Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Fri Dec 6 15:37:18 CET 1996

Nazdar, prisla ponekud delsi reakce na dane tema:

> Gratuluju  :-)

> To ano. Napriklad ja uz se ji 3 tydny marne snazim stahnout, huhla to
> na mne neco "you have not permission to open this item". Holt je to
> pouze pro zvane  :-)

No, co se tyce Pegasa, tak zde je, jak na to (dle casopisu Connect):

Jak do Pegasa dostat cestinu (Win95):
-------------------------------------
Rozpakovat soubor pmcpa287.zip, ktery je mozne stahnout na
adrese ftp://ftp.fee.vutbr.cz/pub/msdos/pmail/local.
Soubory wpm-char.wcz a wpm-lmtt.wee prejmenovat na
        wpm-char.rsc a wpm-lmtt.rsc.
Takto prejmenovane soubory zkopirovat do hlavniho adresare Pmailu.

Pote nastavit v souboru pmail.ini:

Default MIME character set=ISO-8859-2
Use MIME features=Y

Tot vse. Samozrejme, je treba mit ve W95 zapnutou cestinu.
Cesky je mozno psat i Name a Subject.

Jak je to s jinymi OS a Pegasem, to blize ve zminenem clanku v
casopise Connect 8/96.

> [...]
> - ISO-8859-1
> - ISO-8859-2 (to bych rekl, ze ma nadeji stat se standardem pro
> Internet, ale ... viz nize).
> - KOI-8-cs2 (pametnici, nesmejte se, tato norma RVHP je dodnes
> pouzivana nejen Amigou, ale i DOSovskym tuzemskym programovacim
> jazykem REDAP)
> - kodovani Apple Mac : nevim, je-li jeste jine nebo nektere z
> uvedenych (nejsem stastnym majitelem)
>
> A ted si vyberte nejakou jednotnou.
>
> Pravda, lze namitnout, ze rada postovnich programu umi z hlavicky
> dosle zpravy jeji kodovani rozpoznat.
> Ale jedna vec je rozpoznat a druha zobrazit.

No to je sice pravda, ale nemel by to byt az takovy problem. A pokud
vas software neco neumi, tak ho s klidem smazte a poridte si takovy,
co to umi.

Co se tyce toho gulase v kodovani, mohli bychom se sice bavit o
kazdem jednotlivem zvlast (schvalne, ted nekoho nastvu: Kamenici uz
vysli z mody :-), ale domnivam se, ze to, jak je delana tabulka
prirazujici jednotlivym cislum znaky ceske abecedy je jen detail.
Nebo je snad jeste hodne lidi, kteri maji Hercules s US fonty v ROM?
Podstatne je, ze neco jineho je vase _vnitrni_ kodovani ve vasem OS,
a neco jineho je kodovani, ktere pouzivate v mailech (ktere
_exportujete_). Ja treba pracuju s Win95, tam samozrejme je kodovani
Windows. Ale vystup z Pegasa (mail) pouziva kodovani ISO-8859-2. Cili
necht si kazdy na svem pocitaci pouziva co chce (pak ovsem muze mit
problemy treba pri cteni textu napsanych na jinych systemech), ale v
mailech (ale treba i na www) necht se pouziva jednotne kodovani.
Nejlepe asi ISO-8859-2, nebot jde o mezinarodni standard a nikoho by
se to nemelo dotknout.

> Honza Vyskoc       ropak at mbox.vol.cz        Fido 2:423/42.38

                                              Lubor

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz