Volba vhodneho web serveru

Jan Tichy jan.tichy at webbie.cz
Thu Sep 28 02:25:21 CEST 2000

> Misto sporu je, zda to ma byt server s navrzenym Linuxem + Apache,
> nebo s OS WinNT + MS IIS. Mam za ukol dolozit v jednotlivych bodech

No jo, to si vyslovene rikate o souboj Linuxaku a antiWindowsaku s temi,
kteri na produkty Microsoftu jeste uplne nezanevreli. Proto bych se take
hned ze zacatku primlouval za to, aby si vsichni prispivajici odpustili sve
citove ulevy (predevsim na adresu MS) a vnaseli do debate jen
konstruktivni pripominky.

S Windows serverama moc zkusenosti nemam, takze uplneho a
objektivniho srovnani se ode mne asi nedockate. Ale snad neco malo:

Prvni veci je cena. Na Linuxu vicemene vse zcela zdarma, u Windows
verze budete za vsechno cvakat.

Instalace a administrace je presne opacna. Windows i s www serverem
apod. lze nainstalovat a nakonfigurovat daleko snadneji (= vse v okynkach)
nez Linux (= vse v konfiguracnich souborech), rozhodne na Win sezenete
administratora daleko lepe nez na Linux.

Bezpecnost v Linuxu vyborna (a s kazdym novym patchem jeste lepsi :-)),
je zde elementari podpora bezpecnosti primo jadrem systemu i
filesystemem. Diky otevrenym kodum je vetsina bezpecnostnich der
jiz vychytana a opravena, v pripade vetsich der doporuceno pouzivat
neco jineho (napr. postfix misto sendmailu). Jakekoliv bezpecnostni
prvky (at uz nejaky firewally, tcp-wrappery, ruzna kodovani jako ssh apod.)
se zavadeji daleko lepe a tvori spolecne se systemem daleko lepsi
symbiozu nez u Win.

Jadro (kernel) je daleko blize obecnemu pojeti mikrokernelu,
u Win je daleko vetsi a jsou v nem nacpany veci, ktere
by v jadru v zadnem pripade byt nemely (napr. zakladni obsluha
grafickeho vystupu...) a ktere teoreticky implikuji mensi spolehlivost
jadra a jeho vetsi sklony k nestabilite. Ohromnou vyhodou Linuxu je,
ze naprostou vetsinu sluzeb restartujete (napr. v pripade upgradu ci
zmeny konfigurace apod.) pouhym killnutim stavajici instance a
nastartovanim nove, bez nutnosti restartu celeho systemu, zatimco
u Win musite casto restartovat cely system (nekdy i vicekrat ...), coz
je neprijemne, hlavne pro prave pripojene klienty, ale i pro nove
pristupujici, kteri jsou tudiz v dobe restartu odmitani.

Pro Windows mluvi zejmena jednodussi administrace a podpora
ze strany vyrobcu (i kdyz o jejich kvalitach jsem slysel take nehezke veci,
ale opet ze strany zastancu Linuxu, takze objektivne nevim).

Co se vykonnosti tyce, je na tom Linux jednoznacne lepe, pro svuj
vlastni provoz spotrebuje daleko mene systemovych prostredku,
takze jich pro samotne demony a aplikace zbyva vice, a jeste s nimi
IMHO dovede lepe pracovat (lepsi strankovani pameti, vyuzivani swapu,
multitasking ...)

Apache je vyborny http server, ma spousty modulu pro vsechno mozne,
velice dobre se konfiguruje a umi vse potrebne a jeste vice. S MSIIS
nemam vubec zadne zkusenosti, udajne deravy.

Databaze je otazka sama pro sebe. Posledni dobou uz kupodivu
neplati tak prikre rozdeleni, ze za databazovy server budete muset na Win
zaplatit (Oracle, MS SQL...), zatimco na Linuxu jej mate zdarma
(MySQL, Postgre, ...), nebot nekolik zdarmadatabazi z Linuxu bylo
portovano i na Win (viz napr. MySQL), pricemz prejalo i nektere
Windows neresti (napr. non-case-sensitive nazvy tabulek apod.).
A naopak, nemylim-li se, Oracle je nyni i pod Linux, lec jak je
u Linuxu zvykem, zdarma. Zalezi na pozadavcich na databazi,
napr. MySQL neumi triggery a transakce, ale nevim, do jake miry
byste je vyuzili.

Dalsi veci je, pomoci ceho by se stranky z databaze generovaly.
Na Windows s ASP, na Linuxu s PHP. PHP ma obecne daleko
lepsi a propracovanejsi spolupraci s databazema (vetsi mnozstvi
podporovanych databazi, navic u nich vyuziva jejich nativni ovladace),
ale u nejpouzivanejsich databazi je to jedno, skvele s nimi pracuji
PHP i ASP. PHP ma vyhodu, ze se da spustit i na Win a vlastne
skoro kdekoliv, a stranky v nem napsane jsou tak prenositelne
mezi systemy. ASP je vicemene domenou Win.

Na zaver si neodpustim moje osobni subjektivni doporuceni,
ktere se mne zda byt nejlepsim, a ktere bych rozhodne pouzil:
Linux+Apache+PHP4+MySQL. S tim nikdy nemuzete chybit
(cimz ovsem netvrdim, ze s Win ano, opet opakuji, ze s nimi
zase takove zkusenosti nemam, abych se na danou vec dival
zcela objektivne).

Jan Tichy
jan.tichy at webbie.cz