Cestina na Netu: -ovsky

Bohumil Chalupa bochal at apollo.karlov.mff.cuni.cz
Fri May 2 10:54:33 CEST 1997

Dobry den.

On Thu, 1 May 1997, Hlavenka wrote:

> Nene, jednoznacne a jedine spravne je -ovy. Potvrzeno Ustavem pro jazyk
> cesky, i kdyz to neni zrovna autorita v pocitacove terminologii ;-)
> Koncovka -ovsky se pouziva "zivotnych" pripadech (typu "Zemanovska
> demagogie"), jindy je -ovy. Bohuzel to ma i MS ve svych lokalizacich.

Pouzivani -ovsky, resp. -sky i tam, kde nepatri, je rusismus, ktery se tu
bohuzel rozsiril jeste za bolsevnika. Zmineny ustav, resp. nekteri jeho
pracovnici (a nejen oni) ho casto dokonce obhajovali jako ustrojny
cesky tvar.
Pripojuji se k jednomu z dalsich prispevku, ktery vyjadruje souhlas
s tvarem -ovy, _prestoze_  ;-) je potvrzen UJC. (Prosim neplest s Ustavem
Jary Cimrmana, ten ma zkratku UJdC.)
Bohuzel lokalizace MS ovlivnuji dost lidi, kteri jsou asi casto
presvedceni, ze "kdyz je to v pocitaci, musi to byt spravne".
 Pod "Zemanovskou demagogii" si predstavuji tento druh d., kdyz ho pouziva
nekdo jiny; jinak je to Zemanova d.   Ale treba zidovska otazka, otcovsky
polibek, stavovska cest, to jsou slova, kde mi to -ovsky sedi, priznam se,
jeste lepe nez v Z-ovske demagogii.

Zdravi
               Bohumil Chalupa