stiznosti na hackovani

Dan Lukes dan at gw.nic.cz
Tue Apr 10 18:08:53 CEST 2001

Jan Kulveit wrote:

> V puvodni otazce mi spis slo o to, zda jsou popsane aktivity
> ospravedlnitelne napr. zvedavosti. Tzn. zda je lze povazovat
> za prijatelne, i kdyz k jejich provadeni nemam nejaky zvlast
> dobry duvod (zvedavost za zvlast dobry duvod nepovazuji)
> Zajimala me "spolecenska norma", coz se ciste technicky
> asi stanovit neda. Za vcelku samozrejme povazuji, ze

	Skutecne se tady podarilo rozpoutat pomerne slusnou valku na tema
"etika". Jelikoz mam nekolik podobnych valek za sebou, verte mi, kdyz
rikam, ze se vysledku nedobereme.

	Je pravdepodobne naprosto nesmyslne pozadovat, aby vsichni lide meli
normy stejne. Nastesti je internet distribuovany system bez centralni
autority - a tak se i v tomto poohledu muze pomerne uspesne regulovat.

	Udela nekdo neco ? Nevadi ti to, dobre. Vadi ti to ? Stezuj si jeho
spravci (tedy tomu, na koho jsou IP adresy bezprostredne napsany) -
prvni filtr blokujici extremni nazory (musis mit spolecny nazor se
vzdalenym spravcem). Nejsi s odpovedi spokojen ? Stezuj si poskytovateli
pripojeni (tedy obvykle ten, do jehoz AS zminene adresy putuji) - ten je
sice vetsi a tak na "vybuzeni" potrebuje vetsi podnet, ale zase neni az
tak blizko darebakovi, takze se s nim tak dobre nezna a nema zase az
takovy zajem ho kryt. Nejsi ani tady spokojen ? Zablokuj u sebe pristup
z cele zminene site - to uz si jiste rozmyslis, jestli to byl tak vazny
prohresek, ze to za to stoji - a pokud je to neco opravdu tak strasneho,
pozadej o pomoc sveho poskytovatele pripojeni.

	Vadit mi muze ledacos - ale pokud to vadi jen me, pak jsem asi
extremista. Pokud onen vzdaleny darebak bude ale delat neco vazneho, pak
to asi bude vadit vetsimu poctu lidi - a ti, pokud si budou stezovat
jiste nakonec lokalniho spravce nebo prislusneho ISP udolaji. A pokud
ne, a bude to opravdu neco strasne vazneho, eliminuji ho ostatni ISP.

	Myslim, ze system se sam v pomerne rozumne mire samoreguluje -
samozrejme s excesy, ktere mohou byt tim vetsi cim kratsi dobu trvaji a
mohou tim dele trvat cim mensi problem to je.

> Druhym krajem muze byt, ze nejsem pripojen k internetu
> proto, aby se nekdo zajimal o me pocitace, a tedy se o ne
> nikdo nema co zajimat.

	Ano, tak si to predstavuji ja - bez naroku na globalni pravdu. Kdyz se
to presto stane, pokusim se mu to rozmluvit nebo zorganizovat nekoho,
kdo mu to rozmluvi - no, a kdyz se to nepovede, asi ma nejakou jinou
predstavu - bez naroku na globalni pravdu. Pak je na me, abych lokalni
konfiguraci jeho cinnosti zabranil nebo dosel k zaveru, ze to je tolik
prace, ze mi to az zas tak moc nevadi ...

> Zatimco majitelum aut  i zvedacum je to celkem jasne (jiste by
> se neshodli na tom, co je "idealni" nebo "spravne", ale panuje
> jakasi shoda v tom, co je "normalni"), tady mi  prijde, ze nejen ze
> si vsichni mysli, ze ten jejich nazor je spravny a  racionalni, ale
> i ze je normalni a ocekavaji jej od ostatnich.

	Pokud jsem tak zapusobil, byla to chyba. Ja si nemyslim, ze je nutne
mit jednotna, jasna a kodifikovana pravidla - nejlepe s rejstrikem
sankci. Kazdy necht' si posoudi sam a podle toho se rozhodne - ve vsech
pripadech stejne musi o "sve pravde" presvedcit jeste alespon jednoho
jineho cloveka, coz je filtr na extremy pomerne ucinny  ...

							Dan

--
Dan Lukes            tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root of FIONet, KolejNET, webmaster of info.nic.cz, www.freebsd.cz
AKA: dan at nic.cz, dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz