Sirka pasma koaxu

Jan Schmidt schmidt at cs.felk.cvut.cz
Mon May 19 10:44:48 CEST 1997

Dobry den,

> Plati-li nejaka Shanonova a Nyquistova veta, mezi temi
> cisly je zjevny rozpor. Nevim, o co se mam oprit, nejsem
> fyzik. Jen vim, ze je to malo, protoze po telef.lince, se v
> pasmu o sirce 3kHz necha v idealnim pripade protlacit i
> 30kb/s

Tady se smesuji dve veci. Je-li dano prenosove prostredi (drat, radiovy
kanal...) a jeho sirka pasma a odstup signal/sum, Shannonova veta rika,
kolik bitu/sec informace je mozno protlacit.

Cim se tlacime bliz k teto hranici, tim je to technicky obtiznejsi
a tim padem drazsi.

> Mohl by mi nekdo vysvetlit, proc se po Etherenet koaxu neda
> protlacit vic nez 50Mb/s (to mam z publikace LAN od
> p.Janecka)?

Teoreticky jiste da. V praxi je to horsi. Veci, ktere vadi, jsou zejmena:
- utlum (zeslabeni signalu)
- disperze ("rozmazavani" pulsu)
Toto se tyka prosteho vedeni od jedne bedny ke druhe (tzv.dvoubodove spojeni,
jako je telefonni linka). Jenze Ethernet je kolizni sit a jeho algoritmus
potrebuje, aby se kolize spolehlive rozpoznavaly. Tim jsou naroky na utlum
a disperzi vyssi.

Na vicebodovem spoji je take mnohem vetsi moznost odrazu, cim vetsi rychlost,
tim vic dany odraz ("smrnc") vadi.

Chcete-li se na koaxu priblizit Shannonove mezi, mohl byste uvazovat
rychlost tak asi 300 megasymbolu/sec. Telefonni modemy maji kolem
3000 symbolu/sec (neplest si s bity/sec, samozrejme), takze si predstavte
takovy 33k US Robotics 100 000x rychlejsi. Jak znamo, cena elektroniky
roste s rychlosti rychleji nez linearne...

Takze cisla jako 50 MHz a 150MHz jsou prakticke udaje, s prijatelne
drahou elektronikou, ne s vyse popsanou absurditou.

Jan Schmidt
katedra pocitacu CVUT FEL