Cestina ano nebo ne?

Jiri Pazdernik georges at traveller.cz
Fri Dec 6 20:49:51 CET 1996

Lubor Dedina wrote:

> Jasne, jde vztah mezi urcitym cislem (kodem) a jemu prirazenym ceskym
> (nebo nejakym jinym) znakem. Toto pochopitelne neni matematicky
> presna definice.

No a V TOM je ten nejvetsi problem. Zdaleka ne kazdy ma naintalovany
JAKYKOLIV
OS od M$, takze zdaleka ne kazdy ma moznost psat v kodovani 1250.

> Mily pane, muzu vas ujistit, ze mam na Win95 svuj konkretni nazor,
> ktery neni zcela vzdaleny tomu vasemu. K tomu dalsimu, uvedomte si
> prosim, ze nehovorim o jednotne cestine vsude a vzdy. Tady se bavime
> o cetine v mailech (potazmo konferencich). Rozlisujte prosim vnitrni
> kodovani v ramci daneho OS a kodovani mailu jako takoveho. To s
> Billem nema nic spolecneho.

Ale ma. Nebyt Billa, tak uz je tim standardem latin2 (CP 852), ktera je
jiz
standardem vsude krome windows vod M$. Co se tyce ruznych konvetoru, ne
vzdy
funguji bezchybne.

> No nevim, rekl bych, ze moje _nazory_ maji k _cinum_ tech dvou panu
> hodne daleko. Oni by vas za podobne oznaceni poslali do koncentraku nebo
> rovnou ke zdi - pak byste mozna ten rozdil pochopil :-(((((

Nesrovnaval jsem ciny, ale slova. To je rozdil. Ten chapu.

> Zaver: diakritiku ano, pokud to pujde bez nejakych zasadnich problemu
> a bude ji moci pouzivat vetsina uzivatelu aspon v casti svych
> aplikaci. Jednotna norma pro vsechny systemy totiz nebude hned, a
> mozna treba vubec. Nicmene podminky pro to, aby se v mailu nebo
> konferencich cestina pouzivala, jiz nastaly.

Zdaleka ne. Opet musim upozornit na to, ze existuje NEKOLIK KODOVANI
CESKEHO JAZYKA (kdy uz vam to dojde). Pokud norma nebude vybec. tak
se zkratka cestina nebude psat tak, jak by mela nikdy. Jiste, stale
budou existovat lide jako vy, kteri sobecky kaslou na takove, kteri
nejsou schopni zpravy precist at jiz z toho duvodu, ze neexistuji
prostredky, ktere by jim to umoznily, nebo proste nejsou tak pocitacove
znali, aby si je napsali sami nebo nainstalovali, ale nastesti vetsina
takova neni.

*         Jiri Pazdernik, Comtype Opava                     *
*         Hobzikova 3, 746 01 Opava, Czech rep.             *
*         Tel./Fax: +42/653/212607                          *
* E-mail: mailto:georges at traveller.cz                       *
* WWW: http://www.geocities.com/SiliconValley/Heights/4055/ *