Živě
o počítačích
a Internetu

Aktualizace:
28. 10. 1998 14:45

Bentley uvádí...
Bentley uvádí...

Hledání na Živě
Kategorie
Ekonomika
Grafika
Hardware
Internet
Jedno PC povídalo
Rozhovory
Servis
Sítě a komunikace
Software
Tipy a triky
Události
Veletrh
Windows 98
Windows NT

Bestsellery na Vltavě

Živě
Články za týden
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Nejčtenější články
Soubory
Testy poskytovatelů
Ankety
Autoři
Reklama na Živě
Kontakt na redakci
Hledáme autory!
Statistika přístupů

Přidat aktivní kanál
Přidat zprávy na aktivní plochu

Computer Press
Vltava - prodej knih
Ucho - prodej CD
Travel Press
Titulní strana
Computer
Computer Design
Connect!
GEOinfo

27. 10. 1998 0:03 - Internet
tisk článku
pošli článek e-mailem
I digitální Wired prodán: revoluce požírá své děti

Aktuální články
Jiří Hlavenka: Začátkem října proběhla Internetem překvapivá zpráva: Wired Digital, druhá zbývající část Wired Ventures, byla prodána firmě Lycos, známou jako vlastník jednoho z nejlepších vyhledávačů. Stalo se tak pár měsíců poté, co "podlehl" i tištěný časopis Wired, který koupila firma Condé Nast (obří vydavatel spíše konzervativních časopisů, jako je Vogue, Sport and Fitness, Traveler atd.), končí svou samostatnost i zbývající část Wiredu, jeho internetová polovička, vlastnící například výborný vyhledávač HotBot, internetový časopis HotWired a skvělou příručku pro tvůrce www stránek Webmonkey, kterou s oblibou používám.

Internetová média s potěšenou zlomyslností citují slova zakladatele Wiredu Louisse Rosetta při příležitosti prvního čísla časopisu Wired (březen 1993!): "Digitální revoluce se prožene našimi životy jako bengálský tajfun (…)". Ano, i existence Wired Ventures se ukázala být právě tak působivou a právě tak pomíjivou jako onen tajfun; z původních plánů na "impérium" zbývá časopis poslušně podřízený megavydavatelským plánům a online aktivity budou postupně integrovány do Lycosu.

V čem byla chyba Wiredu, že na rozdíl od ostatních úspěšných vlastně odchází jako poražený? Domnívám se, že právě to, co tak často postihuje pionýry - to, že kdysi vlastně vše vymyslí, jsou průkopníky a v jisté době jsou velice vpředu, jim dává pocit, že budou nejchytřejší navždy. Zbavuje je neustálého hledačství a soupeření - vždyť první tři roky neměli žádného konkurenta, jen přesvědčovali samotný trh, že to je dobrý nápad. A až zjistili, že trh jejich nápad přijal a posunul se někam jinam, bylo už pozdě. I časopis Wired, byť se jedná stále o graficky skvostné dílo, uvázl na mělčině. Obor, kterému se věnoval, se totiž za pár let rozšířil tak, že aby jej mohl dnes celý postihovat (jako tomu bylo v začátcích, když mu skutečně neuniklo nic zajímavého z branže), musel by se stát "příručkou k použití zeměkoule", jak zní jiný vtipný slogan. A jako takový by musel nutně rozpliznout, začít být zkratkovitější a povrchnější, a ztratil by svůj skvělý vzhled do řady věcí. Bohužel, právě takovým se Wired stal - ač je to pořád silně nadprůměrné médium, se vzrušivostí jeho prvních let už to nemá nic společného. Je ovšem nutné dodat, že Wired Digital zase nebyl prodán za úplný pakatel - jeho majitelé získali 83 mil. USD v akciích Lycosu; zklamání původních tvůrců Wiredu (Rosetto+Metcalfe) je takové, že firmu naprosto opouštějí a budou maximálně jejími externími poradci.

Povinnost neustálých adaptací jako doslova "povinné firemní motto" můžeme sledovat i u dalších úspěšných: zkuste chvilku sledovat, jak se neuvěřitelně a neustále proměňuje Yahoo, Amazon, nebo koneckonců i firmy jako Netscape či Microsoft v oblasti Internetu. A můžeme si to ověřit i doma, kde příkladem firmy, která nutnost neustálého vývoje chápe asi nejlépe a navíc to dovede realizovat, je známý Seznam. Když vstoupíte do byznysu, který teče jako řeka, musíte téci s ním, jinak vám uplavou peníze; když ale vstoupíte do tajfunu jménem Internet, musíte doslova letět.

 
Předplaťte si Computer ještě dnes!

 

Živě si právě čte 175 lidí


Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.0

Copyright Computer Press, 1998 
Technické řešení copyright Altair, 1998