Jak se prihlasit k odberu NEWS konference?

Vladimir Vrabec vrabec at cs.felk.cvut.cz
Wed Apr 3 00:31:12 CEST 1996

Dobry den,

>Mam dotaz k autorum knihy Internet CZ  (Vladimir Brabec a Ales Cepek).
>Snazim se prihlasit k odberu konference NEWS.COMP.DATABASES.PARADOX aubec
> se mi nedari.
>Na internet mam pristup pres INFIMA BBS, kde mohu posilat textove zpravy.
>Dale mam pristup WWW pres Internet CZ, v ramci akce Tri hodiny zdarma.
>Stahnul jsem si seznam konferenci z LISTSERV at EARN.CVUT.CZ, tam aleARADOX neni.
>Dale jsem stahnul seznam konferenci z NEWS.FI.MUNI.CZ,am je konfere
>Zkousel jsem se prihlasit na liberecky server NEWS.VSLIB.CZ, ale poradsem
> [...]

ve strucnosti:

1. Diskuzni skupiny NETNEWS ( USENET ) nejsou elektronicke konference, do
kterych se prihlasim a dostavam automaticky prispevky e-mailem. Tvori
strukturu, ktera je pro mne dosazitelna napr. prostrednictvim NNTP serveru,
z kterych si je ctu prostrednictvim specialniho softwaru, ctecek news.
Tak napr. u nas na pocitaci ALPHA pod VMS pracuje ve funkci ctecky news
program NEWS. Funkci ctecek mohou zastavat take nektere programy typu
"mail" (napr. PINE) a nekteri WWW klienti (napr. NETSCAPE). Aby ctecka
pracovala, musi ji byt prirazen nejaky NNTP server, nejlepe nejblizsi.
Z neho jsou pak diskuzni prispevky cteny. Seznam pouzitelnych NNTP serveru
pro domenu CZ lze nalezt v Satrapove seznamu internetovskych zdroju.
V nem je uveden napr. server news.felk.cvut.cz, ktery pouzijeme v dalsim
vykladu.

1.1 Prace s mailem PINE:
    a. Pomoci funkce Setup a podfunkce Config priradime promenne nntp-server
       hodnotu, napr. news.felk.cvut.cz.
    b. Pomoci funkce Folder list a podfunkce News-collection prikazem
       Subscribe se prihlasime do zvolene diskuzni skupiny. Vytvori se pro
       ni folder, s kterym se jiz pracuje standardne.
1.2. Prace s klientem NETSCAPE.
    a. Prostrednictvim Options priradime NNTP serveru hodnotu, napr.
       news.felk.cvut.cz.
    b1.Prostrednictvim File, Open location muzeme vyvolat skupinu napr.
       comp.databases.paradox udanim URL pro news:
    b2.Mame-li verzi NETSCAPU alespon 2.0 muzeme vyvolat prostrednictvim funkci
       Windows a Netscape News specialni okno pro news. Pomoci File a
       Add Newsgroup muzeme se prihlasit do zvolene skupiny, ktera se natahne
       do okna.

2. Bez specifikace NNTP serveru lze pracovat s news pomoci gopheru.
   Na gopheru omicron.felk.cvut.cz je v hlavnim menu polozka
   "Some FAQs and Usenet News || Nektere FAQy a diskuzni skupiny Usenet",
   s jejiz pomoci se dostaneme na menu pro NETNEWS na liberecky gopher,
   vidensky gopher a eunetovsky gopher. Cist prispevky lze pomoci
   gopherskeho klienta a samozrejme i WWW klienta. URL pro skupinu
   comp.databases.paradox na eunetovskem gopheru je

   gopher://gopher.eunet.cz:4327/1nntp%20ls%20comp.databases.paradox%20

   Ma-li uzivatel k dispozici pouze
   e-mail, muze news cist gophermailem. Metoda je popsana v OMICRON NEWS
   rocnik 1 cislo 1. URL:

   http://omicron.felk.cvut.cz/html/omi/101.html

   E-mailem muzete ono cislo dostat takto:
   Poslete na adresu omi_news at cs.felk.cvut.cz prazdny
   dopis a jako subject uvedte:
   SUBJECT:#get 101.txt

3. E-mailem lze take vyuzit sluzbu SIFT, ktera sleduje NETNEWS a hlasi Vam
   pro Vas vyfiltrovane diskuzni prispevky. Podrobnosti:
3.1. http://hotpage.stanford.edu
3.2. E-mail na adresu netnews at hotpage.stanford.edu s prikazem HELP

S pozdravem

Vladimir Vrabec