Zneuziti site (tomas at neo.cz)

Dan Lukes DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz
Tue Sep 2 21:29:18 CEST 1997

Dne  2 Sep 97 v 17:55, Martin.Postulka at cerge.cuni.cz uvedl(a):

> Zajimalo by me hlavne, co vam vadilo, jak to porusuje psana ci nepsana
> pravidla a co se proti tomu da podniknout.

    No na tehle mailech vam muze vadit proste obtezovani - jednak vas proste
nemusi bavit v mailboxu vyzobavat rozinky svych mailu mezi hromadou
reklamnich mailu (muj dnesni pomer je 7:15 zatim v neprospech nevyzadanych
reklam), koneckoncu vam zabiraji misto na disku a zatezuji linku (a jsou
lide, kteri plati za cas pripojeni, majici omezenou velikost maiboxu a.p.).

    Reklamni maily porusuji jednak netiketu (coz jsou nepsana pravidla,
i kdyz informativne zachycena napr. v RFC1855), jednak proste pravidlo
slusnosti - neobtezovat. To plati v obzvlastni mire pokud je odesilatel
zfalsovan coz je samo o sobe porusenim pravidel slusnosti. Krome etickych
pravidel je pak obvykle kazdy vazan pravidly sveho ISP, ty se vsak firma od
firmy lisi.

    Delat proti tomu muzete malo. Stiznost odesilateli (pokud neni zfalsovan)
- na ucinne a funkcni v ramci CR, neucinne na "profesionaly" . Stiznost jeho
providerovi. Blokada prijmu posty z domeny rusitele nebo od celeho jeho ISP.
Udelat rusiteli ostudu v mediich (ne vzdy mozne).

> (Zne)uziti verejne pristupnych adreslistu asi neni postizitelne, respektive
> nenapada me, ze by to bylo poruseni cehokoli.

    Mozna, pri trochu sikovnem pravnikovi, by sel pouzit zakon o ochrane
osobnich udaju (256/1992sb) ...

> skupin podobne oznameni. Dotycny uznal, ze bylo off-topic, ale ptal se,
> kam tedy ma inzerci poslat a pokud pry neni kam, k cemu (jemu) ten Internet je.
> I kdyz nemyslim, ze mel pravdu, chybely mi argumenty.

    Ale to je preci proste. Pokud neni misto kam inzerci posilat (neboli na
ostatni mista inzerce nepatri), nic mu nebrani u sebe vytvorit konferenci
pouze pro inzerci a tam ji vesele posilat. Jestlize konference vznikly za
jistym ucelem a tento nezahrnuje reklamu je neslusne ji do nich posilat a
skutecnost ze takova konference neni na veci nic nemeni - asi neni zajem.
    A ze mu internet v takovem pripade na nic neni ? To je divny postup
nejdriv si ho poridit a pak se vztekat ze k nicemu neni ...

    Nicmene, cesta nejmensiho odporu a s minimalni ztratou (meho) casu je
mazat hned jak se podle subjektu poznaji.

                                                    Dan

Dan Lukes, Patkova 3/A1703, Praha 8, Czech Republic
tel +420-(2)-8551040 ext 330, E-Mail: dan at obluda.kolej.mff.cuni.cz,
aka: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ and others