Etika publikovani na Siti

Vladimir Vrabec vrabec at cs.felk.cvut.cz
Fri May 30 17:41:58 CEST 1997

Dobry den,

>dnes jsem mel moznost diskutovat s novinari z klasickych novin na tema
>elektronicke publikovani. V diskusi zaznel zajimavy nazor na etiku
>publikovani:
>
>BUD je siritel informace (ja podotykam majitel WWW stranky, ne serveru) neco
>jako klasicka tiskarna a pak je siriteli jedno co publikuje, shodli jsme se
>krome vseobecne zavadnych materialu jako je napr. pornografie.
>
>NEBO je siritel informace neco jako vydavatel a pak by mela nastoupit
>nejaka regulace (ja podotykam cenzura nebo autocenzura) tykajici se obsahu.

Principialne nevidim rozdil v sireni informaci ve sfere, ve ktere pracuji
novinari a ve sfere akademicke. V obou by melo jit o pravdu a svobodu
projevu. Snad je rozdil v tom, ze pomoci masovych komunikacnich
prostredku lze snaze manipulovat s verejnym minenim. V akademicke sfere je
to mnohem nesnadnejsi a dlouhodobe asi nemozne.

Souhlasim s P. Koubskym, ze majitel WWW stranky ma za obsah stranky
odpovednost. Tu ma kazdy subjekt at komunikuje ustne, tistenou formou
nebo elektronicky. Odpovednost ma dle meho nazoru alespon troji:
 odpovednost pred zakonem,
 odpovednost pres sebou samym,
 odpovednost pred ostatnimi.
Nejsem si jist, ktera z poslednich dvou odpovednosti je zavaznejsi nebo
co delat v pripade konfliktu jednotlivych odpovednosti. Myslim, ze je to
otazka individualni osobni volby. Pokud mluvime o odpovednosti, musime take
mluvit o pravu a svobode komunikovat. V zadnem pripade se mi nelibi
pojem regulace (cenzura, autocenzura). Internet je doposud diky bohu
svobodne medialni prostredi a v tom vidim jeho cenu a progres. Myslim si,
ze by bylo nerozumne spolupusobit na zmene jeho charakteru. Uvahy
typu cenzurujme ho tak ci onak, treba pod praporem boje proti pornografii,
jejiz bezne formy, krome nekolika krajnich vystrednosti jsou nasim
pravnim radem legalizovany, povazuji za boj proti "vetrnym mlynum". To
nemluvim o globalnim charakteru Internetu, ktery uz z principu jako
celek je proti cenzure imunni.

>Podotykam, je velice tezke, ktera z formulaci presneji vystihuje elektronicke
>publikovani. Velice bych uvital reakci internetoveho zurnalisty, ktery z vyse
>uvedenych vyroku (tiskarna nebo vydavatel), je blize pravde.

Tohle bych ponechal k diskuzi Americanum. Je to jejich zalezitost, jake
zakony si v kongresu a senate odhlasuji. Pro nas, i pro globalni
Internet,  nejsou zavazne.
Osobne si myslim, ze nas to nepali,
ze mame jine starosti. Napr. abychom meli kvalitni a cenove pristupnou
internetovou infrastrukturu, aby kazdy z nas, ktery si chce
prohlednout stranky souseda, nemusel dlouho cekat na pakety, protoze cestuji
z Vaclavaku na Karlak pres Evropu v lepsim pripade a pres USA v horsim
pripade. Aby do nasich mail-boxu nechodily nevyzadane maily s obsahem,
ktery nas nezajima, ale obtezuje a taha penize z kapsy.

>Existuje nejaky eticky kodex (i kdyz to mozna spatne formuluji) pro publikovani
>v ceskem INTERNETU?

Netiquette, viz RFC1855. Tento kodex je ale o necem jinem, v zadnem
pripade neni o autoregulaci (cenzure, autocenzure). Zabyva se pravidly
slusneho chovani na Siti jak z hlediska uzivatele Internetu, tak i
ISP (pripojovatele).

>Dekuji predem za Vase nazory a preji hezky den.......
>
>Miroslav Mares

Vedle hezkeho dne preji vsem, aby nam svobodny cesky Internet vydrzel
dlouhou dobu.
Vladimir Vrabec