servery pro NTP v CZ

Vladimir Smotlacha vs at cesnet.cz
Wed Aug 22 12:30:15 CEST 2001

Preji dobry den,

rad bych uvedl na pravou miru informace, ktere se objevily v diskuzi k
tematu NTP servery  v .cz

1. NTP server stratum-1 na adrese 195.113.144.201 je v trvalem provozu od
unora letosniho roku. Jeho kanonicke jmeno vzdy bylo tik.cesnet.cz.
Od cervna existuje k nemu alias ntp.cesnet.cz

2. Pristup na tento server nebyl a neni omezen. Pokud nekdo neuspeje, at
hleda chybu u sebe - trvale se vuci nemu nyni synchronizuje cca 300 stroju a
dosud se nikdo neozval, ze by mel problemy.

3. Obecne pravidlo  pro vyuzivani serveru stratum-1 je, ze by jeho
trvali klienti meli byt spravne zkonfigurovane stratum-2 servery ve
vetsich sitich. Urcite neni  pripustne, kdyby ho vyuzivalo napr. vice
(rekneme > 5) stroju ze stejne lokalni site. Neni take vhodne, aby si
vuci externimu stratum-1 serveru nastavovaly svuj cas jednotlive stanice,
kde ani nebezi demon ntpd (napr. pomoci ntpdate).

4. Server tik.cesnet.cz v soucasne dobe pretizen neni a proto neni dovod
pristup omezovat. CESNET chape verejne poskytovani sluzby NTP jako svuj
prispevek internetove komunite. Neznamena to ale vyzvu, at ho vsichni zacnou
masove vyuzivat - viz bod 3. Pro bezne potreby uplne postaci server
stratum-2, kdy neni problem  dosahnout presnost pod 1 ms. Navic
stratum-2, ktere je navazano  na nekolik  primarnich NTP serveru, je
reseni robustnejsi nez stratum-1 s externim zdrojem casu. A konecne
stratum-2 se da zprovoznit mnohem snaze nez stratum-1. Vyber tech
primarnich  serveru je nutne provest z ohledem na topologii vlastni site i
site  providera,  aby napr. porucha linky do NIXu nebyla pricinou ztraty
synchronizace.

5. Seznam verejnych serveru NTP stratum-1 je na
	http://www.eecis.edel.edu/~mills/ntp/clock1.htm

kde je deklarovan i statut serveru ntp.cesnet.cz.

6. Zminovane DCF-77 je levne a uzitecne reseni, podle nasich vysledku vsak
u obycejnych AM prijimacu (DCF pozivava soucasne amplitudovou i fazovou
modulaci) neni realne dosahnout presnosti pod 1 ms ani pri korekci doby
sireni signalu od vysilace. Prijimac GPS ma bezne presnost vterinovych
pulzu 1 us a lepsi. Presnost NTP serveru stratum-1 muze byt lepsi nez 10
us (overeno merenim vuci casovemu normalu v URE AV CR)

s pozdravem

	Vlad. Smotlacha

Vladimir Smotlacha                                 CESNET z.s.p.o
E-Mail:  vs at cesnet.cz                              Zikova 4
Phone:   +420 2 24352915                           160 00 Prague 6
Fax:     +420 2 24313211                           Czech Republic