Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Sat Dec 7 16:47:31 CET 1996

Nazdar,

> No a V TOM je ten nejvetsi problem. Zdaleka ne kazdy ma naintalovany
> JAKYKOLIV
> OS od M$, takze zdaleka ne kazdy ma moznost psat v kodovani 1250.

MS s tim nema nic spolecneho ... (az na to, ze instalace cestiny ve
Win95 je hracka, jak systemove, tak pro e-mail).

> Ale ma. Nebyt Billa, tak uz je tim standardem latin2 (CP 852),
> ktera je jiz standardem vsude krome windows vod M$. Co se tyce ruznych
> konvetoru, ne vzdy funguji bezchybne.

Asi stezi. Ti, co maji (meli) Kameniky by vas ukamenovali... Podle
mne ma jedinou sanci stat se standardem (a jiz se nepsanym stala)
cestina dle ISO-8859-2. Mozna bude pro vas prekvapenim, ze i tato
norma se nazyva Latin2, tentokrate ISO Latin2. To druhe je problem
tech konvertoru, ne kodovani cestiny.

> Nesrovnaval jsem ciny, ale slova. To je rozdil. Ten chapu.

Oni vetsinou jednali podle svych slov. Navic je vam jiste jasne, ze
pokud pouzijete takovehoto primeru, tak se takto oznaceny clovek muze dost
nastvat. A o tom, ze byste skutecne znal jejich projevy, dost pochybuju...

> Zdaleka ne. Opet musim upozornit na to, ze existuje NEKOLIK KODOVANI
> CESKEHO JAZYKA (kdy uz vam to dojde). Pokud norma nebude vybec. tak

Ja to chapu, kdy uz to konecne dojde vam :-(. Prectete si neco o teto
problematice, prosim...

> se zkratka cestina nebude psat tak, jak by mela nikdy. Jiste, stale
> budou existovat lide jako vy, kteri sobecky kaslou na takove, kteri
> nejsou schopni zpravy precist at jiz z toho duvodu, ze neexistuji
> prostredky, ktere by jim to umoznily, nebo proste nejsou tak pocitacove
> znali, aby si je napsali sami nebo nainstalovali, ale nastesti vetsina
> takova neni.

Ja na nikoho nekaslu. Jak to myslite? Ja jen nabizim volbu, kterou
muzete, ale nemusite akceptovat (nikdo vas prece nenuti cist zpravy s
diakritikou, jako vas treba nikdo nemuze nutit, abyste v dnesni dobe
pouzival pocitac s vice jak 640 KB RAM).

                                                     Lubor

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz