Sprava domeny cz (was: Re: DNS ???????)

Dan Lukes DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz
Tue May 27 04:05:35 CEST 1997

Dne 26 May 97 v 14:01, Pavel Satrapa uvedl(a):

> Neprijemny problem samozrejme predstavuje skutecnost, ze firma si muze
> obecny nazev zaregistrovat jako svuj nazev firmy a tim pak ma narok na
> prislusnou domenu - viz treba Reality (nebo Internet CZ  :-)

    Na zalozeni organizace registrovane MV CR staci 3 lidi a par korun na
kolek - a neni omezeno kolik takovych organizaci titiz lide zalozi
(mimochodem, organizace musi mit ucel - neni pekny ucel "moznost registrovat
si domenove jmeno" ?). Je tedy videt, ze pravidla sama nemohou prostor
domenovych jmen uchranit a ani zabranit s kseftovanim.
    Na druhou stranu existuji i organizace zaregistrovane jinymi (i
nestatnimi!) subjekty, ktere jsou ve vsech ostatnich aspektech rovnocenne -
pritom si ale domenu registrovat (podle soucasneho navrhu pravidel) nemohou -
a pokud nekomu reknu, ze musi preregistrovat svoji organizaci pod MV
aby si mohl zaregistrovat domenu, pravem me bude povazovat za na hlavu
padleho. Stejne tak si ja (jako fyzicka osoba, kdybych chtel a mel pripojeni)
nemohu zaregistrovat domenu, rekneme dlfxxyz.cz prestoze neni zadny rozumny
duvod, proc mi v tom branit.

    Abych to zkratil - vazat jmeno domeny na existenci organizace,
pravni formu te organizace a na jeji konkretni jmeno prinasi relativne
malou ochranu (proti tem, co by chteli delat neco spatneho) a na druhou stranu
prinasi problemy (prevazne tem, u kterych to nebylo zamysleno). I v jinych
bodech je zrejme, ze pravidla jsou soucasne prilis benevolentni a ve stejnem
bode i prilis svazujici. Soucasna pravidla napriklad neumoznuji zaregistrovat
domenu armade (nespada do vyjmenovaneho okruhu, pokud nepujde o armadu
zahranicni) a vetsine statnich organu vubec.

    Myslim, ze vsichni intuitivne chapou, jaka by pravidla mela byt -
zaregistrovany nesmeji byt domeny, kterymi by nekdo ziskal vyraznou vyhodu
nad nekym jinym, nebo ho poskodil. Taktez nemame zajem na "kseftovani" se
jmeny. Takze proc to tam tak nenapsat. Pak uz tam nic moc dalsiho nemusi byt -
aplikace pravidel je i tak na konkretnim cloveku. Vsichni ostatni musi
vstrebat myslenku, ze tak jednoznacna pravidla aby slo o prideleni jmeno
rozhodnout algoritmicky aby zaroven nebyly nepripustne svazujici proste
vymyslet nejdou.

    Souhlasim tedy s p. Satrapou, ze pravidla jsou dobra pokud je budeme
chapat jako ramcova.  Schazi tam jedine - zapsat tam tak, aby bylo kazdemu
(vcetne spravce samotneho) jasne, ze spravce domeny .cz pravo zaregistrovat
domenu i za jinych nez uvedenych okolnosti a ma pravo registraci odmitnout.
Jde tady sice o diktaturu, ale, soucasne je zduraznena jeho osobni
odpovednost za kazde schvaleni/odmitnuti. Rozhodne mi takova situace pripada
lepsi nez kdyz se spravce muze schovat za "zelezna" pravidla, ktera ale de-
facto muze polibosti vylozit v prospech i neprospech zadatele. Zvyraznuji ze
to. ze v prvnim pripade je spravce "vice na rane" povazuji jednoznacne za
vyhodu i kdyz je tim vic vystaven i nezadoucim tlakum (co ja vim, treba
"pozornosti").

                                                        Dan

Dan Lukes, Patkova 3/B1206, Praha 8, Czech Republic
tel +420-(2)-8551040 ext 776, E-Mail: dan at obluda.kolej.mff.cuni.cz,
aka: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ and others