|
|
|
|
Spamming Softwarové noviny, č.1/1998 |
|
|
|
Zpět na domovskou stránku
archivu | | Předchozí
článek | Následující článek |
|
|
Z
historie spammingu
Historie dnešního Internetu se začala psát
šedesátých letech, v období vrcholící studené války. Tehdy si ministerstvo obrany
USA nechalo založit výzkumnou síť jménem ARPANET, která měla v praxi ověřit
zajímavou myšlenku: je možné vybudovat takovou síť, která by přečkala i jaderný
útok nepřítele? Takovou síť, jejíž zbývající část by dokázala fungovat i v
situaci, kdy zbytek je nepřítelem odstřelen?
Ukázalo se, že něco takového je možné - pokud se
výsledná síť vybuduje bez centrálního prvku, na distribuovaném principu, kdy se
všichni podílí na přenosech dat bez ohledu na to, komu nakonec tato data patří.
Právě na tomto principu byl vybudován ARPANET, ke kterému se s postupem času
připojovaly další a další sítě, až se ARPANETu časem začalo říkat Internet.
Kooperativní duch fungování, říkající kromě jiného že náklady na přenos jsou
sdíleny v zásadě všemi účastníky, vydržel Internetu až do dnešních dnů.
Právě on je ale dnes významně přispívá ke škodlivosti nešvaru zvaného spamming.
Proč vzniká USENET
Pro další osud ARPANETu, alias budoucího Internetu,
bylo velmi podstatné že ministerstvo obrany USA se rozhodlo předat tuto
experimentální síť do užívání akademické sféře - z počátku však ne úplně
celé, ale jen té její části, která s resortem obrany spolupracovala na jeho
vědeckovýzkumných projektech. Stále však ještě zbývalo mnoho akademických
pracovišť a lidí, kteří k ARPANETu přístup neměli - a přesto chtěli spolu
komunikovat, prostřednictvím svých počítačů. V roce 1979, tedy přesně deset let
po vzniku ARPANETu, vzniká díky postgraduálním studentům na Duke University další
síť - tentokráte propojující Unixové počítače a určená výhradně pro
vzájemnou skupinovou komunikaci formou výměny zpráv v různých diskusních
skupinách. Dostala jméno USENET, od User's Network, a fungovala mnohem skromněji než
ARPANET - její počítače se spojovaly komutovaně, přes modemy a veřejnou telefonní
síť, v noci kdy telefonní tarify byly nejmenší, a vyměňovaly si dávkovým
způsobem zprávy v jednotlivých diskusních skupinách. Snad i díky této skromnosti a
nenáročnosti fungování byl USENET označován také jako "ARPANET pro
chudé". Popularita ARPANETu i USENETu rychle rostla, a počty účastníků obou
sítí se prudce zvětšovaly.
Netiketa se rodí v prostředí USENETu
V ARPANETu, pozdějším Internetu, panovala značná
akademická svoboda a duch vzájemné spolupráce a pomoci, ale v USENETu byla svoboda
snad ještě větší. Diskusní skupiny vznikaly značně liberálně, a nikdo nikomu
nebránil ve svobodě jeho projevu. Současně s tím se právě v prostředí USENETu
nejvýrazněji formovaly představy o tom, co je slušné, co je ještě únosné, a co
už únosné není - tyto představy pak vytvořily základ nepsaných (ale stejně
mnohokrát sepsaných) pravidel slušného chování, alias tzv. síťové etiky
(netikety). Bylo však jen otázkou času, kdy tato pravidla a velkou svobodu někdo
zneužije.
MMF - první spam v USENETU
První známější případ zneužití USENETu je
datován do roku 1988. Tehdy student jménem Dave Rhodes z Columbia Union College v
Marylandu rozeslal po USENETu klasický řetězový dopis, nadepsaný MAKE MONEY FAST. Byl
založen na průhledném principu pyramidových her, a v mnoha různých obměnách se
takovéto dopisy objevují dodnes - podle prvního se všechny označují zkratkou MMF.
Kdo byl Serdar Argic?
Vzhledem k obvykle dosti vysoké inteligenci uživatelů
sítě USENET se všelijaké řetězové dopisy, nabídky pyramidových her a návody na
rychlé zbohatnutí příliš neujaly, nezpůsobily vážnější komplikace, a staly se
spíše otázkou určitého síťového folklóru.
Podstatně závažnější formy narušení síťové
etiky se začaly objevovat později, kolem roku 1992. Tehdy začal být velmi aktivní
jeden dodnes neznámý uživatel USENETu, který vystupoval pod mnoha různými jmény
(zpočátku Hasan Mutlu, poté nejčastěji Serdar Argic), a který systematicky
vyhledával ve všech diskusních příspěvcích všech existujících diskusních skupin
slovo "Turecko" (resp. Turkey). Na jejich výskyt pak reagoval zasíláním
zpráv s výroky o arménské genocidě na tureckém lidu (zatímco učebnice historie
říkají, že to kolem roku 1918 bylo spíše naopak). Dodnes se neví, zda Serdar Argic
byl skutečnou osobou či skupinou osob, ale většina jeho příspěvků se silně
nacionalistickým obsahem vypadala spíše jako kdyby byly automaticky generovány
nějakým programem. Faktem ale je, že Argic (ať už byl kýmkoli) dokázal velmi
znepříjemnit jakoukoli seriózní diskusi v mnoha diskusních skupinách USENETu. V
dubnu roku 1994, když už mu mnoho lidí bylo na stopě, se Argic náhle odmlčel.
Kauza Canter a Siegelová
Právě zmiňovaného roku 1994 však došlo v prostředí
USENETu k dalšímu velkému případu, který doslova vstoupil do dějin a stal se
přímo učebnicovým příkladem zneužití informačních technologií. Byl to případ
manželů Lawrence Cantera a Marty Siegelové, dvou právníků provozujících v USA
imigrační právo. Jejich malá advokátní kancelář se zabývala také tím, že pro
své klienty podávala přihlášky do tzv. Green Card Lotery (loterie, ve které se
vyhrávají tzv. zelené karty udělující občanství USA), a jednoho dne se rozhodli
oslovit další potenciální klienty prostřednictvím USENETu. Udělali to opravdu
důkladně, najali si programátora, který jim napsal speciální skript,
prostřednictvím kterého rozeslali svou nabídku (stylu: "za 100 USD za vás
vyplníme přihlášku do loterie") snad do úplně všech existujících diskusních
skupin USENETu (kterých tehdy bylo 5 až 6 tisíc).
Masovost jejich zneužití USENET-u si v ničem nezadala s
masovostí reakce, kterou svým činem vyvolali: přes 35 000 silně nesouhlasných
odpovědí, které dostali od rozzuřených uživatelů USENETu, rychle zaplnilo přes 73
GB diskového prostoru jejich Internetového providera (který je okamžitě odpojil, ale
C&S jej ihned zažalovali). Co ale bylo důvodem tak ostré reakce? Co vlastně
advokátní kancelář Canter&Siegel porušila?
Odpověď je nutné hledat v síťové etice (netiketě),
která v době akademického využití Internetu a USENETu rezolutně zakazovala jakékoli
komerční využití, samozřejmě včetně inzerátů na komerční produkty a služby -
takovéto inzeráty byly všeobecně považovány za něco naprosto nepřípustného.
Nemožnost komerčního využití dokonce vyplývala i ze statutu tehdejší páteřní
sítě akademického Internetu, kterou byla síť NSFNET (provozovaná a placená
grantovou agenturou National Science Foundation): tato páteřní síť měla svou
strategii přijatelného využití (tzv. Acceptable Use Policy), která komerční provoz
zakazovala.
Nicméně v březnu roku 1994, kdy se vše odehrálo, již
byla poněkud jiná situace: USENET přestal být samostatnou sítí počítačů
komunikujících prostřednictvím modemů a telefonů, a stal se logickou podsítí
Internetu (resp. uzlové počítače USENETu si své diskusní příspěvky vyměňovaly
prostřednictvím Internetu). Samotný Internet mezitím již také začal přecházet do
rukou komerční sféry - přechod ještě zdaleka nebyl úplný, ale na druhé straně
již také neplatilo to, že komerční využití Internetu nepřipadalo v úvahu. Již ve
zmíněném roce 1994 se lidé připojovali k Internetu prostřednictvím ryze
komerčních providerů, kteří fungovali plně na komerčním principu. Nepsaná
pravidla slušného chování, mimo jiné zakazující jakékoli komerční inzeráty,
však platila nadále - byť pouze neformálně, na konsensuální bázi.
Advokátní kancelář Canter&Siegel byla prvním
subjektem, který vstoupil do prostředí Internetu a USENETu s tezí, že co není
protizákonné je možné dělat, a začal se podle toho chovat. Faktem je, že hromadné
rozeslání nevyžádaného komerčního inzerátu do všech diskusních skupin USENETu
nebylo v rozporu se zákonem, ale bylo to velmi silně v rozporu se vším, co tehdejší
uživatelé považovali za svaté a nedotknutelné. Ještě větší bouři nevole však
způsobilo chování obou právníků po jejich prvotním činu - svou tezi, že co není
proti zákonu je dovolené, zastávali nadále a veřejně prohlašovali že ve svých
aktivitách budou pokračovat (čemuž se skutečně snažili dostát). Dokonce vydali
knihu s příznačným názvem How to Make a Fortune on the Information Superhighway (jak
zhobatnout na informační superdálníci), a inzerát na ni znovu rozeslali do všech
diskusních skupin Internetu. Posléze si dokonce založili vlastní firmu (Cybersell),
zabývající se zaplavováním USENETu nevyžádanými zásilkami (neboli provozující
spamming, na objednávku a za úplatu).
USENET se učí bránit
Efekt případu Canter&Siegelová byl pro uživatele
USENETU (a Internetu obecně) nesmírně bolestivý a zdrcující zejména proto, že šlo
o první průnik morálky komerčního světa do světa akademických zvyklostí. Jednalo
se o první střet kooperativního, značně liberálního a v zásadě nezištného
způsobu fungování s mnohem drsnějším způsobem fungování komerčního světa,
založeného na konkurenci a snaze prosadit se a zvítězit nad druhým. Uživatelé
USENEtu a Internetu náhle pochopili, že existují lidé bez skrupulí, kteří se
nebudou cítit nijak vázáni tradičními zvyklostmi a dosavadním duchem všeobecné
korektnosti, a nebudou váhat udělat cokoli, co by jim mohlo přinést nějaký užitek
či prospěch. Skutečnost, že prvními byli právě dva právníci, byla velmi
příznačná.
Uživatelé USENETu se samozřejmě nechtěli smířit s
chováním subjektů jako C&S, a začali hledat cesty jak se následkům jejich
chování bránit, nebo jak takovéto chování rovnou překazit. Morální apely
nenacházely žádnou odezvu, stejně jako snahy stěžovat si na chování advokátní
kanceláře u jejich profesní komory. Nakonec tedy USENETu nezbylo než se bránit tím,
v čem je nejsilnější - technickými prostředky.
V prostředí USENEtu a jeho diskusních skupin totiž
existuje možnost, jak autor konkrétního příspěvku může tento svůj příspěvek
později zrušit (zneplatnit, zneviditelnit, smazat), a to i v době, kdy je tento
příspěvek už distribuován mezi jednotlivými servery síťových novin (news
servery). Šikovným trikem je pak možné dosáhnout toho, aby tento mechanismus rušení
(tzv. cancelling) mohl iniciovat i někdo jiný, než skutečný autor původního
příspěvku.
Snad nejvíce se takovýmto rušením proslavil jeden
anonymní uživatel, vystupující pod přezdívkou Cancelmoose (má na Internetu dokonce
i svou domovskou stránku, na adrese http://www.cm.org).
Hlavně jeho přičiněním se další notorické a masové spammy v prostředí USENETu
(nejen od kanceláře C&S) daří poměrně účinně eliminovat - přiznávají to
ostatně i Canter a Sieglová, kteří se sami vyjádřili v tom smyslu, že
"inzerování v USENETu už není tím, čím bývalo …".
Těžistě spammingu se přesouvá
Těžiště zájmu spammerů o jejich nežádoucí
aktivity se mezitím přesunulo, z diskusních skupin síťových novin (netnws) v rámci
dnes již virtuální sítě USENET, k elektronickým konferencím a Internetu obecně.
Důvodů je několik - kromě samotného faktu, že USENET se dnes již dokáže docela
účinně bránit, jde zejména o profil uživatelů USENETu a účastníků
elektronických konferencí. Síťové noviny v rámci USENETU jsou totiž stále ještě
do značné míry doménou "akademicky orientovaných" uživatelů, zatímco
"ne-akademičtí" uživatelé spíše tíhnou k elektronickým konferencím. Lze
to vysvětlit nejen určitou tradicí, ale zejména faktem, že pro práci se síťovými
novinami je nutný specifický klientský program (byť dnes velmi snadno dostupný),
zatímco pro účast v elektronických konferencích postačuje libovolný klient
elektronické pošty (protože elektronické konference jsou vlastně jen specifickým
způsobem práce s elektronickou poštou).
Dnes tedy lze pozorovat významný přesun zájmu
spammerů na elektronické konference, kde celkem logicky očekávají přeci jen
příznivější odezvu na své aktivity. Významným důvodem je samozřejmě i
skutečnost, že v prostředí elektronické pošty a elektronických konferencí se lze
snáze vyhýbat různým "rušícím" mechanismům - jelikož na rozdíl od
USENETu zde neexistuje žádná logická vazba mezi jednotlivými elektronickými
konferencemi, nejsou zde použitelné takové mechanismy, které jsou založené na tzv.
cross-postingu (tedy na rozpoznávání a rušení zpráv, které jsou zaslány současně
do mnoha různých diskusních skupin). V případě elektronických konferencí
připadají v úvahu pouze mechanismy založené na blokování spammů podle jejich
obsahu (například podle toho, že obsahují typická sousloví jako "fantastická
nabídka", "neuvěřitelně nízká cena" apod.), ale spolehlivost těchto
mechanismů nebývá dostatečná, a navíc mohou snadno eliminovat i takové zprávy,
které nemají povahu spammů. Další možností je rozpoznávání spammů podle adres,
ze kterých přichází - zde je ale nepříjemný problém v tom, že spammer může
uskutečnit svůj útok z jednoho poštovního konta (například z demo konta, které
dnes nabízí poskytovatelé připojení v rámci svých marketingových kampaní), a pak
rychle přejít na jinou adresu, kterou ještě nikdo nezná.
Těžba adres
V případě zasílání spammů do diskusních skupin
síťových novin spammer vůbec nepotřeboval znát konkrétní adresy příjemců -
vzhledem k fungování síťových novin je ani znát nemohl. Svou nevyžádanou zásilku
adresoval diskusní skupině jako takové, a příjemcem se pak stal každý, kdo se
přihlásil k odběru příspěvků dané skupiny. V případě elektronických
konferencí to bylo v zásadě stejné - spammerovi zde stačí znát adresu konference
jako takové, na kterou se příspěvky do konference zasílají. Z této adresy jsou pak
příspěvky obvykle automaticky a bez zásahu lidského moderátora rozesílány podle
seznamu účastníků, který má správce konference k dispozici. Spammer zde tak
využívá (či spíše zneužívá) toho, že někdo jiný shromáždil seznam lidí
zainteresovaných na diskusi k určitému tématu (a sám jim pošle něco, co s tímto
tématem obvykle vůbec nesouvisí).
V poslední době se ale začíná rozmáhat také další
forma spammingu - spammeři si začínají sami budovat své vlastní distribuční
seznamy, podle kterých pak své spammy rozesílají. Způsob, jakým získávají adresy
svých obětí, může být různý - někteří používají roboty (automaticky
fungující programy), které prohledávají WWW stránky a vyhledávají v nich
elektronické adresy. Další možností je "vykrádání" všelijakých
adresářů na Internetu, listserverů (programů, zajišťujících funkci správce
konference), či monitorování diskuse v síťových novinách a elektronických
konferencích.
Důležitý je ale způsob, jakým se adresy uživatelů
dostávají na seznamy spammerů - pokud je to bez vědomí uživatelů (a často proti
jejich vůli a bez ohledu na jejich případné snahy domoci se odstranění z takovéhoto
seznamu), pak jde skutečně o spamming jako takový. Zcela jiná situace však nastává
v případě, že o zařazení na distribuční požádá sám uživatel - pak se o
spamming nejedná, ale jde o plně legitimní způsob využití distribučních
mechanismů. Právě tudy tedy prochází velmi jemná hranice mezi korektním a
nekorektním.
A co u nás?
Pokud jde o náš český Internet, zde si dovolím
konstatovat, že přes určité výjimky a nesmělé pokusy nás skutečný spamming
spíše teprve čeká. O to více je potřeba proti němu bojovat (včetně boje osvětou)
již dnes. První vlaštovky se ale již ozývají.
U příležitosti loňského Invexu (1997) se k myšlence
spammingu přihlásila firma MRP - Informatics s.r.o ze Slušovic, se sídlem ve Zlíně.
V předvečer zahájení této výstavy rozeslala na mnoho individuálních adres a do
některých elektronických konferencí spam, jehož plné znění vidíte zde.
Podstatou nabídky firmy MRP bylo hotové komplexní
řešení pro spamming - poštovní robot, neboli program samočinně rozesílající
spammy na zadané adresy, a k němu databáze 30 000 adres, "vytěžených" z
českého a slovenského Internetu, samozřejmě bez vědomí a bez souhlasu jejich
majitelů. Příznačný byl i "marketingový obal" celého produktu,
označovaného jako "Marketingová bomba na Internetu".
Když jsem na zmíněném Invexu navštívil stánek firmy
MRP Informatics a ptal se na etičnost jejich jednání, dostalo se mi učebnicové
odpovědi hodné "vyhlášených" advokátů Cantera a Sieglové: "není to
protizákonné, a co že je nějaká etika Internetu?"
Ještě v průběhu Invexu vyšlo několik článků,
upozorňujících na aktivity firmy MRP Informatics, a velmi intenzivně se o tom
diskutovalo i v českých diskusních skupinách a elektronických konferencích. Mnoho
lidí ještě přímo na Invexu navštívilo stánek firmy MRP a protestovalo proti jejich
záměrům, a další protesty následovaly elektronickou cestou i po skončení Invexu.
Český Internet tedy vyvinul nemalý tlak na první významnější spammery, a tento
tlak přinesl určitý efekt - firma MRP Informatics týden po skončení Invexu rozeslala
zajímavě formulovanou omluvu, ve které vyzývá postižené aby se sami explicitně
"odhlásili" z jejích seznamů.
Mnozí uživatelé na tuto omluvu reagovali dosti
negativně - proč by se měli sami odhlašovat z něčeho, kam se sami nikdy
nepřihlásili? Proč by měli dávat spammerovi do rukou své adresy, které možná
ještě nemá, a dokonce mu tím dávali najevo, kde skutečně svou poštu přijímají?
Co když budou "odhlášení" zneužita právě pro další spamming, a takto
získané adresy prodány dalším zájemcům o spamming? Otázky vzbuzovala i samotná
forma omluvy - ta byla rozeslána nikoli koncovým uživatelům, postiženým původním
spammingem, ale pouze jednotlivým Internetovým providerům, se žádostí aby se oni
sami stali spammery a rozeslali tuto omluvu svým zákazníkům.
Z tohoto druhého
příkladu vyplývá ještě jeden velmi důležitý fakt: spamming je nešvarem, který
se netýká zdaleka jen elektronické pošty či síťových novin (netnews) - jde obecně
o problém všech služeb, pracujících na distribučním principu. |
|
|
Předchozí článek | Následující
článek
|
|
Články a přednášky v tomto archivu mohou být
volně šířeny, pokud se tak děje pro studijní účely, na nevýdělečném základě
a se zachováním tohoto dovětku. Podrobnosti hledejte zde,
resp. na adrese http://archiv.czech.net/copyleft.htm
|
|
|
|
|