admin-c, tech-c... co to je?

Dan Lukes dan at gw.nic.cz
Fri Mar 9 19:07:32 CET 2001

Pepa 'JoLa' Lacina wrote:

> doufam ze jsem tu spravne. Potreboval bych si zmenit udaje o registraci
> v CZ NIC. Ale ten formular obsahuje me zcela nezname pojmy jako admin-c
> , tech-c acc-c... A dale jakym zpusobem to cele funguje? Kdyz mam
> registraci jako subjekt, musim byt zaregistrovany jako osoba? Kde vezmu
> id? Nekdo mi ho prideli, nebo si muzu vymyslet cokoliv? Vubec tomu
> nerozumim, taky bych byl nekomu velice vdecny, kdyby mi mohl podat
> nejake zakladni vysvetleni, pripadne odkazat nekam kde popis vsech tehle
> veci najdu. Na NIC.CZ jsem hledal ale nic nenasel :-(

	Kolegove vam jiz vetsinu veci vysvetlili, zejmena to, ze vam poradi
helpdesk CZ.NIC (na adrese info at nic.cz) nebo ze se mate obratit na
nekoho znalejsiho, kdo to za vas udela - a ja se tedy pripojim uz jen s
tim, jak je to cele v obecnosti koncipovane.

	Ke kazde domene existuji tri odpovedne subjekty (ne, ze by to vsechno
nemohl delat jeden, ale mohou byt az tri ruzni) - ten, ktery je
drzitelem, ten, ktery se stara o technicke zalezitosti a ten, ktery se
stara o placeni. Subjektem muze byt fyzicka i pravnicka osoba. Tim se
dostavame o uroven nize, k subjektum. U subjektu jsou uvedeny tri
opravnene kontaktni osoby - admin-c je osoba opravnena za subjekt
jednat, tech-c je osoba na kterou se je vhodne obracet s technickymi
otazkami a bill-c osoba na kterou se mate obracet s otazkami co se tyce
placeni. Nemusi tam byt uvedeny vsechny tri - subjekt, ktery se pouziva
pouze v pozici "drzitele" nemusi mit napriklad zadnou kontaktni osobu
pro technicke otazky - ale mit ho muze.

	Tato dvouurovnova struktura je snad na prvni pohled trochu neprehledna
v skutecne, ve vetsine pripadu se take skutecne nevyuziva vsech
moznosti, ktere tento zpusob nabizi, umoznuje to vsak velmi flexibilni
pristup k tem, kteri maji ruzne specialni pozadavky - a ti pak
flexibility tohoto dvojvrstevneho navrhu plne vyuziji.

	Typicka fyzicka osoba si ale vytvori jen jednu kontaktni osobu a jeden
subjekt (tam da na vsechny tri mista sebe) a u domenu uvede triktrat
vytvoreny subjekt. Pri vytvareni zaznamu kontaktnich osob i subjektu si
ID napoprve vymyslite - nejlepe tak, aby takove neexistovalo.

	V kazdem pripade potrebujete funkcni nameservery - a s tim vam ani my
tady, ani CZ.NIC nepomuze - pokud si je nejste schopen zprovoznit sam,
stejne se budete muset obratit na nejakou spolecnost, ktera vam tuto
sluzbu nabidne ...

							Dan

--
Dan Lukes            tel: +420 2 24102474, fax: +420 2 24102301
root of FIONet, KolejNET, webmaster of info.nic.cz, www.freebsd.cz
AKA: dan at nic.cz, dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz