'komercni' servery v akademicke sfere

Pavel Satrapa Pavel.Satrapa at vslib.cz
Wed May 31 11:33:58 CEST 2000

> Dozvedel jsem se zajimavou vec, ktera me prilis nepotesila - je zakazano
> mit v 'akademicke casti' ceskeho Internetu server, na ktery ukazuje
> jmeno z casti 'neakademicke'. Nevim bohuzel, jestli se to tyka vsech
> skol, nebo jen (nekterych?) vysokych. Muze mi prosim nekdo, kdo o tom
> neco vi, vysvetlit, kdo a jak k vyhlaseni tohoto narizeni dosel? Pokud

Zminovane omezeni se tyka akademicke site TEN-155 CZ, do ktere jsou
pripojeny vysoke skoly, Akademie ved CR a nekolik dalsich instituci
(nektere knihovny, nemocnice apod.). Tato sit je urcena pro ucely vedy,
vyzkumu, vyvoje a vzdelavani. Jako takova je pomerne stedre dotovana ze
statnich prostredku a jeji provozovatel zodpovida za to, ze je vyuzivana
skutecne k tomu, k cemu je urcena.

Bohuzel se v historii nekolikrat stalo, ze do akademicke site byl usazen
zjevne komercni server (zpravidla na zaklade osobnich vztahu mezi dotycnou
firmou a zamestnancem z akademicke sfery). Aby se takovymto pripadum
zabranilo, bylo vydano Vami zminovane opatreni a jednou mesicne se provadi
automaticka kontrola DNS, zda nedochazi k jeho poruseni.

Autori zakazu jsou si vedomi, ze jeho dodrzovani se de facto neda
zajistit, protoze spravci komercni DNS zony nelze zabranit v tom, aby si
vytvoril jmeno vedouci do akademicke site. Jde spise o to vyhledavat
takoveto potencialne problemove pripady a posuzovat, zda nedochazi k
porusovani Zasad prijatelneho uziti site TEN-155 CZ
(http://www.ten.cz/doc/podminky.html), kteryzto dokument stanovi, co v
siti je pripustne a co ne. Dojde-li k jejich poruseni, podniknou se
odpovidajici akce (typicky: sluzba porusujici zasady bude odstranena a
clovek zodpovedny za jeji existenci v akademicke siti bude mit potize).

Cili ve Vasem konkretnim pripade: pokud budete mit server pojednavajici o
umele inteligenci v MUDech ci algoritmech pro jejich realizaci, nemel by
myslim byt problem obhajit jeho existenci v akademicke siti. Bude-li se
jednat o ryze uzivatelsky herni server, zrejme na nej bude pohlizeno jako
na sluzbu "plytvajici kapacitou site" a tudiz nebude akceptovatelny.

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2385         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic