zabezpeceni UUCP

Jiri Orsag Jiri.Orsag at eunet.cz
Tue Sep 19 13:26:38 CEST 1995

> Dobry den,

>      podle Vaseho ceniku sluzeb poskytujete mimo jine UUCP mail, kde je
> 3.90Kc/kB poplatek do sveta z Cech. Jak je to zabezpecene, aby mi nekdo
> neposlal MB nesmyslu a tak me tim financne nezruinoval?

>      Mohu Vas pozadat, poslat odpoved i do konference net
>  (net at cs.felk.cvut.cz), kde se o tom posledni dobu trochu diskutovalo a
> zajimalo by to vice lidi, nezli jenom me.

Proti lidske blbosti nebo zlomyslnosti neexistuje dokonala obrana. Pokud
dojde k pripadu, ze nekdo ze zahranici obstastni naseho zakaznika podobnym
nevyzadanym mailem, mail samozrejme odecteme. Takovych pripadu, ale neni
moc tak 2 az 3 do roka. Stejne jsme resili i napriklad pripad Bajtu, kdy
pravdepodobne rozhadany zamestananec prihlasil sveho sefa do nekolika
sexualnich konferenci. Resime tak i nektera nahodna prehmatnuti, kdy
treba novy zamestanec "vyzkousi" ftpmail.

> Tomas Hnetila:
> Mozna ze tento mail vubec nesel pres Londyn. Zalezi na tom jak ma tato firma
> nastaven MX zaznam na nameserveru. Jestli  MX zaznam pro domenu
> cze.co.uk smeruje primo na nejaky pocitac v Dejvicich nemusel tento
> mail vubec opusti Ceskou republiku. Conet ale pravdepodobne rozlisuje
> mail do zahranici podle domeny a ne podle toho jestli je IP adresa
> pro kterou je mail urcen v Cechach nebo v zahranici.

Vetsinou je to tak, ze tahle posta odejde od nas do centraly firmy pres nasi
zahranicni linku a odtamtud pres jejich linku zpet do Cech. To co rikate,
by znamenalo, ze nektery z pocitacu na CESNETu se "tvari" jako cze.co.uk.
Protoze mame peering s CESNETem sla by zprava primo pres ethernet. Pokud
by nekdo o takovem pripade vedel, jsem ochoten ihned zmenit uctovani pro
tento specificky pripad. Ale zda se mi to velmi nepravdepodobne - jednak
z pohledu zachovani bezpecnosti cze.co.uk, jednak z hlediska legalizace
podobneho typu pripojeni.

> Jiri Kuchta:

>nojo, ale co s tim, kdyz to provider musel zacalovat partnerum venku?

Posta ktera prijde na nas uzel uz stala penize v odpovidajici prenosove
kapacite a v podilu fixnich nakladu na hardware, vnitrni infrastrukturu
atd. Pokud platbu za podobne nevyzadane maily odecteme, je to na nas ucet.
Podobnych pripadu, ale opravdu neni mnoho. Sluzba "odreknuti mailu"
je velmi obtizne realizovatelna jak na strane zakaznika tak i u nas.
Znamenalo by to, ze pred kazdym automatickym stazenim mailu, nekdo
zkontroluje seznam toho co ma prijit a rozhodne. Tim ovsem padne
vyhoda automatickeho fungovani. Zda se mi technicky adekvatnejsi
resit 0.01% uz vzniklych problemu, nez ztracet spoustu casu na 99.99%
bezproblemovych pripadu.

> Pavel Korensky:
> Tak, tak. On vubec ten zpusob uctovani pri kterem se plati za cas nebo objem dat
> dela cely Internet velmi obtizne pouzitelny. Jak se napriklad pri takovem
> zpusobu pouziva WWW, kdyz nektere stranky jsou pekne velike (viz napr.
> www.sgi.com). U ftp je jeste mozne jakztakz zjistit rozsah toho co chci tahat,
> ale u WWW se nedozvim kam smeruje jaky odkaz a jak je ktera stranka velika.
> Pri uctovani casu se zase dost blbe pouzivaji veci jako irc a podobne.

Kazdy typ uctovani ma sve problemy. Uctovani na Internetu je extra lahudka.
Pro kazde normalni podnikani, ale musi fungovat bilance penez. Pokud nemam
nejaky jiny zdroj financovani musi mi vybrane penize zaplatit naklady,
obnovu investic, rozvoj a primereny zisk. Dulezity je i ten primereny zisk,
protoze jen blazen by investoval do podniku, ktery mu pri vetsim riziku
vynese mene nez proste ulozeni penez na ucet. Druha mnohem komplikovanejsi
vec je otazka struktury cen, tedy to jak rozdeluji naklady na jednotlive
zakazniky. Mohu zvolit vyssi pausal, tak abych dosahl odpovidajiciho
prumeru na zakaznika. Pokud pri vyssim pausalu pro komutovane pripojeni
budou trvale obsazene modemy, bude podil pasma linek ktery za pausal
prodavam nizky. Stejne tak se hodnota toho co za pausal prodavam snizi,
kdyz se poskytovateli podari nacpat neumerne mnozstvi pripojene kapacity
do odchozich linek. Pri rustu poctu pripojeni tak zakaznik dostava pri
pausalu cim dal tim mensi hodnotu. Pokud je nejak zpoplatnovan objem nebo cas
existuje prima relace mezi tim co pouziji a tim co platim. Samozrejme
mit v hlave budik pri irc je neprijemne :-).

> Tzn. od koho, co, kdy, a jak velike, a ja si sam mohu rozhodnout co si pritahn
> do boxu domu a co necham ulozene na POP serveru. Je to docela dobra ochrana
> pred darecky od 100 KB a vyse.

U pristupu pres IP (POP3 protokol) se za E-mail neuctuje. Plati se pouze cas
pripojeni.

> Ja byt providerem, tak bych to nedelal, protoze co z toho budu mit,
> kdyz budu nosit zakaznikum MB dat az pod nos (na svuj server),
> platit za prenos jejich dat tezke penize do zahranici, komplikovat
> si zivot nejakymi dotazy a skladovanim mraku dat na svem serveru do
> te doby, nez se rozhodnou - aby mi pak uzivatel rekl, ze si je muzu
> strcit za klobouk?

Ja nejsem dobry obchodnik, protoze me mnohem vic zajima jestli veci
funguji a jsou lidem ku prospechu. Bohuzel v normalnim komercnim
svete nejsou dobrodinci, kteri by dotovali poskytovani sluzeb, takze
se fakturovat a uctovat musi, at je to sebevic neprijemne.

> Rekl bych: riziko podnikani. Ale za zkousku by tahle sluzba stala.

My se rizika nebojime i kdyz riskujeme za svoje. Veci ale musi byt predevsim
funkcni. Pripravujeme nektere nove sluzby, ale i zmeny sluzeb stavajicich.
Stavte se na Invexu.

--

======                            ======  Jiri Orsag
===    ____                          ===  Internet CZ, Ltd.