Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Thu Dec 5 20:11:43 CET 1996

Nazdar, zaznel zde nazor:

> No, muj nazor je asi ten ze kdyz mi nekdo posle dopis kterej neprectu tak
> ho rovnou smazu. Nehlede na to ze ne kazdej cte postu na svym pocitaci a
> tudiz nemusi mit sanci si tam cestinu nainstalovat.

No, takovyto postup neni vzdy to nejlepsi reseni. Byl jsem zamestnan
u jedne renomovane firmy, a tam nemeli jine tiskarny nez laserove. A
chodily nam ruzne nabidky od firem, ktere nabizely sve produkty.
Jeden z mych kolegu tam tehdy prohlasil, ze kdyz prijde nabidka
vytistena na jehlickove tiskarne (notabene pres kopirak), tak ze ji
haze rovnou do kose. Problem ovsem spociva v tom, ze prave ta smahem
vyhozena nabidka mohla obsahovat neco, co nam jini, kteri nabizeli
zbozi pomoci barevnych, na kridovem papiru tistenych letaku (ktere
stejne platili jejich zakaznici v cene zbozi) nenabizeli, a co jsme
treba mohli potrebovat. A totez se muze prihodit tomu, kdo smahem
maze zpravy obsahujici diakritiku jenom proto, ze on ji sam
nainstalovanou nema. Nicmene, to je jeho problem.

To, ze nekdo necte postu na svem pocitaci a tudiz nema moznost si ji
tam nainstalovat zrejme neni prilis padny argument. Protoze takovy
clovek:
a) se ma snazit cist ji na svem pocitaci s diakritikou
b) pokud je to absolutne neproveditelne, mel by vyvinout tlak na
systemaka, aby cestinu nainstaloval na cizim pocitaci. Je to asi
totez, jako kdyby na tom hostitelskem pocitaci potreboval napsat neco
v textovem editoru, a on tam nebyl (ten editor). Tak by ho tam snad
systemak musel nainstalovat, ne?

> Marvin

                                   Lubor

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz