Americká firma CyberGold oznámila, že si nechává patentovat technologii, která umožní, aby byli uživatelé za prohlížení reklamních bannerů placeni, a jejíž podstata je zejména v tom, jakým způsobem odchytává různé "falešné klikání", jako je puštěný robotek atd. Samozřejmě se jedná o haléřové platby, ale jde zde především o pocit, že z té reklamy aspoň něco mám. Nejedná se o úplně novou ideu a zkušení internetoví programátoři samozřejmě namítnou, že udělají tak chytrého robotka, že jej žádný software neodchytne a že si naklikají majlant - ale kdo ví.
Zmíněné oznámení vyvolalo docela bouři v internetové reklamní komunitě - kupodivu ani ne kvůli tomu, že by koncepce byla zcela nesmyslná či nerealizovatelná, ale spíše o to, že se ji někdo pokouší pokrýt svým patentem. (Patent je zatím pouze přihlášen a tak jako u každé přihlášky probíhá podrobné zkoumání patentového úřadu; znalci ale tvrdí, že je dobře vypracovaný a že může být uznán).
Odhlédneme-li od realizovatelnosti, je vznik takovéto technologie přirozený. Na Internetu je totálním pánem uživatel, pro kterého je každý web "stejně daleko" - a i vzhledem ke stavu technologií a jejich snadné přizpůsobivosti vznikají nesmírně vyrovnané nabídky (vyhledávací služby, média atd.), takže se naskýtá otázka, jak vůbec lze přetáhnout návštěvníky na svůj web. Již dnes na těchto webech nalezneme spoustu soutěží a jiných lákadel, ale to jsou stále podněty zasahující maličké procento návštěvníků; a i nepatrná platba (např. 10% z ceny, kterou zaplatí inzerent) by mohla být tím největším argumentem pro milióny lidí a jejich přesměrování na používání jiného vyhledávače nebo čtení jiných internetových novin. (Poznámka: asi nejzajímavější diskuse k tomuto tématu je na http://guava.ease.lsoft.com/SCRIPTS/WA-GUAVA.EXE?A1=ind9808e&L=i-advertising#4).