|
Co je spamming?
Začněme nejprve s běžnou listovní
poštou - také se vám v poslední době stává, že ve své poštovní schránce
nacházíte čím dál tím více reklamních materiálů, které vám tam přichází bez
toho, že by jste si o ně někomu řekli, či jiným způsobem dali podnět k jejich
zasílání? Nemusí to být zdaleka jen takové zásilky, které jsou řádně ofrankovány, zasílány poštou a doručovány
poštovní doručovatelkou, jsou to stejně tak dobře reklamní letáky, které do
poštovních schránek systematicky rozhazují lidé, najatí k takovéto roznášce a
obcházející všechny domy v určité oblasti.
Jistě existují lidé, kterým takovýto způsob "reklamy až pod nos"
vyhovuje, a kteří na ni reagují pozitivně - něco z nabízených služeb a produktů
si skutečně koupí. To ostatně je i účel, který inzerenti sledují a kvůli kterému
své reklamní kampaně podnikají. Jistě se najdou i
lidé, kterým takovéto kampaně také přichází vhod, ale ze zcela jiného důvodu -
za sběr papíru se sice platí dost málo, ale i tak to může pro někoho být vítané
finanční přilepšení. Stejně tak ale existují i lidé, kteří se budou cítit
obtěžování tímto způsobem reklamy, který
nepovažují za korektní. Ti předvídavější se dokonce obávají, kam až by mohla
dojít eskalace masové distribuce reklam - poštovní doručovatelky budou roznášet
tolik reklam, že na skutečně důležité zásilky by se také nemuselo dostat. Poštovní schránky, dimenzované na "normální" objemy
pošty, by byly neustále přeplněny zbytečnostmi, a kam by se dávaly skutečně
důležité zásilky? 1
Nyní si místo běžné listovní schránky,
dopisů, papírových letáků, prospektů a katalogů představte poštu elektronickou,
jednotlivé zprávy, a k nim i případné přílohy - v podobě spustitelných programů,
obrázků, databází, spreadsheetů apod. Pokud někdo rozesílá nevyžádané zásilky tímto elektronickým způsobem, a dělá
to ve velkém (neboli hromadně), pak právě to je spamming.
Specifika spammingu
Spamming, jako hromadné rozesílání
nevyžádaných zásilek, bohužel není vázán jen na elektronickou poštu. Jde o
způsob zneužití jakéhokoli elektronického komunikačního mechanismu, který funguje
na distribučním principu - tedy na principu rozesílání jednoho a téhož exempláře
zprávy (zde nevyžádané zásilky) k mnoha příjemcům současně. V prostředí
Internetu na tomto distribučním
principu fungují kromě elektronické pošty například také tzv. síťové noviny
(netnews, USENET). Ostatně, nešvar spammingu se poprvé významněji rozšířil právě
v prostředí USENETu (viz článek o historii USENETu a
Internetu), a teprve později se rozšířil i do prostředí elektronické
pošty. Do budoucna lze očekávat, že tento nešvar ohrozí i další formy
elektronické komunikace fungující na distribučním principu, existující i teprve
připravované.
V čem je ale hlavní nebezpečí spammingu? Proč je tento nešvar ještě mnohem
nebezpečnější, než jeho "listovní" podoba s tištěnými reklamními
letáky v našich listovních poštovních schránkách? Důvodů je celá řada, vezměme
to tedy popořadě.
Větší efektivnost
Elektronická média mají obecně jednu významnou
přednost před tištěnými materiály - jejich nákladová křivka roste výrazně
pomaleji, než u materiálů tištěných. V praxi to znamená, že elektronické
rozmnožení reklamního materiálu v podobě datového souboru do velmi mnoha exemplářů přijde mnohem laciněji, než tisk stejného počtu
tištěných materiálů, a s rostoucími počty exemplářů se disproporce ještě
zvětšuje. Stejná úvaha přitom platí i pro samotné elektronické distribuční
mechanismy, které fungují mnohem laciněji, rychleji a
celkově efektivněji, než jejich "neelektronické" ekvivalenty. Například
zaplatit si člověka, který bude celý den roznášet letáky po domech a strkat je
lidem do jejich schránek, stojí určité peníze, a "výkonnost" takovéhoto
distribučního mechanismu je relativně omezená.
Naproti tomu elektronické rozeslání, kupř. elektronickou poštou, dá rozesilateli v
zásadě stejně práce, jako rozeslání jednoho jediného exempláře zprávy (má-li k
dispozici vhodně upravený seznam adres, na které má být zásilka distribuována). Navíc je takováto elektronická distribuce nesmírně rychlá.
Ale to ještě není zdaleka všechno, pokud jde o její výhodnost pro rozesilatele!
Přesun nákladů na někoho jiného
Specifikou Internetu (i sítě USENET s jejími síťovými novinami) je
"společný" (kooperativní) způsob financování provozu. To v praxi znamená,
při určitém zjednodušení, že všichni se podílí na placení všeho. Platí to
samozřejmě i pro distribuční mechanismy jako elektronickou pošta a síťové noviny,
a například právě u elektronické pošty to znamená, že náklady na přenos každé jednotlivé zprávy
hradí celý řetězec subjektů: odesilatel, poskytovatel připojení, příjemce
(podrobněji o důvodech viz zde). To je velmi
důležitý a zásadní rozdíl oproti fungování běžné listovní pošty - v té nese
veškeré náklady odesilatel zásilky, který platí "poskytovateli" (poště)
za doručení zásilky až na místo jejího určení. V případě elektronické pošty
nese odesilatel jen část nákladů na přenos zprávy. Další část nesou poskytovatelé připojení (resp. provozovatelé
páteřních sítí), kteří ale fungují na běžném komerčním principu a své
náklady přenáší nepřímo na své zákazníky. Konečně nemalou část nákladů
nese přímým způsobem i příjemce zprávy - ten platí svému poskytovateli za přístup k Internetu (a tím mj. kompenzuje jeho
náklady), a dále platí i za své konkrétní fyzické napojení na nejbližší
vstupní bod do sítě svého poskytovatele. Velmi často jde o uživatele, který se
připojuje k Internetu komutovaně, po modemu a prostřednictvím
veřejné telefonní sítě, takže zde platí za používání telefonu, samozřejmě do
kapsy Telecomu.
Zdůrazněme si to ještě jednou: když někdo někomu pošle zásilku elektronickou
poštou, platí jen část nákladů s tím spojených. Další část těchto nákladů
nese příjemce zprávy. Bude-li to zpráva vyžádaná, o jejíž přijetí příjemce
stojí, pak je to v pořádku. Je-li to ale zásilka nevyžádaná, kterou příjemce
vůbec nechce, proč by za ni měl platit? Právě zde je nesmírně důležitý moment:
spamming, používaný pro reklamní kampaně,
umožňuje přenést významnou část nákladů těchto kampaní na někoho jiného, než
je provozovatel kampaně (konkrétně na adresáty této kampaně). Navíc takovým
způsobem, že postižení mají jen dosti omezené možnosti se tomuto tahání peněz z
vlastní kapsy účinně bránit. Ekonomové by jistě
věděli, jak škodlivé je pro celkovou ekonomiku společnosti možnost, aby některé
subjekty, neschopné krýt náklady na vlastní fungování, mohly tyto náklady
přenášet na jiné subjekty, navíc bez jejich souhlasu o snadné možnosti obrany.
Udělejme si nyní malou orientační kalkulaci, abychom tušili v jakém řádu se
vynucené náklady příjemců mohou pohybovat. Půjde-li o uživatele, který je k
Internetu připojen prostřednictvím veřejné telefonní sítě, pak v pracovní době
všedního dne zaplatí za každé započaté tři minuty 2,25 Kč. K tomu je nutné
připočítat ještě náklady na samotný přístup do Internetu - vezmeme-li nejmenší
časově závislý tarif, pak uživatel zaplatí za každou minutu 1,- Kč. Takže za
tříminutové "pobývání" v Internetu
zaplatí přes pět korun, a jakmile překročí hranici tří minut, dostává se hned
nad osm korun atd. Za několik málo minut pobytu v Internetu se samozřejmě dá stihnout
docela dost - v praxi ale například stažení jedné jediné zprávy, ke které někdo
přibalil třeba megabytový soubor se svou obchodní
nabídkou (třeba naformátovaný text s několika barevnými obrázky, např. jako
dokument MS Wordu), může stahování takovéto jediné zprávy zabrat i několik minut,
za které náš hypotetický uživatel zaplatí ze své
kapsy několik korun.
Pravdou je, že jiné způsoby připojení k Internetu (např. pevnou linkou, sdílenou
více uživateli) může vyjít ekonomicky mnohem výhodněji. Na druhé straně je ale
pravdou i obrácená úvaha: odesilatel (spammer) může odeslat jedinou zprávy na mnoho
adres současně (v tom smyslu, že od něj odchází jediný exemplář zprávy). Nechť
za toto odeslání zaplatí jednu nákladovou jednotku (ať už je jakákoli). Skutečné
rozeslání zásilky na jednotlivé adresy provádí až poštovní server, kterému
spammer svou zásilku předal, a od něj již
odchází n různých a samostatných zpráv. Každá z nich je přijata jedním
konkrétním příjemcem, který za její přijetí také něco zaplatí - nechť je to
stejná nákladová jednotka. Pak vše lze shrnout také takto: iniciátor (spammer) sám zaplatil jednu jednotku, ale přinutil n ostatních
uživatelů aby na jeho aktivity přispěli celkem n jednotkami. Jen si zkuste dosadit za
onu hypotetickou jednotku několik málo haléřů až korun, a za číslo n klidně
stovky, tisíce, až třeba desetitisíce. Už
tušíte, proč mají někteří lidé takový zájem o provozování spammingu? A už
tušíte, proč se to ostatním velmi silně nelíbí?
Obtěžování
Podle toho, co jsme si naznačili v předchozím odstavci, spamming obtěžuje
uživatele tím, že je nutí vynakládat jejich prostředky a zdroje na takové
činnosti, které oni sami neiniciovali, se kterými velmi často nesouhlasí a dokonce
proti nim i aktivně bojují - tedy činnosti, které by oni sami jinak vůbec nedělali,
neprovozovali, či jinak se na nich nepodíleli.
Nejde přitom zdaleka jen o krytí přímých a nepřímých nákladů na tyto
činnosti. Jde i o čas a pozornost uživatelů, kteří musí sami rozpoznat že jde o
nevyžádanou zásilku a zareagovat na ni (nejspíše vymazáním). Obvyklý argument
spammerů o tom, že "přeci stačí jen zmáčknout DELETE" je silně zavádějící - když už
uživatel zaplatil za to, že nevyžádaná zpráva "přitekla" až do jeho
poštovního programu, musí ještě věnovat určitý čas a pozornost samotné
identifikaci zprávy jako nevyžádaného spammu. U jediné zprávy to není nijak bolestné, ale představte si třeba, že takovýchto
nevyžádaných zpráv dostáváte stovky denně! Bude vás pak ještě bavit probírat se
záplavou zbytečností, aby jste našli skutečně důležitou zprávu? Pokud se
současný nárůst spammingu nepodaří včas zastavit - a to nebude nijak lehké, protože motivace spammerů je
poměrně velká - pak takováto situace opravdu reálně hrozí.
Omezování funkčnosti
Dalším velmi důležitým momentem je skutečnost, že přenos nevyžádaných
zásilek spotřebovává také významné systémové zdroje - například přenosovou
kapacitu dostupných přenosových cest, místo na disku pro dočasné uchovávání
zpráv, výpočetní kapacitu pro své zpracování atd. Opět zde platí, že čím více
je zpráv distribuovaných v rámci spammingu, tím více systémových zdrojů spotřebovávají, a tím méně zdrojů zbývá pro
skutečně důležité zprávy. Opět je dobré si uvědomit, že pokud trend spammingu
bude pokračovat a eskalovat, budou nevyžádané zprávy tvořit stále větší procento
veškerého "poštovního" provozu, a na skutečně důležité zprávy bude zbývat stále méně a méně. V nejhorším
případě pak může dojít i k tomu, že kvůli nevyžádaným zprávám nebude možné
přenášet vůbec nic, a tedy ani vyžádané věci.
Ukažme si na dvou konkrétních příkladech, že k takovýmto situacím může
docházet již dnes. Prvním příkladem nechť je běžná poštovní schránka, kterou
zákazník dostává od svého Internetového providera v rámci svého připojení k
Internetu. Ze zcela praktických důvodů bývá objem takovéto schránky shora omezen
(protože ani providerovy disky nejsou libovolně
nafukovací), nejčastěji na 1 megabyte, přičemž v případě potřeby větší
schránky si zákazník musí připlatit. Jestliže ale někdo tomuto zákazníkovi pošle
nějakou větší zásilku, třeba jedinou velikosti megabytu, dojde k zaplnění jeho
schránky a další zprávy se tam již nevejdou.
Podobně i v případě menších zásilek - představte si třeba uživatele, který na
několik dní odcestuje a nevybírá si svou schránku. V té se mu rychle začnou
hromadit nevyžádané zbytečnosti, a na skutečně důležité zprávy již nezbude místo. Díky mechanismům fungování elektronické pošty v
Internetu takovéto nedoručitelné zásilky sice mohou několik dní posečkat na své
doručení na jiných místech (například u odesilatele, který se je neustále snaží
odeslat), ale po tomto období se nedoručené zprávy
ztrácí (resp. jsou vraceny jako nedoručitelné). Zkuste pak někoho přesvědčovat,
že nějaká takováto nedoručená zpráva byla pro vás nesmírně důležitá (šlo
třeba o nabídku výhodného kontraktu), a jejím nedoručením vám vznikla pořádně
velká škoda - zkuste tuto škodu vymáhal na
spammerech, kteří způsobili přeplnění vaší poštovní schránky.
Poněkud názornějším příkladem mohou být běžné mobilní telefony - ty z nich,
které jsou vybaveny podporou přenosu zpráv SMS (Short Message System) fungují jako
malé poštovní terminály. Mají vlastní paměť na několik málo krátkých
textových zpráv (zpráv SMS), např. deseti či dvaceti takovýchto zpráv, a tuto
paměť lze velmi rychle zaplnit, načež mobilní telefon již není schopen další
zprávy přijímat (dokud nedojde k přečtení a
smazání zpráv). Podobně jsou na tom i některé textové pagery, a do budoucna bude
stejná úvaha jistě platit ipro nejrůznější osobní komunikátory a zařízení typu
mobilních digitálních asistentů, včetně terminálů připravovaných systémů LEO.
Z tohoto druhého příkladu vyplývá ještě jeden velmi důležitý fakt: spamming
je nešvarem, který se netýká zdaleka jen elektronické pošty či síťových novin
(netnews) - jde obecně o problém všech služeb, pracujících na distribučním
principu. |
|