hostovane IP

Martin Damasek md.konf at centrum.cz
Thu Jan 3 23:20:24 CET 2002

Dobry den,

resim nyni jeden problem. Situace je takova, ze potrebujeme postavit
server poskytujici pripojeni pro par lidi. Bude se to delat pres NAT.

Server je bohuzel mimo nas dosah takze se vyuzije jiny provider. Od
naseho "providera" (ne, ten co bude poskytovat pripojeni k tomu
serveru), ktery ma nyni celou C-ckovou sit mame moznost dostat 1 ci 2
IP adresy. Pry by se tim, ze by nam IP adresu nepridelil provider toho
serveru usetrily penize. Me se vsak toto reseni nelibi.

Mohl by mi prosim nekdo objasnit
1) zda se toto "bezne" dela (ci s tim jiz ma nekdo zkusenosti)
2) jake by s tim byly komplikace pro oba providery (toho, co nam daruje
   IP adresu, a toho, co by poskytoval pripojeni)?

Tusim, ze by se muselo zmenit routovani u providera, ktery nam daruje
IP, tak i u toho, co poskytuje pripojeni a mozna i primo u NICu.
Otazka je, jestli by se skutecne usetrila IP adresa. Podle me by totiz
poskytovatel pripojeni stejne musel vyhradit jednu svoji adresu a
jeste kvuli tomu udelat nejaky router mezi jeho adresnim prostorem a
nasi IP. Navic my bysme potrebovali 2 IP adresy. Nebo ne?

Podle me by se to muselo vyresit nejak takto:

       ___________________   10.20.30.2    1.2.3.101/?  1.2.3.100/?
     _/                   \        *-----------*        *------------+
    / | PROVIDER PRIPOJENI |-------+  router   |--------+ nas server |
INET  | 10.20.30.0/24      |       +-----------+        +------------+
 |    \___________________/
 | _______________________________
 \/                               \
  | PROVIDER POSKYTUJICI IP adresy |
  | 1.2.3.0/24                     |
  \_______________________________/

Tj. my bysme dostali adresy 1.2.3.101 a 1.2.3.100 a poskytovatel
pripojeni by musel vyhradit jednu svoji na router - 10.20.30.2

(Kdyz uz jsme u toho, jake je nejvyhodnejsi si vzit adresy, jestlize si
muzeme vybrat vicemene jakoukoli v rozsahu 1.2.3.30-254?)

Navic by se, jak mi jeden kolega tvrdil, asi musela rozdelit ta
C-ckova sit providera, ktery by nam daroval IP adresy. (?) Coz se
priznam mi neni uplne jasne proc - routovani na naseho providera (co
daruje IP) by prece mohlo zustat stejne s tim, ze specielne pro tu
jednu ci dve IP, ktere by nam daroval by se udelaly zaznamy vedouci k
tomu jinemu providerovi (prednost ma prece ta cesta, ktera ma
nejspecifictejsi netmasku, nebo ne?)

Tj. podle meho suma sumarum by se kvuli usetreni penez (??) za jednu
koupenou IP adresu zaplatilo temito negativy:

- nutnost brat nasemu ochotnemu poskytovateli 2 IP adresy
- poskytovatel pripojeni by musel zridit spec. router kvuli nasemu
  serveru + by nakonec stejne vyplacal IP na ten router
- zmeny routovani u obou provideru + mozna tedy rozdeleni adresniho
  prostoru providera IP adresy (nevim) + asi i zmeny u NICu
- nevim, jak by to bylo s dynamickymy routovacimi protokoly obou
  provideru
- nevim, jestli by se vubec do toho poskytovateli pripojeni chtelo...
- a v neposledni rade vubec netusim, jestli by se usetrila nejaka
  markantni castka.

Jeste neco navic???

Budu VELICE vdecny za jakekoli postrehy ci pripominky. Hlavne pak za
argumentace proti tomuto reseni.

Dekuji a jsem s pozdravem.

 Martin Damasek