Internetove nakupy

Petr Soucek petr at ryston.cz
Tue Jul 20 21:37:05 CEST 1999

Michal Belicek wrote:

> no vida, kdyz jste to tu nacnul, chtel bych se taky zeptat. Mam kartu
> Maestro/Cirrus od Expandia banky a nejak se mi s ni nepodarilo platit
> a webu.

Karty Maestro/Cirrus a VISA Electron jsou elektronicke platebni karty,
ktere sice plati mezinarodne, ale jen v bankomatech nebo POS
terminalech.

Platit na webu jde jen kartami, ktere se poznaji podle toho, ze jsou
embosovane, tj. cislo a dalsi udaje jsou vytlaceny, pouze temito kartami
lze take platit tam, kde maji jen mechanicky imprinter ("zehlicku") a ne
online terminal.

Ovsem s kartou EC/MC vydavanou Expandia Bankou mel kolega velke
problemy, nedarilo se mu vubec zaplatit v nekterych obchodech.
Obchodnici tvrdili, ze je chyba v bance, banka ze u obchodniku, ale
karty z jinych bank fungovaly OK. Pry uz ale v EB zmenili system
autorizace, takze je snad vse OK.

A kdyz uz jsem u toho, EB pristupuje ke kartovym platbam ponekud
specificky - uz v okamziku autorizace Vam zablokuje celou autorizovanou
castku, a kdyz se obchod nakonec neuskutecni a obchodnik nenahlasi
zruseni autorizace (proc by to delal?), tak ty penize zustanou 30 dni
nenavratne blokovane!! Treba u CSOB je ta lhuta jen 24 hodin. Je to
pochopitelne vzhledem k tomu, jak benevolentne EB vydava platebni karty,
ale znamena to neprijemnosti jinde. Proste - "Nechci slevu zadarmo" :-)

Zdravi

Petr Soucek