Služba time

Pavel Janík ml. Pavel at Janik.cz
Mon Dec 4 12:43:41 CET 2000

Zdravím,

při svých toulkách po různých RFC jsem mimo jiné narazil na službu time
(RFC 868). Je tak jednoduchá, že mne zaujala jako varianta pro
synchronizaci času bez přílišného overheadu NTP.

Toto RFC zjednodušeně praví, že time je oznamován v 32bitovém čísle, které
udává počet sekund od roku 1900. A hned o odstavec dále je uveden další
příklad:

   and -1,297,728,000 corresponds to 00:00 17 Nov 1858 GMT

Tedy záporné číslo. Tudíž by člověk myslel, že tato hodnota tedy bude
chápána jako signed. Ale v RFC je též uvedeno:

,----
| The time is the number of seconds since 00:00 (midnight) 1 January 1900
| GMT, such that the time 1 is 12:00:01 am on 1 January 1900 GMT; this
| base will serve until the year 2036.
`----

Čímž by si člověk myslel, že se tedy jedná o unsigned, protože 136 let
(4291716096) bychom do 2^32-1 jinak nedostali. Za předpokladu, že je tedy
RFC bezchybné je mi to záhadou. Myslím si tedy, že je v tomto RFC chyba
(jsou to jenom dvě stránky, zkuste si to také přečíst). Jaké jsou Vaše
názory?

P.S. Je mi samozřejmě jasné, že tento mechanismus již nikdo nepoužívá. Já
také ne a ani jej používat nehodlám. Jenom mne to tak zaujalo.
--
Pavel Janík ml.
Pavel at Janik.cz