CoNet vs. CESNET vs. ?

Pavel Cisar P.Cisar at pcs.inway.net
Wed May 17 16:27:04 CEST 1995

> v rozumne uzpusobenem trznim prostredi by dotovane sujekty nemely
> vstupovat na trh vubec.

Ano, mate samozrejme pravdu, ale tady jde prece o neco uplne jineho.
viz. dale.

> tohle neni uplne samozrejme. je rada veci v zajmu vsech (jidlo, toaletni
> papir napriklad), kde je mene ci vice jasne, ze prave neintervence statu
> uskutecneni techto potreb pomaha (u toaletniho papiru to snad
> nezpochybni nikdo :-) ).

Informacni superdalnice, jejimz jadrem se nyni Internet stava, je
veci strategickou a ekonomickou, a je tudiz v zajmu nas vsech, tedy v
rezii statu. Pokud je pro vas Internet jen pouhou hrackou pro potechu
nadsencu a akademickou komunitu, pak se neni o cem bavit, ale ja jej
vidim jako revolucni prevrat v ekonomice, sdileni informaci (neni
snad oblast lidske cinnosti, kterou by to vyrazne neovlivnilo) a
komunikaci vubec. Strategickym cilem je pripojka na highway v "kazde
domacnosti" a to tak rychle, jak je to jen mozne. A stat by mel
napomoci. Predevsim legislativne, eventualne i financne.

> staty, ktere provedly deregulaci, maji levnejsi ceny linek. linky by
> nemely byt v jednech rukou uz proto, aby se neplytvalo prostredky --
> dvojnasob tomu tak je, maji-li se tyto vydaje dotovat statem.

Asi jsem nepochopil vazbu mezi jednim vlastnikem a mrhanim penezi.

> od statu by byla hloupost, kdyby dotoval kazdeho, kdo si dupne. po
> conetu prijdou velke renomovane svetove firmy se svymi sitemi
> propojenymi s internetem. i tem by pak patrily tyhle davky? podpora
> rozvoji neni nutne totez, co prima dotace linky. netvrdim ovsem ani v
> nejmensim, ze by jen naznak podpory v tomto smeru nas stat delal.

Hovoril jsem o paterni siti, a ta by mela byt podporovana statem
primo, protoze ji bude potrebovat i pro zajisteni svych internich
provoznich potreb (propojeni center statni spravy). Lokalni odbocky
mohou byt v majetku kohokoliv, a stat by na ne mel prispivat bud
primo pokud je vlastnikem/zrizovatelem nekomercni nebo statni
organizace, nebo neprimo napr. danovymi ulevami pro komercni
vlastniky. Vse samozrejme v racmci uzemi CR. Linky do zahranici,
pokud nebudou ryze soukrome, by mely byt zcela v rezii statu.

> [...]
> mozne/vhodne, aby jako akademicka sit toto kriterium splnoval i nadale.
>
> bylo by idealni, kdyby se akademickym subjektum na trh vstupovat
> zakazalo, resp. se trvalo na zakonne urovni alespon na neprofitnim
> statutu (coz krome reinvestice zisku do vlastni cinnosti znamena, ze
> pracovnici na cinnosti se podilejici nesmeji byt timto ziskem
> motivovani). nas zakonny prostor je vsak konstruovan ponekud jinak a tak
> minimalni pozadavek zrejme neprekrocitelny je nepouzit penize urcene na
> akademickou sferu k primemu prospechu subjektu komercnich (=trznich).

Co se CESNETu tyce, nevidim nic spatneho na tom, ze se
pro CZ highway jako paterni pouziji linky akademicke, byt vznikly
puvodne za jinym ucelem. Ano, je desny prusvih, ze stat nedefinoval
svou politiku vuci plosnemu nasazeni integrovanych informacnich
technologii, tak jako napr. USA. Diky tomu mohl vybec problem
CONET&CESNET vzniknout. Ano, mate pravdu, ze dle soucasneho prava je
to slendrian nebo minimalne krajne podezrele, ale neni to chyba zadne
ze zucasnenych stran, ale problem vlady, ktera svou praci nedela, jak
by mela, presneji neni chopna reagovat vcas.

 ---

> [...]
> v oblasti, ktera je v poradku z hlediska nepouzivani penez danovych
> poplatniku k jinym ucelum, nez jsou urceny. (volani po zverejneni udaju
> ovsem povazuji za zcela patricne.)
>
> je jinym problem, ze by bylo lepsi, aby stat zaujal k akademickym
> institucim proziravejsi postoj a zaplatil je mnohem stedreji, nez jak to
> cini dnes. pak bych dokonce soudil, ze by bylo spatne venovat jakoukoli
> cast snazeni aktivitam s komercnim aspektem, protoze by to byla cinnost
> potencialne strhujici zucastnene zpet/dolu. ale to by byl zcela opacny

Je zcela normalni, ze akademicke instituce maji i komercni zajmy.
Vetsina ma minimalne ryze komercni vyskum, dalsi maji i ryze komercni
charakter. Ostatne ucelem univerzit i jinych typu skol je pripravit
lidi pro praci v komercni svere, tedy spoluprace s komercni oblasti
je zcela normalni.

> --jz

P.S.: Pratele premyslejme, a reagujme na to co chtel autor prispevku
skutecne rici, a ne na to, co doslovne napsal.

                                                                ERGO

Pavel "ERGO" Cisar
ERGOSoft Design, PSEM Software Ltd.
E-Mail: P.Cisar at eko.pcs.cz