Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Sat Dec 7 16:51:04 CET 1996

Nazdar vsichni,

v tomto prispevku bych si dovolil zesumarizovat, co mne vedlo k
rozpoutani diskuse o diakritice. Nelibi se mi totiz, ze nekteri lide
zrejme nepochopili, o co mi jde, a posilaji sem ruzne urazlive
prispevky, ktere jsou na mile vzdaleny problemu samotnemu (mam
na mysli zejmena blabol jisteho AHA z University of West Bohemia,
Pilsen). Zaroven chci podekovat vam, kteri jste se k necemu podobnemu
nepripojili.

Pokusim se byt strucny:

a) Myslim si, ze jako Cesi bychom diakritiku meli pouzivat, pokud
tomu nebrani nejake zvlast zavazne okolnosti. Pouziva se v novinach,
literature, televizi... zkratka vsude. Jeji pouzivani v pocitacove
technice by melo byt zrovna tak samozrejme. Bohuzel, jak vsichni
vime, je zde znacny zmatek v pocitacovem kodovani cestiny. Presto
to ale neni vymluva pro to, abychom na celou vec rezignovali;

b) Domnivam se, ze nastala doba, kdy pouzivani diakritiky v e-mailu
(a tedy i konferencich) jiz nebrani zasadni prekazky. Protoze:

- je k dispozici operacni system, ve kterem neni problem cestinu
nainstalovat. Pro tento system jsou k dispozici mailovi klienti
(mnozi zdarma), ve kterych je budto jiz prace s cestinou integrovana,
nebo se tam da snadno doplnit. Navic tento operacni system ma jiz v
sobe zabudovanu podporu siti TCP/IP, kterou lze snadno instalovat.
Dale, tento system se rychle siri i u nas a je v soucane dobe defacto
standardem. Navic existuje nejenom takovyto operacni system, ale i
kodovani cestiny pro e-mail, ktere muze byt prijatelne pro vsechny
(neni vazano na konkretni OS) a je vlastne jiz take jakymsi nepsanym
standardem. Tyto pozadavky drive v tomto souladu naplneny nebyly.
Pochopitelne, jde o Windows95 a ISO-8859-2.

- velka vetsina z tech, kdoz z jakychkoliv duvodu nemohou nebo
nechteji Win95 pouzivat, muze presto tez s diakritikou pracovat.
Jeji podpora je v mnohych v soucasne dobe pouzivanych OS obsazena
(Unixy, OS/400, PS/2, Macy, WinNT...). Vetsinou je nejvetsim
problemem presvedcit spravce systemu, aby cestinu uvedl do chodu
- jemu, podobne jako nekterym ucastnikum zde, to totiz muze pripadat
jako uplne zbytecna prace,

- ti, na jejichz pocitacich skutecne nelze cestinu (at uz jako
takovou, nebo pro e-mail) nainstalovat, stale jeste nejsou ztraceni.
Pokud je nekdo dlouhodobe v zahranici, pokud instalaci brani
hardwarove problemy (zastarale terminaly...), stale lze napsat utilitu,
ktera z cestiny s diakritikou udela cestinu bez ni (pro systemoveho
programatora prace na par hodin) - z hlediska techto uzivatelu by se
tedy vlastne nic nezmenilo (nebo by museli pred tim, nez by zapocali
se ctenim mailu, spustit nejaky mensi programek - i to by ovsem slo
zcela zautomatizovat);

c) Pouzivani diakritiky nelze chapat jako povinnost. Nekolikrat jsem
zde cetl, ze bych nemel lidi do neceho nutit. Ale proboha, vzdyt ja
nikoho nenutim. Pokud se nekomu nechce diakritiku pouzivat, tak at ji
nepouziva. A at ignoruje vsechny zpravy od tech, co ji pouzivaji.
Osobne se vsak domnivam, ze tech, co by ji pouzivali, by nebylo
zrovna malo. Cili pouzivani diakritiky by melo byt pravo.

d) Taky jsem slysel cosi o nedemokraticnosti pozadavku, aby se
mensina neschopna diakritiky podrizovala tem s diakritikou. Cili
ze je treba chranit jejich prava. A co se na to takhle podivat opacne.
Neni nahodou od tech bez diakritiky (at uz jsou, nebo nejsou v mensine)
nedemokraticke, ze chteji po tech, kdoz diakritiku muzou, aby ji
nepouzivali? A ma vubec smysl mluvit o jakesi demokraticnosti? Je to,
ze nekdo na webu umisti stranku, kterou si dobre prohlidnete jen
s posledni verzi Netscape Navigatora, nedemokraticke?

e) To, ze tyto nazory nadnasim k diskusi az pote, co jsem si sam
cestinu nainstaloval, ma souvislost. Proste v tech Win95 je to
hracka. Kdybych s tim mel problemy, vubec bych o tom nepsal.
Predpokladam, ze i v jinych OS je to taky tak snadne (zejmena v tech
pro "osobni" pouziti - na velkych systemech, tam si s tim jiste
poradi odbornici - spravce OS, systemovy programator. A to je hlavni
duvod. Byly doby, kdy treba napojeni na Internet pomoci SLIP nebo
PPP hracka nebyla. Instalace a nastaveni Trumpet Winsocka rozhodne
neni jednoduche. Drivejsi mail klienti nepodporovali cestinu.
Hardware, na kterem by bylo mozno provozovat takoveto aplikace,
bylo dost drahe. Neexistovala vseobecne prijatelna norma kodovani
cestiny pro e-mail. To vsechno je pryc. Podminky zde jsou. I pro
radove uzivatele bez hlubsich znalosti, navic za relativne
primereny peniz. Takze

f) Proc to nezkusit?

                                            Lubor

Jeste par poznamek na zaver:

- jak jsem zjistil, ne vsichni, kdo sklonuji pojem kodovani cestiny
ve vsech padech, vedi, o cem vlastne mluvi. Zejmena jde o nepochopeni
rozdilu mezi lokalnim kodovanim cestiny v ramci daneho OS a kodovanim
cestiny v e-mailu, ktery je prenasen mezi dvema mail klienty;

- pokud jsem urazil zde pritomne uzivatele Linuxu ("podivini"),
omlouvam se. Nekamenujte mne prosim, i ja jsem jednim z vas ;-)

- v dalsim tydnu nebudu mit e-mail k dispozici. Pokud tedy nebudu
odpovidat na vase reakce nebo maily, neni to tim, ze bych se zbabele
stahnul;

- a uplne na zaver: docela by mne zajimal nazor moderatora
(zakladatele) teto konference, pokud toto sleduje. Co si o tom
myslite Vy, pane Vrabec? Protoze moderator je nakonec ten, kdo ma
rozhodujici slovo.

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz