Co vy z pozice ministra dopravy a spojů můžete dělat pro to, abyste pomohl iniciativám Skupiny 98?
Dělám co můžu, aby nový telekomunikační zákon byl dokončen a byl uveden do života v nejkratší možné době. Jestli to bude už v roce 1998, což bych si přál, budu rád, ale bude to s přechodným ustanovením, které se bude týkat závazků ke strategickému partnerovi tedy konsorciu Telsource. Toto konsorcium u nás vlastně investovalo největší, rekordní investici ve střední a východní Evropě a kdyby vláda zpochybnila garance, které tomuto investorovi dala, ohrozila by zájem o investování v jiných odvětvích.
Co přinese nový zákon o telekomunikacích?
Vzhledem k tomu, že současný telekomunikační zákon hovoří o jednotné telekomunikační síti, což už se dávno překonalo, nerespektuje skutečnost, že vznikly takové bouřlivě se rozvíjející technologie v datových přenosech jaké dnes známe… takže těch důvodů pro vznik nového telekomunikačního zákona je mnohem více než jenom přerušení monopolu SPT Telecom. Vůbec vyřešení propojení lokálních sítí s generálním operátorem, nebo vůbec formu existence více generálních operátorů vedle sebe a tak, řekl bych, ten monopol Telecomu je tam jen jednou z mnoha věcí, které se tam objevují jako novinkou. Záležitosti, které vymezují vztah mezi médii, informační infrastrukturou a telekomunikační infrastrukturou, protože v multimediálním světě se už ten rozdíl stírá. A to současná legislativa vůbec neuvažuje.
Na konci měsíce ledna předložil pan poslanec Zima sněmovně svůj návrh nového telekomunikačního zákona. Později jej opět stáhl s tím, že sněmovně bude předložen návrh vládní. Jsou mezi těmito dvěma návrhy nějaké podstatné rozdíly?
Velmi spolupracujeme s panem poslancem Zimou. Vlastně stejný tým odborníků v rámci subkomise pro telekomunikace v parlamentu bude dále pracovat na tzv. záměru tvorby telekomunikačního zákona a vlastně využijeme při přípravě toho vládního návrhu ten návrh, který vypracovala skupina pod vedením pana poslance Zimy. Vůči tomuto návrhu bylo mnoho výhrad. Ty se my teď snažíme zapracovat do toho věcného záměru a následně pak do paragrafového znění. To paragrafové znění tím, že už ten zákon existuje se dá udělat velmi rychle, takže už možná příští parlament, který vzejde z voleb v červnu, by se jím mohl zabývat a ten zákon by mohl být do konce roku na světě s platností od 1. ledna 1999.
Nejste tedy optimista co se týče přijetí tohoto zákona ještě touto sněmovnou?
To je vyloučeno. To není optimismem. Pan poslanec Zima předložil ten zákon pozdě. I kdyby vláda řekla "teď hned ho projednejte" ten mechanismus první, druhé čtení atd., by nedovolil schválení zákona touto sněmovnou. Prostě ty procedurální postupy mají svůj čas a ten už se nepodaří stihnout, čili to musí udělat příští sněmovna a vzhledem k tomu, že tam bylo hodně připomínek, je to vlastně dobře, protože je možné ty připomínky zapracovat, aby ten zákon respektoval spoustu takových věcí jako je vztah mezi ČTÚ a Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, existence regulátora, který je na ministerstvu financí atd. Tohle jsou věci, které byly hodně v tom zákoně napadány třeba ministerstvem financí a Radou. Toto se tam tedy musí zapracovat a nebo přesvědčit ministerstvo financí, že nemá pravdu. Co se podaří nevím.