez 100 let.

Zajimave budou i efekty, kdy nejaka cast IS z r. 2000 udela 1900 atd. a v
IS zacnou radit duplicitni zaznamy.