Cookies - bylo cas...

Zdenìk Mazanec bluehawk at cesnet.cz
Thu Jul 16 16:06:32 CEST 1998

Zdravim,
 netusil jsem, jaky flame-war rozpoutam pomerne nevinnym dotazem. Pokusim se
tedy taky prilit trosku oleje...

Ano, to je pravda. Uzivatel si musi vybrat, zda - v jistem slova smyslu -
obetuje cast soukromi nebo jestli hodla byti obtezovat (v mych ocich) necim,
co opakovane nechce.

No, v pripade JavaScriptu bych si nebyl tak jisty, ale vypinat cookies mi
prijde pomerne paranoidni. Beztak si server muze vyradat jen ty susenky,
ktere sam poslal, nikoliv susenky z cizich masin. Neboli, jedine co ziska je
informace o tom, co se klientovi libi. Muze toho vyuzit (a asi i zneuzit,
ale co se neda zneuzit?)

>Nenapadlo by mne povazovat za neslusneho klienta toho, ktery javascript
>vubec nema. Je snad Javascript povinny? :-) Server by s tim proste mel
>pocitat.

Ani me ne. Nicmene pokud maji byt na webu i jine veci nez text/obrazky, je
nutno pokud mozno prekonat bezstavovost webu. To lze v ramci jedne seance
"smetim" v url. Pokud ale ma byt informace trvala, neni to schudna cesta.
Proto netscape prisel s cookies...

:-)) Prima. Pak by to chtelo taky odinstalovat veskere plug-iny. Ty take
pisou na dosk (minimalne svuj kod). Prijde mi docela komicke bat se
TEXTOVEHO souboru a nebat se spustitelneho kodu. Vsechno, co z inetu
stahnete MUZE byt natukle. To ovsem neznamena, ze to natukle je.

>ActiveX nemaji vsichni klienti, slusny server :-) se bez neho obejde.

Zalezi, co si dany server vzal za svuj cil. Servery typu Seznam pravda nic
takoveho nepotrebuji. U serveru poskytujici zpravodajske informace bych si
nebyl prilis jisty, a u reklamnich serveru jsem si celkem jist, ze bez
podobnych veci neobejdu. Proc? Protoze jinak vas budou obtezovat reklamou,
ktera vas nezajima. Je fakt, ze vam muze vadit reklama jako takova. Ale pak
mate - lidove receno - docela smulu. Me se take nelibi, ze nemluvime vsichni
na svete neumi anglicky (nebo nemecky, svahislky, cesky .. jak je komu
mile). Co se s tim ale da delat, ze...

> Pokud jde o kese, mam-li napr. dostatek RAM, muzu mit diskovou kes uplne
>vypnutou a zadny server se proto na mne nebude zlobit a osocovat mne
>z toho ci onoho. Do cache se mi ukladaji stranky, ktere jsem si stahl,

To je pravda. Nicmene -  s troskou nadsazky - vas budu osocovat ja z
prilisneho pratelstvi k Telecomu (zvysujete mu umyslne trzby, je to sice
vase pravo, ale me se to libit nemusi), pripadne ze zbytecneho zatezovani
linek (kdyby to delal kazdy, nefungovalo by skoro nic), nebo z mdle mysli.
Je celkem jedno, zda (pripadny) skodlivy kod ulozite na disk nebo jen
spustite. Pokud bude chtit skodit, ulozi se na disk i bez vaseho pricineni
;-)))) Bohate mu bude stacit, ze ho spustite.

>a mohu ji kdykoliv smazat, zmensit nebo uplne zrusit. Co je ale podstatne,
>zadny server si z ni nic neprecte. (Jedine, co muze, je se na zaklade
>pozadavkuu od klienta dohadovat, ze uz dokument v cache mam.)

...cizi susenku si ovsem neprecte taky. Jen ty svoje.

>No, diskudovat  :-)  se da o ledacem.  I ty pocity ale maji neco do sebe.
>Je to taky trochu jako kdyby spravce serveru rekl: Prechod pres tento most
>je volny pro kazdeho, ale jen pro toho, kdo je slusne ostrihan, neremca a
>necha si prispendlit vstupenku na kosili nasim spinacim spendlikem,
>abychom si vas mohli lepe spocitat.  :-)

Jo, to je asi pravda. Cele to ovsem kulha. Spravce (dejme tomu server co
posila cookies) NEVI kudy jste kdy sel, jak vypadate a co se vam libi.
Jedine co muze, tak domyslet si to. Nevim jak vam, ale kdyz prede mne v me
oblibene hospode bez ptani postavi oblibene piti a jeste se mile usmeji, tak
nemam pocit, ze posilaji report kamsi, ze jsem na ten a ten chlast. Spis
ziskam dojem, ze jsem pro klient, ne vzduch.
Je fakt, ze az ho prede mne postavi nekdo, kdo me vubec nezna, kam
znervoznim, ale kvuli tomu lokal menit nebudu.

Zdenek Mazanec