vyhledavani v databazi Listservu

Vladimir Vrabec vrabec at cs.felk.cvut.cz
Sat Dec 16 00:53:39 CET 1995

Dobry den,

> [...]
>textu, ktery by toto popisoval jinak nez jako nekolik letmych ukazek.
>Proto k dukladnejsimu studiu doporucuji text  Listserv User Guide,
>ktery lze ziskat napriklad prikazem   get lsvguide memo
>zaslanym na adresu   listserv at earncc.bitnet  .
>Je asi 145 kB dlouhy a je samozrejme anglicky.
>(tohle opisuji z konkurencni knizecky 'Internet pro zacatecnika',
>kterou jsem si dovolil napsat - ja se do ni casto musim koukat  :-)
>Jinak ten soubor s velkou pravdepodobnosti najdete i na serveru
>sdruzeni Omicron, hledal bych v adresari nazvanem Training nebo

Naleznete ho na gopheru omicron.felk.cvut.cz v podmenu
Net ... || Docasny archiv sitovych nugetu
jako soubor 94102601-lsvguide (postscript) nebo
            94102602-lsvguide (text)

>A protoze mi to nedalo, do toho textu jsem se letmo podival a myslim, ze
>by Vam mohl pomoci prikaz SEARCH v priblizne tomto tvaru:
>  SEARCH CoHledam IN jmKonference.(10 19-21)
>kde 10, 19 az 21 jsou cisla prispevku, na ktera se ma omezit hledani.
>Ta cisla byste mel najit ve vypisu z prikazu INDEX.
>
>Mozna by stacilo davat ta cisla prispevku i jen v prikaze PRINT
>asi takto    PRINT all OF 10 19-21
>Tedy pokud jsem cetl dobre.
>
>Zkuste to (nastudovat) a budete-li mit chut, napiste, jak jste uspel.

>                                        Stavebni fakulta CVUT

Muzete si take precist lekci 4 Minikurzu Internetu v Computer echu
c. 5/95, ktera se zabyva Thomasovym revidovanym listserverem a kde
jsou priklady (URL: http://OMICRON.FELK.CVUT.CZ/~compecho/ce/journal)

Pokud nemate moznosti si uvedene materialy na gopheru a webu precist,
pripojuji upravene vynatky ze studijniho materialu pro e-mailovy
omicronovsky kurz, ktery probehl na podzim 1994.

S pozdravem
Vladimir Vrabec

2. LISTSERV DATABASE FUNCTIONS

     Bitnetovsko-earnovske    listservery     mohou    uzivatelum
poskytovat  databazove  sluzby.  Tak  napr.  kazdy  listserver ma
databazi  vsech  EARN/BITNET  uzlu  (BITEARN  database).  Paterni
listservery   maji  navic   databazi  vsech   listserveru  (PEERS
databaze).  Nektere   e-konference  archivuji  sve   prispevky  v
databazich oznacovanych pojmem NOTEBOOK (LIST ARCHIVE).

     Prvky  databaze   jsou  dokumenty  s   atributy,  ktere  lze
charakterizovat vhodne definovanymi klicovymi slovy. Tato klicova
slova  mohou byt  vyuzita  pri  vyhledavani dokumentu  nebo mohou
slouzit  k zobrazovani  dat, ktera  jsou s  nimi spjata.  Nektera
klicova slova jsou spolecna pro  vsechny typy databazi nebo mohou
byt pro dany typ databaze individualni.

     Mezi spolecna klicova slova patri:

DATABASE      jmeno databaze (maximalne osm pismen)
DATE          datum zarazeni dokumentu do databaze
TIME          cas zarazeni dokumentu do databaze
#RECS         pocet radek dokumentu
#             cislo dokumentu v databazi

     Databaze  typu  NOTEBOOK,  pouzivane  predevsim jako archivy
e-konferenci, jsou zvlast vhodne  pro vyhledavani prispevku. Maji
tato individualni klicova slova:

Subject       obsah radky SUBJECT v hlavicce prispevku
SEnder        e-mailovska adresa odesilatele prispevku

     Dokumenty   databaze  typu   NOTEBOOK  se  cleni  na  sekce,
charakterizovane temito klicovymi slovy:

Header        obsah hlavicky prispevku
Body|Text     text prispevku
All           hlavicka i text prispevku (implicitni)

     Pro zjisteni  databazi kokretniho listserveru  muzeme pouzit
prikaz:

DataBase LIST

     Pozadavek na vyhledavani v databazi a specifikaci vyberovych
kriterii predkladame  listserveru v e-dopise  formou ulohy majici
tuto strukturu:

              // JOB
              DATABASE SEARCH DD=RULES
              //RULES DD *
              prikaz1
              prikaz2
              /*
              // EOJ

     Lze pouzit tyto zakladni prikazy:

Search               specifikace vyberoveho pozadavku

Index                pozadavek  na zaslani seznamu  dokumentu
                     vybranych prikazem Search (pro jeden
                     dokument je vyhrazen jeden radek)

Print                pozadavek na zaslani dokumentu vybranych
                     prikazem Search

Poznamka:
V dalsim  textu   konstrukce  [  parametr   ]  znamena  nepovinny
parametr.

2.1 SEARCH

Format prikazu:

Search  search-rules [optional-rules]

search-rules jsou:
              *    (vyber jakykoliv dokument)
              textovy  retezec
                  slozeny  ze  slov spojenych
                  logickymi operatory OR, AND, NOT,
                  eventualne   vnitrne uzavorkovany  -  hledaji
                  se dokumenty,    jejichz    obsah    odpovida
                  specifikovanemu retezci
                  (mezera=AND,  slovo   se  interpretruje  jako
                  slovo  napsane   velkymi  pismeny,  retezec v
                  apostrofech  se  interpretuje  bez  ohledu na
                  velikost   pismen,  retezec  v  uvozovkach je
                  interpretovan  s  ohledem na velikost pismen)

optional-rules jsou:
                  sekvence libovolneho poradi nekterych z
                  elementu DATABASE-LIST, DATA-RULES a KEYWORD-
                  RULES

                                   *

DATABASE-LIST     (identifikuje   databazi,    pokud   jiz   neni
                  identifikovana predchozim prikazem search)

priklad formatu:

IN db-name[.number,number-,number-number,-number]

DEMO-L            Vyber jakekoliv  dokumenty (*)  majici
                  v  databazi cisla do 10 (-10), dale cisla 13,
                  15, pak cisla od 20 do 30 (20-30) a konecne
                  cisla od 45 vyse (45-)

                  RESENI:

Search * IN DEMO-L.-10,13,15,20-30,45-

                                   *

DATA-RULES        (specifikuje casova hlediska vyberu)

format:

SINCE     date [time]
FROM      date [time]  TO  date [time]
UNTIL     date [time]

kde date muze byt:

TODAY                     (dnes)
yy                        (yy dvojcisli roku)
yy/mm/dd                  (mm dvojcisli mesice)
yy-mm-dd                  (dd dvojcisli dne)
mm/yy
mm-yy
dd mm
[dd-]month-name[-yy]      (month-name nazev
                          mesice,muze byt zkraceny)

time ma tvar:

hh:mm[:ss]

                                   *

KEYWORD-RULES     (specifikace pro klicova slova)

format:

WHERE  individualni-klicove-slovo vyraz
WITH (synonymum WHERE)

kde idividualni-klicove-slovo muze byt Subject nebo SEnder

kde vyraz m|uze mit tvar

IS value, = value
IS NOT value, ^= value
> value, >= value, < value, <= value
CONTAINS value, DOES NOT CONTAIN value
SOUNDS LIKE value, DOES NOT SOUND LIKE value
(value: cislo nebo retezec)

Slozitejsi vyrazy je mozne tvorit pomoci zavorek a operatoru

NOT nebo ^
AND nebo BUT nebo &
OR nebo | nebo /

Priklad: Vyhledejme v archivu  konference  CSINFO-L  prispevky od
roku  1991 od  autora VRABEC  obsahujici v  radce SUBJECT retezec
"informace  o  kursech",  ale  nikoliv  retezec  "Re:".  Navic se
pozaduje, aby v prispevku se vyskytovalo slovo OMICRON.

Search omicron IN csinfo-l SINCE 91
Search * where (SENDER CONTAINS 'vrabec') AND -
               (SUBJECT CONTAINS 'informace o kursech') AND -
               (SUBJECT DOES NOT CONTAIN "Re:")
Poznamky:
         1.  Prvy  prikaz  vybere  z  databaze  csinfo-l  vsechny
prispevky od  zacatku roku 1991,  ktere obsahuji retezec  OMICRON
(omicron je  chapan jako OMICRON).  Pokud vysledek je  neprazdny,
aplikuje  se  na  vybrane   dokumenty  druhy  prikaz,  ktery  jiz
neobsahuje definici databaze.
         2.  Druhy  prikaz  je  znacne  dlouhy,  proto se pouzije
moznost vyznacit pokracovaci radky (znak - na konci radku). Tento
prikaz definuje dalsi vyberove kriterium pouze specifikaci hodnot
atributu Sender a Subject. Retez 'vrabec' je chapan bez ohledu na
velikost pismen, retez "Re:" tak, jak je napsan.

Format prikazu:

Index  [format-name]

     Uvedenim  parametru format-name  nahradime implicitni format
vypisu  formatem  o  jmenu  "format-name".  Ten  musi byt predtim
definovan  prikazem  FORMAT,  ktery  spolu  s  prikazem LIST neni
v tomto prehledu  uvaden. Implicitni format  pro prikaz Index  se
nazyva INDEX.

2.3 PRINT

Format prikazu:

Print [[sekce/individualni-klicove-slovo] [OF] [document-numbers]]
      [,...]

     Print    bez    parametru    prezentuje    vsechny   vybrane
dokumenty. Uvedenim parametru zuzime prezentaci dokumentu.

                                   *

SEKCE/INDIVIDUALNI-KLICOVE-SLOVO

     Pri databazi typu NOTEBOOK je All implicitni. Uvedenim sekce
Header pozadujme prezentaci pouze  hlavicek prispevku. Lze pouzit
i Subject nebo SEnder.

                                   *

DOCUMENTS-NUMBERS

     Identifikuji  k prezentaci  pouze ty  dokumenty, ktere  byly
uvedeny ve vypise prikazu Index  a ktere maji specifikovana cisla
dokumentu.  Pouzije  se  analogicky   format  jako  pri  definici
databaze.

Priklad:

Print Subject of -10, Sender of 13-15, 19, 21, Body of 30-

     6.3 Zjistete  kolik prispevku je  archivovano v e-konferenci
csinfo-l  za rok  1993. V  kolika z  nich se  vyskytuje jmeno EDA
napsane  libovolne  velkymi  pismeny.  Posledni  prispevek tohoto
druhu si prectete.

RESENI UKOLU 6.3

1.krok (pocet archivovanych dokumentu za rok 1993):
    TO: listserv at earn.cvut.cz
    SUBJECT:
    TEXT:
    // job
    database search dd=rules
    //rules dd *
    search * in csinfo-l from 93 to 93
    /*
    // eoj

ODPOVED: pocet vybranych zaznamu (hits)

2.krok (index vybranych dokumentu s retezcem eda z roku 1993):
    TO: listserv at earn.cvut.cz
    SUBJECT:
    TEXT:
    // job
    database search dd=rules
    //rules dd *
    search 'eda' in csinfo-l from 93 to 93
    /*
    // eoj

    Z ODPOVEDI:

> search 'eda' in csinfo-l from 93 to 93
--> Database CSINFO-L, 242 hits.

Item #   Date   Time  Recs   Subject
------   ----   ----  ----   -------
000894 93/01/05 14:39   51   program kursu B
000928 93/01/14 22:52   23   Re: Zadost o pomoc
...................VYNECHANO....................
002425 93/12/29 21:08   25   Vzkaz na Fidonet
002426 93/12/29 21:45   18   Vzkaz na Fidonet

3.krok  (posledni  vybrany  zaznam  ma  cislo  2426,  pouziti
        prikazu PRINT):
    TO: listserv at earn.cvut.cz
    SUBJECT:
    TEXT: