CoNet vs. CESNET vs. ?

Jiri Zlatuska zlatuska at anxur.dcs.muni.cz
Tue May 16 17:25:20 CEST 1995

Martin Krejci <mkre at oku-ck.cz> writes:

>Nesouhlasim s Vami.

>Stav, kdy jedna firma si musi vsechno hradit ze zdroju vybranych od
>zakazniku a druha instituce vyuziva neco, co uz zaplatil nekdo jiny
>(danovi poplatnici) a muze sluzby poskytovat za babku, vede k
>nerovnym podminkam na volnem trhu. Nechci malovat certa na zed, ale
>mohlo by se stat, ze COnet (nyni INTERNET CZ) v techto podminkach
>zkrachuje a pak zbude CESNET jako jediny monopolni provozovatel.
>Myslim, ze o skodlivosti tohoto stavu se v tomto state nemusim prilis
>rozepisovat.

snazil jsem se vypsat duvody toho, proc si myslim, ze neni automaticky
dano, ze jsou komercni uzivatele pripojeni na CESNET dotovani ze
skolskych penez, resp. duvody pro tvrzeni o opaku. [skolske penize dnes
napr. nekryji ani obnovu nakoupenych investic ani rozsirovani hw, ktere
je tak i pro skoly hrazeno prinejmensim z velmi vyrazne casti hrazeno
komercnimi uzivateli.]

vy ale ve vyse recenem nesouhlasite s necim ponekud jinym.

z hlediska principialniho to jiste neni uplne vhodna situace: akademicka
sfera by podle meho nazoru do vydelecneho prostredi nemela vstupovat
vubec a to ani tim, co sama vyvine. pragmaticky je ale potreba
respektovat to, ze rozpocet akademicke sfery i legislativa kolem ni je
primo konstruovana tak, aby skoly do komercni oblasti vstupovat musely.
neni to neco, co by mi bylo z duse prijemne, ale bez doplneni mechanismu
umoznujicich fungovani nevydelecne sfery bych povazoval za ne uplne
patricne protestovat (i kdyz s nimi bych to jako patricne videl).

ciste teoreticka moznost o krachu conetu by se asi dala vice pripsat
monopolu v oblasti telekomunikaci, nez cesnetu. cesnet navic zjevne neni a
nikdy nebude tak pruzny, jako sit postavena s poslanim vyhovet komercnim
pripojkam: neverim, ze cesnet bude schopny poskytovat prilis mnoho nad
to, kde mu prirozene zbyva volna kapacita tak jako tak z povahy sveho
primarniho ucelu, resp. kde je aditivne rozsiritelna bez uceloveho
budovani infrastruktury mimo svoji primarni sferu pusobeni. dovedu si
sice predstavit jinou situaci, ale to by historie byla byvala musela
vypadat jinak. z toho hlediska si myslim, ze obavat se o krach conetu je
zbytecne -- on si i sem trh cestu najde [mam dojem, ze z hlediska ciste
liberalni ekonomie dokonale monopoly neexistuji vubec :-)]

--jz