Subor typu PostScript

Jaroslav Klaus J.Klaus at sh.cvut.cz
Fri Jan 23 18:29:09 CET 1998

Petr Nachtmann wrote:

> Ale HTML je multiplatformni.

Nevim, co tim presne myslite, ale bez nejakeho prohlizece hoasi tezko vytisknete
(o driveru html->tiskarna) jsem neslysel).

Myslim, ze slovo "multiplatformni" nema v souvislosti s HTML
ani PS smysl. A jestli to melo znamenat to, ze se MS-wokynkari
s PS prakticky nesetkali, neznamena to, ze neexistuje a ze se
nepouziva. Zajimalo by mne, jak by se na vas divali v tiskarnach,
kdybyste jim prinesl dokument (knihu, manual apd) v html. :-)

> I na blbou devitijehlickovku muzu tisknout po jakekoli siti, ma-li
> tiskarna spravny interface.

No, jeste jsem nevidel jehlickovou tiskarnu se sitovym rozhranim.
No ale muze byt. Ale tady nejde o jen elektricke pripojeni te tiskarny,
ale o protokol, kterym komunikuje. Co budete delat, kdyz ten protokol
bude 7bitovy? Ze zadny neznate? Ja take ne, ale to neznamena, ze
neexistuje. Navic je podle me lepsi, kdyz se po siti posila PS nez bitmapa,
ktera vlastne vznikne tiskem HTML.

> A neni draha take licence na PS? :(

Nevim, ale je to pravdepodobne.

> Samozrejme, ze PS je maly, kdyz v nem optimalizovane pisete, ale zkuste si
> do PS vytisknout nejaky normalni dokument nejakym normalnim programem. Tam
> zadne cykly nejsou.

Ale je tam urcite volani procedur, promenne a jine...
Myslim, ze i nejaky ten cyklus by se nasel. Ono je to tezke.
Co je normalni dokument?

Ale PS neni maly jen kdyz se v nem pise primo optimalizovane. Uvedomte si,
ze uvnitr toho dokumentu je VSE potrebne k tisku. Mimo jine i fonty, ktere
tam samozrejme nemuseji byt pokud pouzijete standardni PS fonty.

> Programovaci jazyk PS je skvela vec, ale aplikace ho vetsinou nepouzivaji.

Nevim. Tolik do DTP nedelam, abych to mohl posoudit globalne. (Adobovskeprodukty
ho pouzivaji, kdyz si to sami upekli :-)). Ale treba je to nadcasova
zalezitost. NeXT dojel, paradoxne, taky vlastne na to, ze byl prilis vepredu.
A jeho myslenky se zacinaji postupne uplatnovat az dnes.

> Byl jsem prijemne prekvapen, ze PDF verze Ottova slovniku naucneho se
> vejde na jedinou CD-ROM i s obrazky. Vzhledem k tomu, ze originalni Otta
> mel nejakych 20 nebo 30 svazku, to je uctyhodny vykon.

No vidite. Jak by to vypadalo asi v html? :-)

PDF ma ale dalsi nevyhody nez jenom neexistence programoveho jazyka. Jednou
z tech nejhlavnejsich je i ta, ze naprosta vetsina tiskaren umi PS, ale ne PDF.
PS je tu uz 12 let a za tu dobu se stal naprostym standardem v tisku.
PDF zustava standardem pouze v distribuci dokumentu (ackoli bude standardem
tisku pro systemy typu Adobe PostScript Extreme jako interni format pro RIP).

Jarda