Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Sat Dec 7 16:50:27 CET 1996

Nazdar v Brazilii,

> [...]
> sehnat vse. A navic, nevim, co by mi moje masinka rekla na kombinaci
> jazyku.
>
> Myslim si, ze je perfektni, ze internet je mezinarodni sit, a tak
> byste tam v Cechach a na Morave, popr. na i Slovensku mohli byt
> tolerantni k ostatnim v cizine. Cestine bez hacku a carek kazdy bez
> problemu rozumi, ale kdyz Vam prijde mail kodovany v nejake z ruznych
> cestin, tak se to opravdu da cist jen s velikym usilim, pokud vubec!
>
> Mejte s nami trpelivost, my si radeji budeme hajit nasi dobu kamennou
> bez hacku a carek, netahajte nas tak rychle do 21.stoleti.

Teda, musim priznat, ze tohle je jeden z nejpadnejsich argumentu
_proti_ moji snaze. No co s tim? Pokusim se vyjadrit k jednotlivym
bodum:

a) nemam ceska Win95 (ale Paneuropean) a nemam ceskeho Pegasa (nybrz
anglickeho, pocesteneho dodatecne).

b) vzhledem k tomu, ze nerikate, jaky software pouzivate, tezko se k
tomu vyjadrit. Mate tam v Brazilii treba nejaka lokalni Win95? Taky
nevim, zda mate klavesnici s ceskym popisem atd. V Paneuropean Win95
je systemova cestina integrovana, jestli je tomu tak i ve vasem OS,
to fakt nevim.

c) nicmene existuji programky, ktere projedou soubor a diakritiku
orezou. To by treba vas problem mohlo vyresit (kdyz ne instalace
cestiny do OS a mailu). Pak byste proste predtim, nez byste cetla
stazeny mail, spustila takovyto programek a vlastne by se krome
tohoto pro vas nic nezmenilo. Vasi cestinu bez diakritiky by jiste
vsichni privitali :-). Jeji pouzivani by totiz nebylo povinnosti, jak
to nekteri spatne pochopili, ale pravem.

S pozdravem,         Lubor

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz