Michal Opatřil: Problém s doručenkou, neboli elektronickým dopisem odesílaným při doručení, se dá rozdělit na dvě části.
Prvním způsobem je elektronický dopis odeslaný v okamžiku doručení dopisu do schránky – tedy v okamžiku, kdy koncový poštovní úřad uloží obsah pošty do poštovní schránky uživatele. Tento úkon musí plně podporovat server a poštovní klient nemůže do tohoto procesu zasáhnout. Většina poštovních serverů provozovaných na nynějších běžných platformách tyto „doručenky“ podporuje. Pak stačí při tvorbě dopisu v poštovním klientovi zaškrtnout, že chcete odeslat potvrzení o doručení dopisu, a server po odeslání pošty zakóduje do obálky elektronického dopisu žádost o předání potvrzení. Tady není problém, zda jste připojeni přímo k vaší poštovní schránce, nebo jestli jste připojeni vzdáleně například přes modem. Typ připojení klienta nemá na odeslání žádný vliv.
Dalším druhem doručenky je doručenka odesílaná po otevření dopisu v klientovi a jeho přečtení. Zde pak mluvíme o potvrzení přečtení dopisu, ale to již záleží na klientovi, jestli tento způsob potvrzení umožňuje, a server v tomto případě nehraje významnou roli. Jedním z poštovních klientů, podporujících právě odeslání elektronického dopisu po přečtení došlého dopisu, je např. Pegasus Mail. Po přečtení je zařazen do fronty pro odesílání pošty jeden dopis, kde je potvrzeno přečtení pošty. Při tomto způsobu již trošku závisí na připojení, protože když používáte modem, většinou poštu stáhnete ze serveru a potom odpovídáte bez připojeného modemu. Až máte napsané všechny odpovědi, opět se připojíte a poštu odešlete. Ovšem ještě předtím můžete zkontrolovat obsah fronty dopisů pro odeslání a doručenky smazat.
Předchozí dva způsoby pochopitelně neřeší speciální případy, jako jsou fiktivní poštovní úřady na proxy-serverech, kde je situace jiná a mění se v závislosti na nakonfigurování proxy-serveru.
Pokud bychom se konečně měli dostat k odpovědi na otázku, zda někde v programu Outlook naleznete políčko k zaškrtnutí, kterým dáte vědět „ano, chci dostat potvrzení“, pak naše odpověď zní: Outlook Express – hledali jsme, hledali, ale nenašli; Outlook 97, 98 – ano, k dispozici jsou obě dvě zmiňované doručenky (doručení, otevření).