Etika publikovani na Siti

JUHAS3 at hermes.zcu.cz JUHAS3 at hermes.zcu.cz
Fri Jun 6 10:04:23 CEST 1997

Zdravim vsechny,
warning:
jsem studentem technicke univerzity, a tak budou mozna me nazory
znit "normalnim" lidem trochu divne ;-)
takze sorry

Problem je ovsem v tom, ze termin vseobecne zavadne materialy je sam
o sobe ponekud zavadny.
Tezko totiz muzeme trestat nekoho za to, ze udelal neco co neni
zakazano. Vcetne veci za ktere by v kazde "civilizovane" zemi sel na
nekolik let do vezeni.
Priklad:
Mejme cloveka Frantu, ktery v Papalasskych novinach otiskne
pornograficky clanek vybizejici k rasove nesnasenlivosti a poskytujici
navod k teroristickemu cinu a propagujici hnuti smerujici k potlaceni
prav jednotlivce.
Nepomuze mu ani svecena voda.
Staci vsak najit nejakou zemi, ve ktere neporusil zadny paragraf
trestniho zakona a tam sve dilo umistit na nejblizsi server.
Pokud je Franta z Ceske republiky, mozna nejaky zakon porusil
jiz sepsanim tohoto zavrzenihodneho pampfletu (nevim o nem), avsak
nikdo mu nemuze nic dokazat, aniz by on sam chtel.

Tak to uz je naprosta utopie

> Principialne nevidim rozdil v sireni informaci ve sfere, ve ktere pracuji
> novinari a ve sfere akademicke. V obou by melo jit o pravdu a svobodu
> projevu. Snad je rozdil v tom, ze pomoci masovych komunikacnich
> prostredku lze snaze manipulovat s verejnym minenim. V akademicke sfere je
> to mnohem nesnadnejsi a dlouhodobe asi nemozne.

Jestli ovsem nekdo povazuje Internet za akademickou sferu, pak mi
nezbyva nez se mu pousmat...
Ne, ze by se zde akademici nevyskytovali, ale rozhodne v soucasne dobe
neprevazuji.

> [...]
> mluvit o pravu a svobode komunikovat. V zadnem pripade se mi nelibi
> pojem regulace (cenzura, autocenzura). Internet je doposud diky bohu
> svobodne medialni prostredi a v tom vidim jeho cenu a progres. Myslim si,
> ze by bylo nerozumne spolupusobit na zmene jeho charakteru. Uvahy
> typu cenzurujme ho tak ci onak, treba pod praporem boje proti pornografii,
> jejiz bezne formy, krome nekolika krajnich vystrednosti jsou nasim
> pravnim radem legalizovany, povazuji za boj proti "vetrnym mlynum". To
> nemluvim o globalnim charakteru Internetu, ktery uz z principu jako
OK

ani jedna, je to podle me snaha o zjisteni, zda  se demokracie
podoba vice prvobytne pospolne spolecnosti nebo ranemu feudalismu :-)

> Napr. abychom meli kvalitni a cenove pristupnou
> internetovou infrastrukturu, aby kazdy z nas, ktery si chce
> prohlednout stranky souseda, nemusel dlouho cekat na pakety, protoze cestuji
> z Vaclavaku na Karlak pres Evropu v lepsim pripade a pres USA v horsim
> pripade. Aby do nasich mail-boxu nechodily nevyzadane maily s obsahem,
> ktery nas nezajima, ale obtezuje a taha penize z kapsy.

Tohle vse je otazka penez a rozumu.
Pokud budete mit na Karlaku stejneho providera jako na Vaclavaku
muzete cestovat primo jiz dnes. Nu a pokud vse bude zalezet na
dohode provideru muze to trvat jeste dlouha a dlouha leta...
Termin nevyzadany mail je ponekud zavadejici. Osobne mam pocit, ze
temer kazdy mail je v podstate nevyzadany. Samozrejme muzete treba
zatelefonovat panu Bedovi, at okamzite posle mail s obsahem _contens_.
Pan Beda je dejme tomu spolehlivy a sit je spolehliva ;-) a vubec
vsichni elektronicky bohove stoji o to aby se Vam darilo. Potom
mate dejme tomu pravdepodobnost P (ktera rozhodne neni 1), ze v
nejblizsich N mailech naleznete mail pana Bedi s obsahem _contens_
a nikoliv 15 mailu od zlych panu Nevyzadanych s obsahy _crazy_trash_.
Ze softwaroveho hlediska lze napr. zajistit:
 1. vsechny dosle maily musi byt od xxx a(nebo) se subj. yyy
 2. zadny z mailu nesmi byt od zzz a(nebo) z domeny bz.fnj
 3. zadny z mailu nesmi (musi) byt vetsi (mensi) nez kkk KByte
 atd.
Vsechny ostatni budou automaticky:
 1. poslany zpet
 2. zahozeny
 atd.
Mate vsak zaruku ze po takovemto vyfiltrovani zustanou sama zrna
a budou odstraneny same plevy???

> Netiquette, viz RFC1855. Tento kodex je ale o necem jinem, v zadnem
> pripade neni o autoregulaci (cenzure, autocenzure). Zabyva se pravidly
> slusneho chovani na Siti jak z hlediska uzivatele Internetu, tak i
> ISP (pripojovatele).

Netiketa jo netiketa, ta kdyby se dodrzovala, tak by razem byla znacna
cast programatoru nezamestannych. Tvurci firewalls (programu na
ochranu sitovych ci do site umistenych aplikaci (bez naroku na
vedeckou presnost)) by si kousali nudou nehty a vubec by elektronicti
holubi letali temer do elektronicke huby ;-)

doufam, ze jsem ten hezky den nikomu nezkazil

> Vedle hezkeho dne preji vsem, aby nam svobodny cesky Internet vydrzel
> dlouhou dobu.
> Vladimir Vrabec

Nechci se dopustit skaredeho omylu, ale rekl bych, ze vydrzi,
nebot jeho dusledna cenzura by byla znacne nakladna...