Na Inet z mobilu

Frantisek Rysanek xrysf03 at eunet.cz
Tue Sep 2 19:36:21 CEST 1997

Nevim nic o odlisnostech GSM v Evrope a v Americe - snad se o tom jeste
zmini nekdo poucenejsi. Zato ale vim, ze pres GSM mobil tezko protlacite
modemovy signal analogovym kanalem - moznost pripojit modem na GSM mobil
je nesmysl. Zaznamenal jsem zpravy o uspesnem modemovem pripojovani pres
NMT mobil - driv, kdyz pasmo jeste nebylo tak naslapane.
Rychlost max. 9600.
GSM system zavedl "datove sluzby" - ty se daji koupit za priplatek. K
pocitaci se pak koupi "datova karta" - to je PCMCIA karta, ktera obsahuje
cosi, co se k PCcku tvari jako modem. S touhle veci se da volat jak na
analogove modemy do JTS (ustredna GSM<->JTS pak funguje jako modem), tak v
ramci ISDN (nebo buhvi ceho podle ITU) primo digitalnim protokolem GSM na
ciste digitalni uzly, ktere tento specialni protokol podporuji. Kodovy
nazev protokolu dle ITU neznam.
Fyzicka pruchodnost radioveho kanalu GSM je myslim 13.5 kbit/s,
logicka datova spojeni maji standardizovanou kapacitu 9.6 kbit/s.
S nekolika malo datovymi kartami jsem uz mel tu cest - nektere mely pri
pripojovani na analogove modemy problem, ktery vypadal jako kdyz klasicky
modem nedokaze dohodnout err.corr., nebo jako kdyz se pokousi dovolat
synchronni dialup na asynchronni protejsek - z klientske datove karty se
sypou nesmysly typu "~?~?~?~?~?~?~?~?". Seznamy AT prikazu k datovym
kartam v podstate neexistuji. Presnou architekturu te veci se mi
nepodarilo zjistit (jakym zpusobem je distribuovana "logika modemu" a kde
je datova pumpa, na jakych soucastkach to stoji) - uz jsem se ptal krome
teto konference i v nekolika zahranicnich. Uplne nejdriv jsem se ptal v
Eurotelu v Jindrisske ulici.    :) :) :)

Frantisek Rysanek