Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Fri Dec 6 15:38:30 CET 1996

Nazdar,

> Vazeny pane. Rikam vam neco pojem "KODOVANI"?

Jasne, jde vztah mezi urcitym cislem (kodem) a jemu prirazenym ceskym
(nebo nejakym jinym) znakem. Toto pochopitelne neni matematicky
presna definice.

> Nastesti nemate pravdu (s temi 90% toho paskvilu od M$). Cestina sice na
> Unixu i na Linuxu nainstalovat jde, ale je tu opet problem s kodovanim,
> nebod panove od velkeho M$ nebyli spokojeni s dosavadnim rozmistenim
> znaku podle diakritiky Latin2 a par jich prehodili  a nazvali
> Windows 1250 EE (to EE tam sedi).

Mily pane, muzu vas ujistit, ze mam na Win95 svuj konkretni nazor,
ktery neni zcela vzdaleny tomu vasemu. K tomu dalsimu, uvedomte si
prosim, ze nehovorim o jednotne cestine vsude a vzdy. Tady se bavime
o cetine v mailech (potazmo konferencich). Rozlisujte prosim vnitrni
kodovani v ramci daneho OS a kodovani mailu jako takoveho. To s
Billem nema nic spolecneho.

> Kdyz jste tak chytry tak jestli uhodnete, jak se rika lidem jako jste
> VY!

No nevim, ja bych rekl ze  - kazdy necht si doplni, co chce -

> Pletete jabka s hruskama. Noviny po Unixem sazet klidne muzou, protoze
> cestina exisuje. Opet je tu problem s kodovanim. Mimochodem ja pouzivam
> take OS/2 a tam je kodovani stejne jako v Unixu (tedy zadna blba
> slatanina
> od Maleho Mekkeho).

Rozeznam hrusky od jablek. Ta puvodni message vyznela v tom smyslu,
jako ze na Unixu cestina nejde. To ostatni - viz vyse.

> Posledni dve vety mi pripominaji dva nechvalne zname lidi, zijici v
> tomto stoleti. Hitlera a Stalina.

No nevim, rekl bych, ze moje _nazory_ maji k _cinum_ tech dvou panu
hodne daleko. Oni by vas za podobne oznaceni poslali do koncentraku nebo
rovnou ke zdi - pak byste mozna ten rozdil pochopil :-(((((

> Zaver: diakritiku NE!!!!!!! Dokud nebude nejaka jednotna norma pro
>        vsechny systemy.

Zaver: diakritiku ano, pokud to pujde bez nejakych zasadnich problemu
a bude ji moci pouzivat vetsina uzivatelu aspon v casti svych
aplikaci. Jednotna norma pro vsechny systemy totiz nebude hned, a
mozna treba vubec. Nicmene podminky pro to, aby se v mailu nebo
konferencich cestina pouzivala, jiz nastaly.

> *         Jiri Pazdernik, Comtype Opava                     *

                                                Lubor

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz