Testovani a mereni ISP (was: Ad Lupa)

Michal Muhlpachr michalm at pvt.net
Mon Apr 13 22:39:34 CEST 1998

Marek Antos wrote:

> V podstate jste to vystihl - ano, nasim primarnim cilem je dat
> vetsimu mnozstvi lidi prehled o tom, jak to tady na trhu s pripojenim
> vypada, a dat jim maximum informaci, aby si mohli dobre zvolit. Je
> pravda, ze tyto "koncove" uzivatele nemuzeme zahltit podrobnymi
> technickymi informacemi; naopak, musime jim informace podat v co
> nejjednodussi podobe.

Problem spatruji v tom, ze tato orientace Vas nuti k vydani
"nejakych" cisel, ktere i podle komentaru na lupe nemuseji
nic znamenat, no a k cemu takova cisla potom jsou ?

Mozna by se daly vysledky mereni pouzit jako pseudonahodny
generator :-)

No a podle meho nazoru to v dusledku vede jen
k dezinformaci, protoze na co se vetsina lidi
podiva ? No prece jen na ty grafy.

> Vysledky nasich testu jsou dostupne jednak na nasem webu, kde se
> aktualizuji po 6 hodinach, a lze si tezko predstavit, ze bychom pred
> jejich zverejnenim vzdy cekali tyden na vyjadreni vsech
> poskytovatelu. Mam ale pocit, ze nutit poskytovatele, aby kazdych
> 6 hodin, za svetla i za tmy, psali svuj komentar, asi nebylo ani
> zamerem PVT.

Prominte, ale vyjadreni k testu ktery porbiha periodicky
jehoz metodika se nemeni je samozrejme jen jedno a to u metodiky,
to jsme myslim jiz dostatecne probrali v listopadu lonskeho roku.

Pokud jsou vysledky publikovany roztrzene (nekde vystupni
cisilka a grafy a jinde metodika) staci vyjadreni u metodiky.
Nema samozrejme zadny smysl periodicky se vyjadrovat ke
stejnemu mereni a to navic jen jeho male casti.

> Jde spise o tistene podani. Vysledky nasich testu budou pocinaje
> pristim tydnem vychazet v jednom pocitacovem tydeniku, nechci mu tu
> delat reklamu, takze ho nebudu jmenovat. Mame na ne vyhrazenu v
> kazdem cisle tretinu stranky, na kterou se nacpe maximalne cca 1800
> znaku (a to uz by tam nemohl byt ten graf s vysledky :-).

Ja osobne se domnivam, ze by mohlo byt v zajmu jakehokoli
magazinu byt objektivni. K tomu patri i moznost dat slovo
tomu, kdo je podrobovan zkousce. Souhlasim s Vami, ze organizace
neni jednoducha. Vzdy je otazkou, co je cilem :-)

> Pro samotna vyjadreni vsech poskytovatelu bychom vsak potrebovali
> 11x500 = 5500 znaku, t.j. celkem bychom si museli narokovat asi
> stranku a pul (i s nasim textem a grafem). Tvrdim, ze na neco
> takoveho neni ochoten pristoupit _zadny_ pocitacovy casopis, ve
> kterem by mely testy vychazet kazdy tyden.
>
> Za Lupu jsem navrhoval kompromisni reseni, t.j. uvadet tyto komentare
> bez omezeni delky primo na Lupe s tim, ze u vsech clanku by bylo
> prislusne URL. To ale ze strany PVT nebylo akceptovano, proto se
> testu oficialne neucastni.

No ono to je trosku jinak.
Pokud budou v ramci periodicity testovani vychazet kdekoli
jakekoli vysledky automatizovaneho zpracovani, neni duvod
je komentovat, staci vyjadreni u metodiky, podle ktere
je to mereno, protoze ta rika neco o tom, zda jsou vysledky
cisilka nahodna, pseudonahodna ci o necem vypovidajici.
Vzpomente si, ze problemem byl pripadny SUBJEKTIVNI komentar
v ramci vysledku ...

> V grafech je ale najdete, protoze je merime bez omezeni funkcnosti (a
> za rovnych podminek) prostrednictvim toho, co mame k dispozici i bez
> jejich podpory. Cela tato vec se ale jevi dost komicky, podivate-li
> se na vysledky zahranicni konektivity za posledni mesic. Ze
> neuhodnete, kdo je tam na prvnim miste?

Na to jsem se dival, ale neni problem navrhnout takove
testovani, aby poradi bylo dano jiz metodou mereni
(netvrdim ze Vase metodika je ten pripad!).
Problem spatruji v tom, ze nelze rici, jestli to neco
znamena nebo ne prave v dusledku absence stanoveni
chyby mereni.

Me osobne nijak netesi vysledek podle meho nazoru
neobjektivniho mereni at uz je jakykoli, protoze
vzdy znamena potencialni problem, ktery je tezko
resitelny.

S pozdravem
--
email: michalm at pvt.net  http://www.pvtnet.cz