Volba vhodneho web serveru

Martin Mačok martin.macok at underground.cz
Thu Sep 28 03:38:51 CEST 2000

On Thu, Sep 28, 2000 at 02:25:21AM +0200, Jan Tichy wrote:

> No jo, to si vyslovene rikate o souboj Linuxaku a antiWindowsaku s temi,
> kteri na produkty Microsoftu jeste uplne nezanevreli. Proto bych se take
> hned ze zacatku primlouval za to, aby si vsichni prispivajici odpustili sve
> citove ulevy (predevsim na adresu MS) a vnaseli do debate jen
> konstruktivni pripominky.

... snad to dodrzim :)

> Instalace a administrace je presne opacna. Windows i s www serverem
> apod. lze nainstalovat a nakonfigurovat daleko snadneji (= vse v okynkach)
> nez Linux (= vse v konfiguracnich souborech),

Zkuste si nainstalovat z CD treba posledni Mandrake nebo RedHat, mozna
budete prekvapen :)

> Jadro (kernel) je daleko blize obecnemu pojeti mikrokernelu,

Tady by se asi dalo docela namitat, ale je to momentalne naprosto
irelevatni a nebylo by to k tematu teto konference.
(pro zajimavost - Linus Torvalds je _velkym kritikem_ mikrokernelove
architektury)

> u Win je daleko vetsi a jsou v nem nacpany veci, ktere
> by v jadru v zadnem pripade byt nemely

Rekl bych, ze takove veci nejsou pro provozovatele serveru vubec
podstatne - jemu je jedno, jak to funguje uvnitr; jeho zajima, jak se to
chova navenek.

> Pro Windows mluvi zejmena jednodussi administrace

... pokud vse funguje bez problemu. Jakmile na Windoze nastanou nejake
problemy a predprogramovane klikaci utilitky s nimi predem nepocitaly,
tak jste de facto nahrany. Casto je obrovsky problem a magie vubec
zjistit, kde nastala chyba. Linux ma podstatne pruhlednejsi strukturu a
mocnejsi nastroje a techniky lokalizace chyb a odstranovani problemu
(je flexibilnejsi).

Podstatny rozdil mezi obema variantami je ve vzdalenem pristupu. Unixove
systemy se daji temer 100% administrovat pres sit, kdezto k Windoze
serveru budete muset chodit podstatne casteji.

> a podpora ze strany vyrobcu

Podpora hardware? Nejdrive se rozmyslim, co chci na pocitaci provozovat
a podle toho se rozhodnu, jaky koupim hardware. Na vetsine rozumnem(tm)
hardware Linux bez problemu bezi. (Windoze jsou podporovany pouze na x86
architekturach.)

Podpora software? Na oba systemy lze zaplatit technickou komercni
podporu. (instalace/udrzba)

> (i kdyz o jejich kvalitach jsem slysel take nehezke veci,
> ale opet ze strany zastancu Linuxu, takze objektivne nevim).

Tady bych to videl fifty fifty.

> Co se vykonnosti tyce, je na tom Linux jednoznacne lepe, pro svuj
> vlastni provoz spotrebuje daleko mene systemovych prostredku,
> takze jich pro samotne demony a aplikace zbyva vice, a jeste s nimi
> IMHO dovede lepe pracovat (lepsi strankovani pameti, vyuzivani swapu,
> multitasking ...)

V tomto bych zas NT nebo w2k tolik nepodcenoval ...
Kazdopadne Linux 2.4.0 bude velky skok kupredu, doufejme, ze se ho do
letosnich vanoc dockame.

> Na zaver si neodpustim moje osobni subjektivni doporuceni,
> ktere se mne zda byt nejlepsim, a ktere bych rozhodne pouzil:
> Linux+Apache+PHP4+MySQL.

Ja se pripojuji. Za zvazeni muze stat i *BSD system ...

bye

--
< Martin Mačok    .-=  martin.macok at underground.cz  =-.   < iso-8859-2 >
  \\. http://kocour.ms.mff.cuni.cz/~macok/  http://underground.cz/ .//