UUCP a DSN - long

Milan Kerslager milan.kerslager at spsselib.hiedu.cz
Fri May 15 18:22:05 CEST 1998

UUCP je koplexni sluzba (Unix to Unix CoPy). Pochazi z dob davno minulych,
kdy TCP/IP a FTP byly jeste nezname veci. Umi prepravovat soubory,
ktere se radi do fronty, kde cekaji na nahozeni tel. linky (umi to behat i
pres IP asi jako telnetova relace na port 80).

Kdyz mluvime o tom, ze prepravujeme postu pres UUCP, znamena to, ze jsou
pomoci UUCP protokolu premisteny soubory z jedne fronty na druhy pocitac
do druhe fronty. Funguje to tak, ze mail putuje od jednoho MTA (Mail
Transfer Agent - treba sendmail) k druhemu, az prijde k nasemu
providerovi. Tam sendmail zjisti, ze nase domena je smerovana do UUCP
fronty a tak ho tam vhodi. V teto fronte mail ceka, az se pripojim k
systemu a frontu si vyzvednu (pomoci prikazu uucico). Muj system vymeni
obsahy UUCP front u me a u providera a dosle maily preda lokalnimu
sendmailu (pomoci prikazu rmail). Ten dal postu dopravuje stejnym
zpusobem, jako kdyby prisla primo od jineho sendmailu SMTP protokolem.
Finta tedy tkvi v tom, ze dopis nikdy nevypadne z prepravniho systemu a
tudiz se neztrati obalka (obsahuje MAIL From: a RCPT To: - skutecny
prijemce posty). Ta cesta po UUCP je tedy naprosto transparentni a nikdo
nic nepozna (jen v hlavickach je v normalnich radcich Received: misto
with ESMTP napsano with UUCP).

Na nasi strane je u sendmailu nastavene RELAY_HOST se jmenem protejsiho
UUCP uzlu a RELAY_MAILER je UUCP-A (pres IP). To znamena, ze veskera
odchozi posta je sendmailem vhozena primo do UUCP fronty. U providera je
to resene pomoci mailertable, ktera ma jako mailer UUCP.

UUCP umi chodit pres serovou linku a taky pres IP. Ja pouzivam IP, protoze
behem vymeny posty se pak da i surfovat. Nedavno uvedena poznamka o
zavleceni dalsiho potencialne nespolehliveho prvku (dial-on demand nebo
podobne) je na miste, ale to nepatri do teto debaty. Jakmile nahodim PPP,
spustim uucico a mam vystarano. Nutno dodat, ze PPP je spolehlive na
rozdil od Telecomu, ktery zejmena v dobe spicek je silne nespolehlivy, i
kdyz mame digitalni utrednu :-(

Tim, ze je UUCP "zijici dinosaurus" (jak rika p. Satrapa), je to robusni
a spolehlivy system (stejne jako Unix). Ma zoufale mnoho moznosti, jak ho
nakonfigurovat, aby setril penize za telefony, jak ma opakovat, vice tel.
cisel, .... Mozna to je duvod, proc se ho nekteri boji, ale neni duvod.
Konfigurace UUCP je prosta a rekl bych, ze konfigurace ftp demona je
proti tomu cerna magie :-) Navic nemusite konfigurovat nic navic - pak
jsou to skutecne 2 radky ve 2 souborech u providera a 3 soubory s celkem
asi 15 radky u nas. Kdyz to jdu udelat jinam, zmenim jen jmeno systemu a
heslo...

Co se tyka DSN, neni to vec UUCP, protoze UUCP predstavuje jen zpusob,
jak dostat nejaka data z jednoho pocitace na druhy (doslova se presune
cela fronta), ale manipulaci s postou uz dela normalni MTA (sendmail),
takze DSN musi resit on. V okamziku, kdy prichazejici dopis sendmail
vhazuje u providera do UUCP fronty, zmizi v cerne dire, kde se o nej
nikdo nestara. Tuto "cernou diru" si musim vyskrabnout prikazem uucico,
ktere obsah fronty vybere, pritahne k nam a pres program rmail preda
lokalnimu MTA. Zkratka - mezi nama a providerem posta nechodi pomoci SMTP
protokolu, ale "nejakym" zpusobem se prepravi na druhou stranu (premisti
se cele soubory ve fronte). Odchozi dopisy od nas, ktere spadnou do nasi
lokalni UUCP fronty uucico prepravi do UUCP fronty u providera, odkud se
obdobnym zpusobem dostanou do naruce jejich MTA, ten je pak odesila uz
klasicky pres SMTP dal.

PS: Pro stouraly: kdyz rikam u nas, myslim tim dve jine organizace,
    SPSSE je pripojena pevnou linkou.

> V diskusi o nejvohnejsi poste o skolach (kde zaznelo nekolik pro mne
> inspirativnich a nekolik diskutabilnich nazoru) zaznely take dva
> nasledujci hlasy od priznivcu a (snad i) znalcu UUCP:

> Chci se zeptat, zda UUCP (se kterym na jednom miste prichazim do styku) je
> mozno jednoduse donutit, aby predavalo i dalis parametry prikazu MAIL FROM
> a RCPT To (tj. parametry poodle ruznych rozsireni ESMTP). Zvlaste mi
> zalezi na rozsireni zvanem DSN (delivery status notification), tj.
> dorucenek podle RFC 1891. Napada-li Vas nebo vite-li reseni, budu rad,
> kdyz me poucite.

Radsi jeste jednou: pokud posta chodi nekde pres UUCP, nikdo to
nepozna, nic se neztrati (obalka), mail nevypadne z prepravniho systemu.
UUCP je jen jina metoda predavani mailu mezi MTA (misto klasickeho SMTP ci
ESMTP protokolu). To, ze to neumi Exchange je zaruka kvality :-))))

Ufff... doufam, ze jsem Vas neotravil :-)

--
                        Milan Kerslager, admin of spsselib.hiedu.cz
                        Monkey Linux, The Minimal Linux Distribution
                        E-mail: milan.kerslager at spsselib.hiedu.cz