Cestina ano nebo ne?

Marek Antos antos at cpress.cz
Fri Dec 6 09:03:31 CET 1996

Dobry den,

vidim, ze se tady opet rozviruji vasne na oblibene tema diakritika.
Rekl bych, ze nic noveho tady nevymyslime, protoze se o tom
diskutovalo uz mnohokrat a vzdy to vedlo pouze k rozstepeni
dane konference na dva nenavistne tabory a k par desitkam az stovkam
ctenaru konference, kteri byli zaplavou mailu s timto obsahem
znechuceni natolik, ze se radeji odepsali.
Ja osobne pouzivam bezne program Pegasus mail, ktery cestinu i s temi
hacky a carkami zvlada, nicmene presto dodrzuji zlate pravidlo
Internetu, ktere rika: "Bud co nejkonzervativnejsi v tom, co odesilas
a co nejliberalnejsi v tom, co prijimas." Pisu si proto s diakritikou
pouze s lidmi, u kterych jsem si jist, ze jim to neprinese problemy
(typicky uvnitr nasi firmy) a jsem presvedcen, ze do konferenci zatim
hacky nepatri.
Nechtel jsem sice prispivat ke vzrusenym prispevkum, ale prece jen
si to neodpustim :-)

>Argument tohoto stylu je
> podobny, jako kdyby treba noviny vychazely bez diakritiky a
> pracovnici oddeleni vypocetni techniky to majiteli zduvodnovali
> tim, ze ty noviny jedou na Unixu.

Myslim, ze tohle je pochybena konstrukce. Prirovnani, ktereho bylo
pouzito by se hodilo na stav, kdy by vsichni odberatele konference
diakritiku chteli, ale spravce by rekl - nejde to, mame Unixy. Tak to
ale neni a to podobenstvi proto kulha na obe nohy.
Situace je jina. Prirovnal bych to spis k tomu, ze by prispevky v
ceskych novinach od urcitych autoru zacaly vychazet katakanou
(pro neznale - jedna z japonskych abeced) a kdyz by se katakanu
neovladajici ctenari zacali bourit, dostali by lakonickou odpoved, at
se ji nauci. Tohle sice taky neni presne, uz jen protoze konference
nejsou noviny, ale snad o neco lepsi.

>Ale - zajima to tech zbyvajicich
> devadesat procent lidi? Obavam se, ze oni se v teto otazce
> podrizuji vam, kteri diakritiku nechcete. Tedy vetsina mensine.

Predevsim, dovoluji si durazne pochybovat o te cislovce 90. Rekl
bych, ze je to o hodne, hodne mene.
Mimochodem, demokracie je teoreticky vlada vetsiny, to je pravda. Na
druhou stranu demokracie se vyznacuje i ochranou mensin, takze
argumentovat necim takovym se mi zda podivne.

A posledni poznamka, zavanejici uz ponekud ohnive. Nezda se mi pekne,
kdyz nekdo nejprve plamenne vystupuje proti zavadeni hackovani (protoze
si ji z lenosti ci nevedomosti nenainstaloval), pak tak ucini a chce
nasilim prosazovat carkovani i tem, kteri tak dosud neucinili (nejen
z lenosti ci nevedomosti, ale casto i protoze to proste neni mozne).
Jsem pro vsetrannou osvetu, necht jsou dostupne informace o tom, jak
si klienta pocestit (viz vyborna aktivita kolegu Bojara a Meda,
http://www.cuni.cz/cestina), ale musim se ohradit proti tomu, aby
nekdo neco nekomu nasilim nutil. A to i presto, ze mne osobne by to
vlastne nevadilo.

Zdravi,

---
Marek Antos                     Computer Press
Casopis Connect!                Hodkovicka 115, Praha 4
e-mail: antos at cpress.cz         tel/fax:02/61710642