CoNet vs. CESNET vs. ?

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Mon May 15 07:57:45 CEST 1995

Zdravim z Liberce,

nejsem ekonom ani pravnik, takze se s dovolenim oklikou vyhnu pro mne
nebezpecnym oblastem danovych poplatniku, financnich otazek a podobne.

> - CESNET je financovan z penez danovych poplatniku ceskych i
> zahranicnich. Podminky z toho vyplyvajici se jiz v teto konferenci
> objevily (napr. NFSnet nesmi byt vyuzito pro transfer mezi
> komercnimi uzivateli - jak ale CESNET zajisti komercnim organizacim
> pristup k dalsim komercnim provozovatelum v USA ?). Zajimal by mne i

NSFnet jiz neexistuje (myslim od zacatku dubna - a neni to april!).
Duvodem je prave to, aby paterni provoz v USA byl bez "politickych"
omezeni.

> postoj ceskeho ministerstva skolstvi a dalsich zainteresovanych k
> vyuzivani svych dotaci vlozenych do CESNETu pro komercni uzivatele
> (CESNET ma nizke ceny prave diky vyuzivani dotaci z ministerstva
> skolstvi, ES a dalsich).

Minsterstvo skolstvi prosazuje nabidku CESNETu komercnim uzivatelum. Cilem
je, aby se jeho provoz castecne samofinancoval. (Ted se ozehave pude prece
jen uplne nevyhnu: Dost mne prekvapuje rozsireny nazor, ze CESNET
poskytuje Internet komercnim uzivatelum za dotovane ceny. Muzete mi
jmenovat jediny rozumny duvod, proc by to mel delat ? Co by z toho kdo
mel ?)

> - Dalsi rozdil je mezi spravou site. COnet ma na starosti pouze a
> prave provoz paterni site. U CESNETu je sprava paterni site
> distribuovana mezi provozovatele jednotlivych uzlu, kteri maji na
> starosti i mistni site (opravte mne, pokud se mylim). Vysledkem jsou
> problemy popisovane napr. prispevcich na tema Linka .... v teto
> konferenci. Pokud vim, tak COnet ma k dispozici kompletni smerovaci
> informace Internetu (cca. 30.000 zaznamu) a temito problemy netrpi.

CESNET je pripojen ke dvema evropskym poskytovatelum Internetu - EBONE
(linkou do Vidne 256 Kbit/s) a EuropaNET (linkou 512 Kbit/s do
Amsterdamu). Od obou dostava smerovaci informace. Z EBONE prichazeji
kompletni celosvetove informace. Naproti tomu EuropaNET je "prorezava" a
svym ucastnikum neposila vse. Dusledkem teto asymetrie je, ze provoz neni
na zahranicni linky rozkladan tak dobre, jak by mohl byt. Nicmene zase tak
spatne zminene rozkladani nefunguje (viz statistiky vytizeni linek CESNETu
na gopher.cesnet.cz).

Preji vsem pekny tyden

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-329-374           Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-27397             Czech Republic