Cestina ano nebo ne?

Honza Vyskoc ropak at mbox.vol.cz
Thu Dec 5 22:49:51 CET 1996

lubord at watson.bajt.cz (Lubor Dedina) wrote:

>Nazdar,
>
>pred par dny jsem uvedl ve svem maileru (Pegasus) do chodu cestinu.
Gratuluju  :-)

>Byl jsem velmi prekvapen, o jak trivialni zalezitost se jednalo.
To ano. Napriklad ja uz se ji 3 tydny marne snazim stahnout, huhla to
na mne neco "you have not permission to open this item". Holt je to
pouze pro zvane  :-)

>Predtim jsem byl zastance nazoru, ze "diakritiku neni mozno pouzivat,
>protoze ji stejne vsichni nemaji". Ted jsem ale zmenil o 180 stupnu.
>Nyni naopak zastavam nazor "diakritiku pouzivat, a ti co ji nemaji, at
>hejbnou kostrou a nainstaluji si ji taky" :-).
On je v tom mensi problem (a ze o nem ne vsichni vedi, je videt z
cetnych reakci panu kolegu na vas prispevek) :
V ruznych operacnich systemech (a dokonce v ruznych programech a
prostredich na tomtez pocitaci) mohou byt cestiny ruzneho kodovani :
- MS-DOS Kamenickych (obcas tolerovana napriklad v konferencich site
Fido)
- MS-DOS Latin-2 (ma ji tam kazdy, kdo vcas nezabrani Windows v jejich
automaticke pocestinovaci snaze, jsou dokonce i taci, kteri ji tam
maji umyslne, neb ji Microsoft prohlasuje za standard a obcas v ni
nekdo natvrdo pise programy - napr. obsluzny software pro tiskarny
Hewlett Packard).
- MS Windows 1250 (az na vyjimky z pocatku Windows 3.0, kde bylo
kodovani ECMA , lisici se v ohackovanem z,s,r,t a n) ji maji vsichni
majitele Windows
- ISO-8859-1
- ISO-8859-2 (to bych rekl, ze ma nadeji stat se standardem pro
Internet, ale ... viz nize).
- KOI-8-cs2 (pametnici, nesmejte se, tato norma RVHP je dodnes
pouzivana nejen Amigou, ale i DOSovskym tuzemskym programovacim
jazykem REDAP)
- kodovani Apple Mac : nevim, je-li jeste jine nebo nektere z
uvedenych (nejsem stastnym majitelem)

A ted si vyberte nejakou jednotnou.

Pravda, lze namitnout, ze rada postovnich programu umi z hlavicky
dosle zpravy jeji kodovani rozpoznat.
Ale jedna vec je rozpoznat a druha zobrazit.
O zpravach v kodovani ISO-8859-2 mi Mail pribaleny k Internet
Exploreru (2.01) napise varovani, ze je tam (a zobrazi to blbe).
O temze kodovani mi muj oblibeny program na newsy (FreeAgent) nenapise
nic (a zobrazi to blbe).
Netscape Navigator to umoznuje resit rucnim prepnutim v menu (takze
neprectu-li zpravu v jednom kodovani, prepnu, prectu, vyberu druhou,
neprectu, prepnu ... atd. jak u blbejch).
Nedavno jsem dostal dopis, o kterem prohlizece tvrdily (shodne), ze je
to ISO-8859-2 . Tak jsem (jak u blbejch) prepnul - a neprecetl.
Prepnul - a neprecetl. Prepnul - a neprecetl. Pak uz nebylo kam
prepnout. Ulozil jsem na disk, podival se na to v DOSu - a byl to kod
Kamenickych.

A ted si vyberte.

> Libilo by se vam, kdyby zpravy v teto
>konferenci nebyly cesky, ale _=E8esky_?

Libilo. Jenom se mi nechce porad lustit, co je mineno tim, co vidim od
vas. Univerzalni prepis (pokud by to snad nekomu ukazovalo spravne) :
rovnitko velkeE osm esky. Uff.
Nejlepsi je, kdyz si optimisti timto zpusobem napisou jmeno do
hlavicky zpravy, to se pak musim podivat Netscapem, jak se ten clovek
jmenuje.

>                Diky za nazor,                   Lubor

>Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz

Rado se stalo, pane kolego. Je mi lito, pokud jsem ponekud posramotil
Vas optimismus. Ale jako spolumajitel firmy na reseni pocitacovych
katastrof bojuju s cestinou v programech, pocitacich a tiskarnach uz
hodne dlouho a vim, ze jeste tak tri kodovani cestiny mohou leckde
koexistovat. Ale sedm ?

Honza Vyskoc       ropak at mbox.vol.cz        Fido 2:423/42.38
ROPAK v.o.s. - Rychle opravy pocitacu a kancelarske techniky
Bozkovska 47  301 43  Plzen   tel. 019-722 46 06 , 72 408 92