Živě
o počítačích
a Internetu

Aktualizace:
28. 10. 1998 14:45

Expandia Banka
Expandia Banka

Hledání na Živě
Kategorie
Ekonomika
Grafika
Hardware
Internet
Jedno PC povídalo
Rozhovory
Servis
Sítě a komunikace
Software
Tipy a triky
Události
Veletrh
Windows 98
Windows NT

INECnet... pevné linky 28,8 a 33,6 kbit/s výhodně

Živě
Články za týden
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Nejčtenější články
Soubory
Testy poskytovatelů
Ankety
Autoři
Reklama na Živě
Kontakt na redakci
Hledáme autory!
Statistika přístupů

Přidat aktivní kanál
Přidat zprávy na aktivní plochu

Computer Press
Vltava - prodej knih
Ucho - prodej CD
Travel Press
Titulní strana
Computer
Computer Design
Connect!
GEOinfo

14. 10. 1998 1:29 - Veletrh
tisk článku
pošli článek e-mailem
Invex 98, malé resumé

Aktuální články
Jiří Hlavenka: Je velice brzo na "velké hodnocení" právě proběhlého veletrhu Invex; abych se mohl pokusit jej vůbec vyslovit kvalifikovaně, potřebuji především informace z podstatných stran, tj. utříděné názory velkých vystavovatelů (včetně jakýchsi stanovisek k roku příštímu) a informace z BVV, například o počtu návštěvníků.

Přesto ale je možné se k řadě věcí vyjádřit nyní - vždyť náš tým tam hrál rovněž roli návštěvníků i vystavovatelů zároveň, plus ještě "jednoho velkého ucha" v debatách s počítačovými firmami.

Platí zhruba to, co jsem psal již v článku z poloviny Invexu - dopadlo to podle očekávání, a to očekávání nebylo nikterak vysoké. Ekonomika je dole, společnost je zchudlá a peněz je fatální nedostatek, státní rozpočet (živící půlku firem v IT) ještě neexistuje - takže Invex byl logicky menší. A rovněž se vědělo, že pořadatel nenabídl vystavovatelům či návštěvníkům tak velká lákadla, aby je v této krizové době přesvědčil, aby se účastnili v takové míře jako loni nebo předloni.

Pro naši firmu jako vystavovatele, který zde zároveň nabízí svou knižní produkci, je snadné pár dní po Invexu sečíst čísla. Celkový příjem byl zhruba o 15% nad loňským; vzhledem k tomu, že ovšem naše celková produkce (i obrat mimo veletrh) je meziročně vyšší asi o 30%, jednalo se o zhruba patnáctiprocentní propad. Ovšem veškeré náklady na veletrh silně stouply - výsledkem je pokles návratnosti akce, a podle mých zkušeností se dozvídám velmi podobná slova i z úst jiných vystavovatelů.

Zaslechl jsem názor jednoho z žurnalistů, že Invex je takový, jaký si jej vystavovatelé udělají. Dokonce se jedná o názor hodně rozšířený, ale hluboce nepravdivý; je to asi jako bychom říkali, že počítačový časopis je takový, jaký si jej udělají inzerenti. Pokud bude veletrh skutečně stylizován jako akce "tak tady máte plochu v pavilónech a něco si tam dejte, a hlavně nám za to zaplaťte", bude ztrácet úplně stejně, jako kdyby se časopis obrátil k firmám jen s tím, ať si tam dají P.R. články a reklamy a hlavně ať proboha nechtějí po redakci nějaký názor, vizi, komentář nebo analýzu. Nechci říci, že tento model je naprosto nefunkční, nicméně nesebere smetánku firem i návštěvníků, ale jen hodně zředěné zbytky. Tak jako časopis musí v dnešním konkurenčním prostředí nesmírně usilovat o to, aby přitáhl pozornost čtenářů i firem, musí neustále inovovat a být zajímavý, měl by se podobně chovat i veletrh…a v konkurenčním prostředí by se tak asi i choval.

Druhý názor se hodně týká budovaného pražského výstaviště. Upřímně řečeno - počkám si na přeskočení, a pak budu teprve psát, že nastal "hop". To, co se buduje v jakési prapodivné čtvrti Prahy, má k výstavišti ještě hodně daleko a navíc se už na začátku objevují ne mouchy, ale hned masařky typu dopravních kolapsů i při relativně malých akcích jako byl ForArch. Výstavba areálu je drahá a musí se zaplatit; brněnské Výstaviště už je zaplacené - nejsem si jistý, zda budou firmy s chutí hradit stavbu ještě jednoho výstaviště u nás. Nicméně, pražská aglomerace je natolik velká a bohatá, že uživí především spoustu zákaznicky orientovaných výstav, na to by se zapomínat nemělo.

A konečně třetí názor se týká toho, jak je Invex únavný a jakým nesnesitelným mučením je nutnost stát pět dní u malého stánku, který nemá patro nebo skryté místečko k sezení, samozřejmě s barem s chlazenými nápoji. Samozřejmě, Invex je únavný a mám takový dojem, že vůbec pořádné dělání byznysu není zrovna procházkou v prvomájovém průvodě. Ovšem firma, která si pořídí stometrový stánek, do kterého udělá dvoumetrový, většinu času zatarasený průchod, za který si umístí vlastní pivnici s výčepem a deseti stoly na sezení (a třemi předváděcími počítači) a pak si stěžuje, že je na Invexu malá návštěvnost… co na to říci?

Byl jsem asi pětkrát v USA na specializovaných, prestižních výstavách. A vždycky jsem se setkal s jediným - maličké stánky, kde nebylo nejen patro, ale ani zázemí, a dokonce ani jediná židle; skutečně se tam jen celé dny stálo u sloupů s počítači, protože tak se udělá nejrychleji byznys. Udělat se totiž musí rychle, protože ty nohy fakt bolí, kdyby se sedělo u panáka whisky, moc zákazníků by se za den neobsloužilo. Vždycky mě přitom fascinovalo, že na těchto stáncích jsou v první linii nikoli nějací najatí studenti, ale vrcholní manažeři těchto firem. Například na Comdexu tuším v roce 1995 vítal zákazníky Dellu hezky na periferii svého stánku… Michael Dell, majitel osmi miliard dolarů v akciích firmy. A nejen to - uviděl, jak kolem jdou jacísi kluci s cizokrajnými jmény na svých badges, a hned si s nimi šel potřást rukou a pronést pár slov. Fakt, máme to zdokumentované na fotografiích.

Už jsem několikrát psal, že mám dojem poměrně citelné pohodlnosti lidí z našich počítačových firem, která se u některých z nich táhne ještě z dob, kdy museli zákazníky odhánět ode dveří (pravdivá historie, pro ty, kteří nepamatují: v roce 1990 zákazníci dávali firmám úplatky, aby jim byl dodán žádaný počítač). Netvrdím, že to je pravidlo, a ani těchto případů není už dnes naštěstí většina… ale zcela výjimečné také nejsou.

 
Předplaťte si Computer ještě dnes!

 

Živě si právě čte 289 lidí


Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.0

Copyright Computer Press, 1998 
Technické řešení copyright Altair, 1998