Marketing, obchodní činnost, služby | VÝROČNÍ ZPRÁVA 1995 | O SPT TELECOM, a. s. | Index

Marketing, obchodní činnost, služby

Obchodní činnost

V souladu s celkovou strategií vykročil SPT TELECOM, a. s., v roce 1995 směrem k zákazníkovi. Technologická modernizace byla doplněna řadou nových aktivit v oblasti obchodních vztahů a marketingu.

Cenová politika

S platností k 1. 4. 1995 upravil SPT TELECOM, a. s., sazby za telekomunikační služby. Úprava zahrnovala mimo jiné zvýšení měsíčních poplatků a ceny impulsu, zkrácení impulsu pro místní hovory, změny v cenách telegrafních a dálnopisných služeb a zlevnění mezinárodních hovorů. Současně byly vytvořeny podmínky pro poskytnutí slev pro starší a sociálně slabší občany.

Nové tarify zmírnily nerovnováhu ve struktuře cen za telekomunikační služby, ve větším rozsahu zohlednily provozní náklady a přiblížily tarifní strukturu SPT TELECOM, a. s., k současným mezinárodním standardům.

Kvalita poskytovaných služeb

V závěru roku 1995 byl stanoven plán kvality pro rok 1996 včetně zpracování metodiky jeho sledování a vyhodnocování. Tento plán bude v dalších letech sloužit jako základní nástroj řízení kvality s cílem zvýšení spokojenosti všech zákazníků SPT TELECOM, a. s.

Obchodní činnost

Obchodní nabídku SPT TELECOM, a. s., doplnily v roce 1995 nové služby (například Zelená linka, elektronická pošta CZ MAIL, další doplňkové služby digitálních ústředen). Výrazně byl rozšířen počet prodejních míst pro službu videotex. Pro jednotlivé služby byly vytvořeny distribuční kanály včetně využití sítě prodejen TELESET a obchodní podmínky (ceníky, informační programy, reklamní kampaně, reklamační řády, databáze klientů ...)

Portfolio služeb bylo rozšířeno o služby multimediálních (datových) sítí, které zajišťuje NEXTEL, o. z.

Koncem roku 1995 zahájil SPT TELECOM, a. s., přípravné práce pro zavedení nové služby - přístupu k síti INTERNET.

Průzkumy trhu

Obchodní a marketingový úsek SPT TELECOM, a. s., uskutečnil v roce 1995 několik průzkumů zaměřených především na tržní uplatnění stávajících a nově nabízených služeb a na prodej koncových zařízení.

Průzkumy, které se staly standardní součástí obchodních aktivit společnosti, umožňují přizpůsobit obchodní a marketingovou strategii SPT TELECOM, a. s., tržním podmínkám a požadavkům klienta.

Poskytované služby

Hlasové služby

Služby poskytované SPT TELECOM, a. s., jsou jedním z pilířů rozvoje společnosti. Rozšiřování nabídky a zvyšování zákaznického komfortu byla proto v roce 1995 věnována mimořádná pozornost.

Hlavní telefonní stanice

K 31.12.1995 bylo v České republice registrováno 2 398 238 hlavních telefonních stanic (HTS), z toho 1 563 482 bytových a 834 756 podnikatelských.

Vývoj počtu hlavních telefonních stanic

Čistý roční přírůstek HTS činil v roce 1995 247 644 stanic, z toho 126 978 bytových. Uvedený přírůstek je vyšší přibližně o 30 % než v roce 1994. SPT TELECOM, a. s., zřídil v roce 1995 největší počet HTS v historii vůbec. Rychlejší tempo zřizování podnikatelských stanic vyplývá z priority těchto žádostí.

Hustota HTS na 100 obyvatel dosáhla 23,3 a vybavenost bytů 42,2 HTS na 100 domácností.

Vyšší produktivitu práce SPT TELECOM, a. s., dokumentuje vývoj počtu zaměstnanců na 1 000 HTS: v roce 1993 připadalo na 1 000 HTS 12,6 pracovníků, v roce 1994 11,9 a v roce 1995 10,7.

Nevyřízené žádosti

Přestože bylo v roce 1995 zřízeno 247 644 stanic (v čistém přírůstku), nově podaných žádostí bylo 320 000, a z tohoto důvodu počet nevyřízených žádostí vzrostl v porovnání s rokem 1994 o 22 892 a dosáhl 657 483. Průměrná čekací doba se ovšem postupně snižuje a dnes dosahuje přibližně 2,5 roku.

Veřejné telefonní automaty

Veřejné telefonní automaty (VTA) umožňují spojení jak v populačně přetížených aglomeracích, tak v místech s řídkým rozložením obyvatelstva (venkov). V roce 1995 bylo v provozu 21 104 VTA (v roce 1994 17 576), z toho 11 335 mincovních a 9767 kartových. Rok 1995 tedy znamenal výrazný nárůst - o 20 %.

Hustota hlavních telefonních stanic na 100 obyvatel

Telefonní karty

Za rok 1995 byly celkem vydány 4 miliony telefonních karet v 52 sériích. Do prodejní sítě bylo distribuováno celkem 4,3 milionu telefonních karet o průměrném počtu 67,9 impulsů na kartě.

Celkový objem provozu

V roce 1995 bylo vykázáno 9 772 262 407 automatických impulsů, z toho 3 140 354 399 v mezinárodním provozu.

Index hustoty HTS 1995/1994

Praha 1,11
MTTÚ 1,11
České Budějovice 1,14
Plzeň 1,13
Ústí nad Labem 1,18
Pardubice 1,11
Brno 1,15
Ostrava 1,14
SPT celkem 1,13

Zelená linka

Zahájila zkušební provoz v listopadu 1995. Zákazníkům umožňuje, aby byla platba za uskutečněné telefonické spojení přenesena z volajícího na volaného (hovor na účet volaného v automatickém telefonním styku). Koncem roku 1995 bylo v provozu 11 zkušebních Zelených linek, v roce 1996 počítá společnost s jejich dalším rozšířením a uvedením do běžného provozu. Zelená linka je perspektivní službou pro podnikatelské subjekty, které ji využívají ke komunikaci se zákazníky a spotřebiteli.

Doplňkové služby digitálních ústředen

Doplňkové služby digitálních ústředen zahrnují detailní rozpis hovorů, Hot Line (pevně přesměrované volání ovládané účastníkem), omezení odchozího volání, službu pro nepřítomné (okamžité přesměrování hovorů na jiné číslo), upozornění na příchozí volání, přenos tarifních impulsů k účastníkovi, telefonní automaty, frekvenční a pulzní volby na shodném portu, provolbu, sériové linky (s hledáním sekvenčním, náhodným a cyklickým).

Detailní rozpis hovorů je služba s přidanou hodnotou, která byla v roce 1995 ověřována formou pilotního projektu u o. z. Brno a o. z. Ostrava. Detailní účet (příloha k měsíčnímu účtu) poskytuje zákazníkům podrobnou informaci o veškeré telefonní korespondenci v průběhu účetního období. Vzhledem k technologickým nárokům (digitalizace) je tato služba poskytována pouze v omezeném rozsahu u o. z. Brno a o. z. Ostrava. Pilotní projekt má však pro budoucnost zcela zásadní význam. Detailní rozpis hovorů je službou, která významnou měrou napomůže k posílení důvěryhodnosti SPT TELECOM, a. s.

Audiotex

Patří ke službám s přidanou hodnotou.

SPT TELECOM, a. s., provozuje vlastní audiotex (informace typu přesný čas, kulturní programy, předpověď počasí ...). Vedle toho SPT TELECOM, a. s., poskytuje službu přístupu k síti pro podnikatelské účely (služby typu 0609).

Datové a textové služby

Telegraf

V roce 1995 pokračoval v souladu s celosvětovým trendem migrace k jiným typům služeb s vyšší užitnou hodnotou pokles zájmu o telegrafní a dálnopisnou službu.
Celkový počet podaných telegramů se snížil o 22,9 % (1 871 140 celkem), počet mezinárodních telegramů dokonce o 35,6 % (55 292).

Dálnopis

Dálnopisných stanic bylo evidováno 2937 (2247 placeno uživateli), čistý úbytek představoval 836 stanic. Sestupný trend je podobný jako u telegrafu a má obdobné příčiny.

Telefax

Naproti tomu telefax patří ke službám s dynamickým nárůstem. Telefaxových stanic registroval SPT TELECOM, a. s., ke konci roku 1995 celkem 71 271 tj. o 22 % více než v roce 1994.

Videotex

Videotex se nadále progresivně prosazuje a v dubnu 1995 došlo k výraznému rozšíření nabídky. Prodej videotexu byl zahájen v síti TELESET. Velmi pozitivně zapůsobila rozsáhlá reklamní kampaň ve sdělovacích prostředcích. V období leden - prosinec 1995 vzrostl počet zákazníků z 524 na 2323. Videotex umožňuje vstup do 49 tuzemských aplikací a aplikací francouzského Télételu.

Elektronická pošta - CZ MAIL

Elektronická pošta CZ MAIL zahájila provoz v červnu roku 1995. CZ MAIL je veřejná služba, která na bázi digitální technologie umožňuje rychlou a bezpečnou komunikaci, například uvnitř velkých firem nebo mezi obchodními partnery. U této služby se nepodařilo naplnit plánované finanční cíle.

Služby multimediálních sítí

Nabídka služeb SPT TELECOM, a. s., byla 1. 7. 1995 rozšířena o portfolio služeb nového samostatného o. z. NEXTEL (původně datová divize EuroTel Praha, s. r. o.). Portfolio služeb NEXTEL, o. z., zahrnuje veřejné datové služby (Dial - In, Direct, VSAT), služby propojování lokálních sítí (Frame Relay, INTERLAN), služby privátních sítí (Privátní sítě, Virtuální privátní sítě, Facilities Management).

Veřejné datové služby

Poskytují spolehlivý, efektivní, cenově výhodný a bezpečný způsob datové komunikace. Využitím alternativních technologií pro připojení zákazníka k této síti je zaručena dostupnost služeb prakticky na celém území České republiky. Prostřednictvím mezinárodních propojení umožňuje SPT TELECOM, a. s., - NEXTEL, o. z., svým zákazníkům komunikaci prakticky po celém světě.

Dial - In

Umožňuje dočasné připojení zákazníka k datové síti NEXTEL prostřednictvím veřejné telefonní sítě a modemu. Nabízí přístup k celé řadě aplikací a informačních databází. Této služby lze využít k propojení poboček uživatele s centrálou, ke komunikaci se zákazníky a dodavateli nebo k realizaci bezhotovostního platebního styku s bankou.

Direct

Umožňuje trvalé připojení uživatele k datové síti NEXTEL pomocí pronajatého analogového nebo digitálního pevného okruhu.

VSAT

Spojení využívající technologii VSAT, které se vyznačuje vysokou spolehlivostí a nezávislostí na pozemní síti. K přenosu se využívá družice Eutelsat, která svým signálem pokrývá podstatnou část Evropy. Kromě komunikace mezi terminály VSAT umožňuje spojení s ostatními uživateli sítě NEXTEL v České republice a s veřejnými datovými sítěmi v zahraničí.

Služby propojování lokálních sítí

Umožňují propojovat lokální počítačové sítě (LAN) nacházející se ve vzdálených místech po celé České republice.

Frame Relay

Představuje ideální řešení pro zákazníky, kteří potřebují propojit počítačové sítě ve vzdálených lokalitách.

INTERLAN

Služba, kterou využívají zákazníci s nároky na poskytování komplexních služeb.

Služby privátní sítě

Privátní sítě

Služba zahrnující dodávky kompletních síťových systémů od návrhu, přes realizaci, testování až ke zprovoznění sítě.

Virtuální privátní sítě

Umožňují komplexní řešení síťových požadavků, individuální stanovení poplatků, vysoký stupeň bezpečnosti a zákaznický systém řízení sítě. Služba obsahuje vyčlenění části technických prostředků sítě NEXTEL pro jednoho zákazníka.

Facilities Management

Služba nabízí zákazníkům správu sítě na zakázku včetně provozování a údržby síťových zařízení.

Pronájem telekomunikačních okruhů

SPT TELECOM, a. s., pronajímá pevné telekomunikační okruhy pro telefonní, telegrafní a datové služby a okruhy pro televizní a rozhlasové přenosy.

V roce 1995 bylo v pronájmu 13 520 místních, 4558 dálkových a 148 mezinárodních okruhů.

Pro přenos dat je vybudována a rozšiřována plně digitální síť propůjčených okruhů LL NET představující ideální prostředí pro privátní datové sítě v plné šíři přenosových rychlostí. Nabídka zahrnuje úplné monitorování a řízení sítě tak, aby bylo možné garantovat kvalitu, spolehlivost a dostupnost této služby zákazníkům s různými typy účastnických rozhraní.

Předchozí | Další


| Index | O SPT TELECOM, a. s. | Novinky | Rodina SPT TELECOM | Nabídka služeb | INTERNET služby | Česká republika |


SPT TELECOM, a.s.
Vaše dotazy a připomínky posílejte, prosím, na: webmaster@spt.cz