Subor typu PostScript

Jaroslav Klaus J.Klaus at sh.cvut.cz
Fri Jan 23 04:21:04 CET 1998

Petr Nachtmann wrote:

> (...)
>
> Ale ono lze leccos vytvorit pomoci tabulek a daji se pouzivat jako
> jednotky velikosti procenta rezmeru obrazovky.

Jak jsem rekl. HTML je na neco jineho nez na sazbu.Co je mi platne, ze je
obrazek velky jako tretina obrazovky,
kdyz ma kazdy jinak velkou obrazovku. Jak poznam jak to
bude vypadat na papire.
Sila PS je prave i v:
1) nezavislosti na zarizeni - od ruznych PS tiskaren
     po obrazove adaptery (NeXTStep, OpenStep asi take)
2) nezavislosti na rozliseni - palcovy ctverec bude stejne velky
     na PS tiskarne 300DPI i 3500DPI - to uz psal Lada Dobias
3) barevne nezavislosti - linearni prehod barev musi byt opravdu
     linearni
4) sitove nezavislosti - tisk lze provadet po ruznych sitovych
     protokolech (ethernet, appletalk,..)

O vsechny tyto vlastnosti se stara RIP a v souvislosti s temito
pozadavky se take hodnoti jeho kvalita.
BTW: Ty algoritmy, ktere provadi RIP nejsou vubec jednoduche.
Mozna proto je to tak drahe. Vetsinou se pocita: cena RIP do
tiskarny stoji stejne jako ta tiskarna.

> ??? Tim bych si nebyl tak jisty, obavam se, ze PS je jeste 'ukecanejsi'
> nez HTML

Ale PS je programovaci jazyk (cykly, definice procedur, promennychcontrolni
sekvence). To, ze vytisknuty HTML dokument do PS je vetsi
nez jeho HTML zdroj, je vetsinou zpusobeno driverem. Sam jsem
zkousel psat (pouze ze zajimavosti) nejake jednoduche veci primo
v PS a velmi prijeme me to svou silou prekvapilo.

> Ale mam dojem, ze jsou ty obrazky jsou tam ulozeny hrozne neefektivne
> (hexa? binhex? uuencode?)

vzhledem k sitove nezavislosti se po 7-bit. komunikacnimprotokolu nedalo
prenaset najednou 8bitu. V PS ale
muzete rici, ze nasledujici data jsou binarni
(v rozsahu 0-255). Myslim, ale ze to lze od verze 2.

> V tom pripade muze zvolit PDF. Ale kolik procent lidi bude ochotno si
> kvuli tomu stahovat plugin?

Ano. PDF je ale pribuzny format PS. Vlastne z neho primo
vychazi. Co je uzitecneho na PDF jsou doplnene hypertextove
linky uvnitr dokumentu. Na druhou stranu je z neho vyjmut
programovaci jazyk PS, proto je rychlejsi vykreslovani
libovolne stranky z dokumentu a i jeho prohledavani.
Je hodne orezan o soustu PS konstruktoru a nechany prip.
rozsireny ty, ktere staci pro vetsinu stranek. Umoznuje
take nekolik kompresi (JPEG, CCITT 3a4, LZW..). Na druhou
stranu je mozna i 7-bitova verze.

Jarda