.cz kontra .ostatni

Daniel Docekal daniel at codalan.cz
Tue Jan 9 09:48:23 CET 1996

On Tue, 9 Jan 1996 09:34:59 +0100 you wrote:

>Ja osobne patrim k lidem, kreri se snazi pouzivat mistni nabidku. Je to sice
>vase vec, jak hodne pouzivate zahranicni a ceske sluzby, domnivam se, ze
>Cesnet, univerzity i komercni sluzby nabizeji spoustu zajimavych zdroju s
>porovnanim s ostatnimi vychodoevropskymi zememi. V budoucnu se to projevi
>jeste vice. Je to zrovna vas pripad (Codalan), kdyby chtel uzivatel nejaky
>program pro OS/2 a stahnul si ho pokazde z ameriky, nemely by jste duvod byt
>k ceskem internetu pripojeni (jeste ze to tak neni). Pokud nekdo z VOLu bude
> [...]

Ma to jednu HLAVNi vadu - pokud chci neco aktualniho, pokud chci neco
OPRAVDU najit, tak mi nezbyde nez jit ven.

Mirrory hlavnich archivu jsou v .cz v desolatnim stavu, s tydennim a
delsim zpozdenim, nedostupne, spadle atp. Neco jako yahoo nebo lycos
tu neexistuje, takze pokud hledam neco na webech, tak se stejne
dostanu na neco ciziho. Ceske WWW jsou sice krasne, ale zatim jsem
nenasel jediny, ktery by me dokazal v necem uspokojit, to ze nekdo
nekam nacpe ptaka pres pul obrazovky a zbytek "pseudomenu" je tim
padem uz za rohem me ani neprekvapuje (www.cz tusim), to ze vsichni
chteji honem mit "clickable mapy" mist rozumneho a rychleho zpusobu
pristupu taky ne, to ze tam nekdo nacpe cestinu (kterou vetsina
browseru nezvladne nebo zmrsi) me taky neprekvapuje.

Dalsi vady na krase jsou takoveto - rychlost? co je na .cz pristupu
rychlejsi? mnohdy ftp do ameriky na hobbes je rychlejsi nez na
ftp.vse.cz ktere mam teoreticky za rohem. News servery jsou zrovna tak
na starou backoru, news.felk.cvut.cz je linej az beda, spoustu veci
vubec nebere. Ty co eventuelne berou to co by me treba zajimalo
(napriklad veskere UFO skupiny) mi tam pro zmenu nedovoli zapsat. IRC
na irc.felk.cvut.cz je vecne v lagu a splituje kazdych tricet minut,
vetsina lidi visi na irc.wu-wien...atd anebo nekde na druhem konci
sveta protoze viset jenom na #cs je sice zabavne, ale rozhodne ne to
co potrebuju.

Vetsina "vyrobcu" software (a to nemam na mysli microsoft, ibm, ale
spise ty mensi, share/freeware) se rozhodne nevyskytuje v .cz domene,
ale stejne za nimi musim na jejich web nebo jejich ftp.

A posledni - totalni absence rozumneho a rozsireneho vyhledavaciho
prostredku (at jiz pro weby nebo pro ftp) v .cz domene mi predem
znemoznuje cokoliv najit. Pokud se mylim, rad se poucim, ale zatim
jsem videl jediny - snad na www.cz? byl jakysi prohledavac, kde kdyz
jsem zadal dotaz, dostal jsem tri ctcrtina odkazu do zahranici a
1/4tinu do .cz domeny - polovina z te 1/4tiny jaksi nehodlala zrovna
jit, a dalsi polovina byla tak zoufale outdated ze....

Daniel

* Daniel Docekal, Computer Data a.s., Trebohosticka 2283
* 100 00  Praha 10, Tel. 42-2-7078325, Fax. 42-2-703875
* e-mail, daniel at mail.codalan.cz, or codalan at login.cz
* http://www.codalan.cz, ftp://www.codalan.cz