Rychly vs. pomaly Twisted-Pair

Petr Rehor REHO at decros.cz
Tue May 16 18:53:26 CEST 1995

> mel bych dotaz na nekoho, komu bezi sit na Twisted-Paair-u. U nas se totiz
> bude rozsirovat sit a firma, ktera nam zajistuje toto zasitovani nas
> presvedcuje, aby jsme si zvolili rychlejsi variantu (samozrejme o dost
> drazsi - kabely tridy 5) a v budoucnosti budeme moci plynule prejit na
> 100Mbit karty bez problemu. Tedy nejradsi bych byl, kdyby se nasel clovek,
> ktery vyzkousel, ze na kabelech tridy 3 (10 Mbit) (nejdelsi vzdalenost cca
> 100m) bezi bez problemu rychle karty. Samozrejme rad si prectu i jen osobni
> nazory a domenky od lidi, kteri si mysli, ze k tomu maji co rici.

Nejprve trochu terminologie:

- "pomaly twisted-pair" tedy ctyrparova nestinena kroucena dvojlinka
Category 3 pro kmitocty do 16 MHz

- "rychly twisted-pair" tedy ctyrparova nestinena kroucena dvojlinka
Category 5 pro kmitocty do 100 MHz

- "pomaly ethernet" - Ethernet 10 Mbps po nestinenne kroucene
dvjlince (10BaseT)

- "rychly ethernet" - FastEthernet 100 Mbps po nestinene kroucene
dvojlince. Existuje pro kabelaz Category 5 jako 100BaseTX a vyuziva 2
pary a pro kabelaz Category 3 jako 100BaseT4 a vyuziva 4 pary (ale
jeste jsem nevidel zadne produkty, ktere by byle ke koupi). Sem byva
zarazen i 100VGAnyLan, ktery by mel chodit po 4 parech kabelu
Category 3 (uvitam podrobnejsi informace) ale neni to Ethernet
(presne nepouziva CSMA/CD pro pristup k mediu).

Moznost vyuziti:

- Category 3: 10BaseT (10 Mbps), 100BaseT4 (100 Mbps), 100VGAnyLan
(100 Mbps)

- Category 5: jako Category 3, 100BaseTX (100 Mbps), FDDI (100 Mbps)
a budouci technologie (napr ATM 25 Mbps, 155 Mbps).

> P.S. Ja sam jsem na pochybach, jestli nam firma nechce prodat drazsi vec ;-)

Vzhledem k tomu, ze celosvetove je tendence instalovat kabelaze
Category 5 klesa jejich cena. Tato kabelaz je sice stale jeste drazsi
nez Category 3, nicmene kabelaz by mela mit zivotnost minimalne 10
let (tedy i tu moralni).

Petr Rehor   (rehor at decros.cz)