CoNet vs. CESNET vs. ?

Pavel Cisar P.Cisar at pcs.inway.net
Wed May 17 10:37:58 CEST 1995

> Stav, kdy jedna firma si musi vsechno hradit ze zdroju vybranych od
> zakazniku a druha instituce vyuziva neco, co uz zaplatil nekdo jiny
> (danovi poplatnici) a muze sluzby poskytovat za babku, vede k
> nerovnym podminkam na volnem trhu. Nechci malovat certa na zed, ale
> mohlo by se stat, ze COnet (nyni INTERNET CZ) v techto podminkach
> zkrachuje a pak zbude CESNET jako jediny monopolni provozovatel.
> Myslim, ze o skodlivosti tohoto stavu se v tomto state nemusim prilis
> rozepisovat.
>
> Stat ma predevsim vhodne PODPOROVAT rozvoj datovych siti, mj.
> [...]

V cele teto debate je znacne zmateni pojmu a tim i pohledu na
problem. Ano, CESNET ma dotovanou infrastrukturu. Ale co je na tom
spatneho. Vybudovani funkcni informacni dalnice by melo byt ukolem
statu protoze je v zajmu nas vsech, a tedy by melo byt hrazeno nebo
dotovano statem. Ze si CONET nevydupal na statu dotaci na sve linky,
je jeho hloupost. Domnivam se, ze linky by mely byt v jednech rukou,
a je mi celkem jedno v jakych. Pokud se o provoz linek bude starat
vice firem, se statnim prispevkem, je to take vporadku. Pokud jde o
pripojovatelske sluzby, tam je situace jina. Jsem pro vsemi deseti,
aby bylo vice pripojovatelu a na ruznych urovnich. Proc by nemohlo
byt vice (radove desitky dle uzemi, sitovych uzlu) pripojovatelu,
kteri by zajistili pripojeni na linky nekoho jineho ?

Tahle debata totiz od sameho zacatku k zadnemu reseni nevede. Napadat
CESNET za nekalou soutez je nepochopenim jadra problemu. CONET a
pripadne jine firmy s obdobnymi problemy by mely tlacit na stat, aby
jim vytvoril obdobne podminky, ne aby ocesal CESNET. Debata se pak
presune na tu spravnou pudu a na skutecne problemy.

                                                                ERGO

Pavel "ERGO" Cisar
ERGOSoft Design, PSEM Software Ltd.
E-Mail: P.Cisar at eko.pcs.cz